اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

قم

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه :

شرح وظایف شهرداری‌ها در ایران با تمام دنیا متفاوت است/ منابع ناپایدار کنونی جوابگوی انتظارات از مدیریت شهری نیست

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: شهرداری‌ها در همه دنیا همه خدمات شهری را به عهده دارند و برای افزایش شاخص‌های رفاه شهری دارای درآمدهای پایدار قابل محاسبه ای هستند که جوابگوی سبد هزینه‌ای آنهاست.

شرح وظایف شهرداری‌ها در ایران با تمام دنیا متفاوت است/ منابع ناپایدار کنونی جوابگوی انتظارات از مدیریت شهری نیست

ابوذر ندیمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم در واکنش به اظهار نظر دبیر انجمن اقتصاد شهری که گفته بود "شهری که به درآمدهای پایدار متکی نباشد برای برطرف کردن نیازهای روزمره سرمایه‌های نسل‌های آینده را به مخاطره می‌اندازد" درباره درآمدهای پایدار شهری اظهار کرد: شهرداری‌ها شرح وظایف جداگانه‌ای در دنیا نسبت به آنچه در ایران دارند به عهده گرفته اند به این معنا که همه فعالیت‌های خدماتی نظیر انشعابات آب و برق و مخابرات و گردشگری را نیز به عهده دارند.

وی افزود: واگذاری تمام خدمات به شهرداری این امکان را ایجاد می‌کند که شهرداری‌ها به منابع پایدار درآمدی دسترسی پیدا کنند، درآمدهایی که بتوانند برای پیشبرد اهداف توسعه شهری و شاخص‌های رفاه اجتماعی هزینه کنند.

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: نمی توان امور مربوط به زباله را به شهرداری واگذار کرد و انتظار داشت به عنوان یک دستگاه اجرایی از همه تکنولوژی‌های روز استفاده کند اما خدمات دارای منابع مالی نظیر گردشگری را واگذار نکند.

ندیمی ادامه داد: منابع مالی که هم اکنون به شهرداری اختصاص داده شده اولا ناپایدار بوده که ناشی از خرید و فروش ملک یا ساخت و سازهاست که تغییرات شهری بران اثر خواهد داشت از سوی دیگر منابع مالی اختصاص داده شده متناسب با انتظاراتی که از این نهاد وجود دارد نیست.

وی خاطرنشان کرد: جمع آوری زباله و دفع آن هم اکنون مهمترین اقدام اجرایی شهرداری‌هاست که سالانه مبالغ هنگفتی را به خود اختصاص می‌دهد و انتظار می‌رود شهرداری به عنوان طلای کثیف حداکثر درآمد از آن را داشته باشد با این حال سایر دستگاه‌ها هیچ کمکی برای جداسازی زباله از مبدا که نیازمند فرهنگ‌سازی است انجام نمی‌دهند.

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به درآمدهای پایدار شهرداری پاریس گفت: شهرداری پاریس مسؤولیت اجرای تصمیم‌های شورای محلی و کنترل نهایی آنها، تهیه و تنظیم دستور جلسه و ریاست بر جلسه‌های شورا، کنترل و نظارت بر انجام خدمات عمومی، نمایندگی شهرداری در مسائل قانونی در ارتباط با حکومت مرکزی، نظارت و سرپرستی امور پرسنلی شهرداری‌ها، تفویض و واگذار کردن بودجه سالیانه برای تصویب شورا را بر عهده دارد.

ندیمی ادامه داد: علاوه بر انجام وظایف شهرداری، همچنین شهردار نماینده دولت مرکزی( فرماندار منطقه پاریس بزرگ و عضو هیأت دولت) است که در کنار آن تأمین آب، تصفیه و انتقال و فاضلاب، جمع آوری زباله، ایجاد و اداره گورستان، ارائه خدمات آتش نشانی، ایجاد، توسعه، نگهداری و تحقیقات در زمینه فضای سبز، رسیدگی به امور بازارهای محلی، اداره بورس کاریابی، تأسیس دفتر توسعه اقتصادی، کاریابی ترویج فعالیت‌های ورزشی، برنامه ریزی برای اوقات فراغت و سرگرمی‌های جوانان، اداره کتابخانه‌ها، اداره فرهنگ سراها، اداره موزه‌ها، سینماها و تئاترها، رسیدگی به امور بناهای تاریخی و گردشگری، اداره انجمن توسعه و حفظ و نگهداری میراث فرهنگی و رسیدگی به امور موسیقی را در کنار وظایف عمرانی شهری به عهده دارد.

ندیمی ادامه داد: بنابراین در تعریف درآمد پایدار شهری باید گفت آن بخش از درآمدهایی که دارای استمرار و قابل محاسبه بوده، پیوسته و ماهانه نیست و همچنین علاوه بر برگشت پذیری می‌تواند سبد هزینه ای را نیز پوشش دهد.

انتهای پیام/2258*40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول