اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

در نشست هم‌اندیشی «خبر خوب» عنوان شد

بنی‌هاشمی: مبنای خبر خوب صداقت و عدالت‌جویی است/ ساروخانی: باید به خبرهای خوب ضریب داد تا دیده شوند/ جلالی:خبر خوب باید قانع‌کننده باشد

اساتید رشته ارتباطات، در نشستی در دانشکده خبرگزاری فارس، به بیان دیدگاه‌های خویش درباره «خبر خوب» پرداخته و جایگاه امروز آن را در میان رسانه‌های کشور ارزیابی کردند.

بنی‌هاشمی: مبنای خبر خوب صداقت و عدالت‌جویی است/ ساروخانی: باید به خبرهای خوب ضریب داد تا دیده شوند/ جلالی:خبر خوب باید قانع‌کننده باشد

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، سیدمحسن بنی‌هاشمی در نشست هم اندیشی همایش خبرخوب که بعد از ظهر امروز(یکشنبه) با حضور جمعی از اساتید برجسته علوم ارتباطات در دانشکده خبرگزاری فارس برگزار شد، گفت: ما امروز میزبان اندیشمندان و دلسوزانی معنوی هستیم و من با دوری از هر هیجانی فکر می‌کنم که این لحظات یک تاریخ مهم را می‌سازد،ما می‌خواستیم برخی نقطه نظرات جاری را در حوزه خبر خوب بازخوانی کنیم، موضوع خبر خوب حتماً در ذهن همه بزرگان که با درون فطری خود به پدیده‌ها نگاه می‌کنند وجود دارد.

 

***بنی هاشمی: مبنای خبر خوب صداقت و عدالت‌جویی است

وی افزود: من سال 65 درگیر خبر خوب شدم که داشتم راجع به این پدیده فکر می‌کردم که اگر ما از یک مدل تاثیرگذاری جمعی استفاده کنیم بسیار به جامعه کمک می‌شود.

بنی هاشمی خاطر نشان ساخت: همان زمان من فکر می‌کردم که چطور می‌توان در حوزه تاثیرگذاری از تاثیر فردی فرا‌تر رفت، بعد‌ها متوجه شدم افراد دیگری نیز به خبر خوب فکر کردند و ضرورت خبر خوب امروز در جامعه ما اضطرار یافته است.

معاون آموزش و پژوهش خبرگزاری فارس  ادامه داد: هر خبری می‌تواند خبر خوب باشد؛ مثلا عاشورا، تلخ‌ترین خبر ممکن است ولی وقتی ما از منبر عاشورا بلند می‌شویم پر از معنویت هستیم. ما‌‌ همان هایی هستیم که وقتی در خیابان مشکلی برای کسی پیش می‌آمد کسی گوشی در نمی‌آورد که عکس بگیرد بلکه به یکدیگر کمک می‌کردند.

وی اظهار داشت: ما در خبر خوب به لحاظ ساختاری از گودنیوز و بدنیوز مرسوم فاصله گرفتیم،گود نیوز می‌تواند برای یک فرد پیروزی در یک بازی محلی فوتبال باشد ولی ما می‌خواهیم از این فرا‌تر باشیم، ما به این نتیجه رسیدیم که باید در خدمت جمعی از اساتید باشیم، برای این منظور یک پیش همایش تشکیل دادیم و قرار شد جلسه علمی تخصصی خبر خوب اسفندماه شکل بگیرد.

معاون آموزش و پژوهش خبرگزاری فارس تصریح کرد: برای این کار می‌توانستیم یک کمیته علمی تشکیل دهیم ولی دیدیم شان این همایش فرا‌تر است به همین منظور تصمیم گرفتیم اساتید را دعوت کنیم تا در گروه‌های مختلف به بررسی این موضوع بپردازند و خودمان را برای برگزاری همایش علمی در اوایل اسفندماه آماده کنیم.

بنی هاشمی در ادامه تاکید کرد: ما خبر خوب را یک تکنیک نمی‌دانیم بلکه یک رویکرد و جهان بینی می‌دانیم

پیدا کردن خبرهای خوب دشوار است و ما نیز در ساختار خوبی قرار نگرفتیم و فکر می‌کنیم خبر خوب خبر بد است. ما در دانشکده فارس کارهای علمی انجام دادیم و پروتکل‌هایی داریم که برای بررسی در اختیار اساتید قرار می‌دهیم.

سرپرست دانشکده فارس ادامه داد: ما دیدیم مبنای خبر خوب روح صادقانه و عدالت جویانه است، منظور از خبر خوب نه خبر فریبنده است نه شادی آفرین نه دولتی دوست. اتفاقا خبر خوب، خبر شجاع است که سهم اثرگذاری روی مخاطب را هم می‌بیند، در خبر خوب به جای تمرکز بر نفع رسانه به رویکرد مثبت توجه می‌کنیم.

وی افزود: ما معتقدیم خبر را باید اعلام کرد ولی باید بدانیم که خبر بد را چطور می‌توان اعلام کرد که برای این منظور به روان‌شناسی خبر و جامعه‌شناسی خبر توجه می‌کنیم، خبر خوب مانند یک چشمه است و خوب است که آبی از چشمه به نفع جامعه برداریم.

بنی هاشمی اظهار داشت: در حال ایجاد یک دبیرخانه دائمی برای خبر خوب هستیم.

 

ساروخانی: باید به خبرهای خوب ضریب داد تا دیده شوند

در ادامه این نشست باقر ساروخانی از اساتید ارتباطات دانشگاه گفت: خبر خوب زندگی و نیاز طبیعی بشر است لذا باید تلاش کنیم رسانه انرژی امیدبخش،‌ شادابی و حیات را برای جامعه طراحی کنیم.

وی افزود: هم خبر خوب و هم رسانه مسئول باید از سوی جامعه خواسته شود ضمن اینکه رسانه مسئول و امین واقعیت است. لذا باید جهان واقعیت را به درستی مشاهده کرد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تصریح کرد: دنیای واقعیت باز و نامتناهی و دریای خبر است و رسانه‌ هم جهان کوچک است لذا رسانه باید گزینشی عمل کرده و گزینش خبر خوب را مدنظر خود قرار دهد. این در حالی است که ماهیت واقعیت‌های جهان هستی چندگانگی و چند مفهومی است.

ساروخانی اظهار داشت: وقتی می‌خواهیم به بحث شهید بپردازیم موضوع گریه، اندوه و غم پیش می‌آید ولی وقتی به موضوع مثبت این امر نگاه کنیم به رستگاری آن شهید تقرب به پروردگار و انسان قهرمان می‌رسیم لذا می‌توان گفت که قرائت‌های مختلف از شهید مطرح است که رسانه می‌تواند با نگاه مثبت و خوب به این خبر موضوع رستگاری و تقرب آن شهید را برجسته کند.

وی گفت: رسانه‌های می‌توانند به خبرهای خوب ضریب داده و به جای صفحه آخر روزنامه این خبر خوب را به صفحه اول رسانه آورده و قدرت رسانه‌ای خود را نشان دهند.

ساروخانی با اشاره به اینکه خداوند زیبا است و زیبایی را دوست دارد، گفت: می‌توان به جای پرداخت به خبرهای زشت به خبرهای خوب، نویدبخش و سراسر عشق و مهر پرداخت.

این استاد ارتباطات دانشگاه با اشاره به جایگاه حافظ بین مردم ایران افزود: حافظ پیام‌آور امید است لذا می‌توان گفت آنجایی که ادبیات ایران ماندگار شده آن ادبیات امیدبخش و فرح‌آفرین بوده است.

وی تصریح کرد: رسانه مسئول نباید از واقعیت اجتناب کند لذا باید امین واقعیت بود.

ساروخانی اظهار داشت: می‌توان به جای پیام‌های مختلف در تمامی منازل به پیام‌ها و خبرهای خوب ضریب داد.

وی با بیان اینکه باید مهندسی خبر را در رسانه مدنظر قرار داد،ٍ تصریح کرد: باید با گزینش اخبار خبرهای خوب را برجسته کرد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: برخی رسانه‌های خارجی با اندیشه سیاسی خود برخی وقایع را بزرگنمایی کرده و از آن سواستفاده می‌کنند در حالی که این امر با واقعیت منطبق نیست.

ساروخانی افزود: چگونگی بیان خبر به جامعه از سوی رسانه‌ها بسیار مهم است که این موضوع می‌تواند ناظر بر مهندسی خبر باشد. همچنین چگونگی بیان خبر و شخص بیان‌کننده هم اهمیت خاصی دارد.

وی در پایان گفت: ارائه اندیشه خوب و امیدبخش به زندگی از سوی رسانه‌ها بخشی از اهداف ارزشمند خبر خوب است.

 

نقیب‌السادات: مخاطب خبر خوب و اصول مترتب و آثار آن باید تبیین شود

در ادامه این نشست سیدرضا نقیب‌السادات استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی گفت: از اینکه خبرگزاری فارس در دستورات کاری خود به موضوع اخبار خوب توجه ویژه‌ای داشته است بسیار خوشحالم.

وی افزود: باید در زمینه خبر خوب به اجماع رسید لذا بیان تعریف و ویژگی‌های خبر خوب و دسته‌بندی‌های آن بسیار مهم است.

این استاد ارتباطات دانشگاه گفت: اهداف پیش‌بینی شده همایش خبر خوب باید برای جامعه رسانه‌ای کشور تبیین شود ضمن اینکه بهره‌بردار و کارگزاران خبر خوب هم باید مشخص شوند که این مهم کمک‌کننده به تولید ادبیات است تا ملاحظات مدنظر و قلمروی ان مشخص شود.

نقیب‌السادات با بیان اینکه معیارهای خبر خوب باید مشخص شود، تصریح کرد: باید در زمینه ارزش‌های خبر خوب و بومی آن اجماع و تبیین صورت گیرد.

وی اظهار داشت: با فقدان اصول هنجاری نحوه تدوین خبر در ایران و انتشار آن مواجه هستیم در اکثر رسانه‌ها خبر خوب تولید می‌کنند ولی اجازه انتشار آن داده نمی‌شود چرا که اصول هنجاری برای آن وضع نشده است.

نقیب‌السادات با بیان اینکه باید در همایش خبر خوب وجوهی در نظر گرفته شود، گفت: وجه اول آن است که قلمروهای اداره و مدیریت خبرهای خوب، اصول و خط‌مشی‌ها باید تبیین و مدنظر قرار گیرد ضمن اینکه قلمرو دوم عبارت است از اینکه محتوای خبر خوب، ارزش، شیوه و نوع نگارش آن مشخص شود.

وی درباره وجوه همایش خبر خوب ادامه داد: وجه سوم آن است که مخاطب خبر خوب و همچنین اصول مترتب و آثار آن باید تبیین شود.

 

نعمتی انارکی: مرز انتشار اخبار در حوزه مسئول بودن و خط قرمزها باید مشخص شود

در ادامه داود نعمتی انارکی گفت: باید مؤلفه‌هایی که رسانه مسئول است را به خوبی شناخت و سهم مردم و افکار عمومی در این موضوع را تبیین کرد.

وی افزود: اگر تعریفی از رسانه مسئول داریم و مبتنی بر آن همایشی را برگزار خواهیم کرد باید بدانیم که تعریفی از آن بین جامعه و رسانه وجود دارد یا خیر.

مدیر کل سابق روابط عمومی رسانه ملی تصریح کرد: سهم حرفه‌ای‌گری در رسانه‌های کشور باید مشخص شود و بر اساس این مؤلفه کار خود را انجام دهیم.

وی اظهار داشت: ارائه تحلیل‌ها و تفاسیر توأم با بینش را مدنظر قرار دهیم همچنین سهم مسئول پاسخگو در رسانه مسئول را باید بشناسیم ضمن اینکه باید بدانیم مسئولین چقدر خود را نسبت به جامعه پاسخگو می‌دانند تا رسانه مسئول بر اساس وظایف خود ورود کرده و آن را مورد پرسش قرار دهد.

وی گفت: باید بررسی کرد آیا رسانه مسئول در جامعه داشته یا داریم؟ و همچنین این مسئول بودن وی در قبال جامعه، حکومت، دولت و یا مسئولین است؟ همچنین مرز انتشار اخبار در حوزه مسئول بودن و خط قرمزها هم باید مشخص شود در حالی که به نظر می‌رسد برخی خطوط قرمز خود ساخته است.

این استاد دانشگاه گفت: باید مشخص شود که  تعریف مسئولین از رسانه مسئول چیست همچنین باید بخش دوم عنوان همایش یعنی رسانه مسئول را به اندازه بخش اول عنوان آ‌ن یعنی خبر خوب مورد توجه قرار داد.

 

حجت‌الاسلام محمدیان: باید افراد خبرساز خوب تربیت کنیم

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام محمدیان افزود: اینکه نیاز زمان را تشخیص دهیم بسیار نکته مهمی است و این مهم را  شهید آیت‌الله مطهری به خوبی جامه عمل پوشاند.

وی تصریح کرد: جامعه ما در حال حاضر نیازمند خبر خوب است.

مشاور معاون سازمان صدا و سیما تصریح کرد: کلام سه رکن اساسی شامل جهت، سند و دلالت دارد و به نظر می‌رسد که همایش خبر خوب و رسانه مسئول به دنبال جهت دادن به فضای کلام و پیام در حوزه رسانه و اجتماع است.

حجت‌الاسلام محمدیان تصریح کرد: قرآن کریم به شدت بر فضای جهت کلام مردم حساس بوده است به طوری که آیه 33 سوره احزاب بر همین اساس وحی شده است و عده‌ای از افراد از سوی جامعه طرد شده‌اند که آنها خبر خوب به جامعه نداده و دل مردم را می‌لرزانند. به همین دلیل می‌توان گفت قرآن با خبر بد مبارزه کرده است.

وی اظهار داشت: قبل از انقلاب در دنیای ارتباطات دو رسانه بازارمحور و رسانه قدرت‌محور داشتیم و بر همین اساس رسانه یا برای آن تشکیل شده بود که بتواند قدرت سیاسی را توسعه دهد یا برای آن تشکیل شده بود که بازار و کارتلی را تبلیغ کند.

وی اظهار داشت: انقلاب اسلامی با رهبری امام خمینی گفتمان تازه‌ای در رسانه با این عنوان که رسانه انسان‌محور است را طرح‌ریزی کرده است.

مشاور معاون سازمان صدا و سیما،گفت: انسان سه بخش و سه بعد دارد که بود، نمود و حقیت وجود است که دنیای غرب فقط به نمود انسان توجه داشته و بشر را محدود کرده است و هر خبری هم به دنیا عرضه می‌کند مربوط به بعد نمود انسان است.

مشاور معاون سازمان صدا و سیما اظهار داشت: اگر به دنبال آن هستیم که خبر بد بدهیم باید انسان‌ها را بر همین اساس تربیت کنیم که بتوانند خبر خوب و بد را تشخیص داده و در بیان خبرهای بد تخصص داشته باشند.

وی در پایان گفت: مکتب اسلام و قرآن بر آدم‌های متخصص متمرکز است به جای آنکه بر موضوع متمرکز باشد.

 

عقیلی: باید پویش خبر خوب را به فال نیک گرفت

همچنین در ادامه وحید عقیلی رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه واحد تهران مرکز دانشگاه تهران نیز گفت: در این زمانه که بیشترین اخبار بد را علیه جمهوری اسلامی منتشر می‌کنند وظیفه خبرگزاری‌ها بسیار مشکل است و ما این پویش خبر خوب را به فال نیک می‌گیریم.

وی افزود: یکی از خبرهای خیلی بد که می‌توانیم با نگاه خوب به آن نگاه کنیم این است که بیش از 90 درصد از گردشگرانی که برای اولین بار به ایران می‌آیند از ورود به کشور ما می‌ترسند، این خبر بدی است و علت آن هم پرکاری خبرگزاری‌های غربی علیه ایران و کم‌کاری‌های خبرگزاری داخلی است ولی خبر خوب این است که از این تعداد در بار دوم آمار 90 درصدی به 10 درصد کاهش می‌یابد.

عقیلی شروع پوپش خبر خوب را مفید دانست و گفت: برخی می‌گویند مدیریت رسانه تولید کالاست و در اعتقاد برخی دیگر خبر به عنوان تولید مفهوم اخلاقی و برخی معتقدند خبر تولید آگاهی است. یعنی ما نمی‌توانیم تعریف واحدی از مدیریت خبر و رسانه داشته باشیم ولی به طور کلی بین خبر خوب و خبر بد حالات زیادی وجود دارد.

عقیلی گفت: برگزاری نشست خبر خوب واقعا یک خبر خوب است تا اهداف و دلایل خبر خوب تئوریزه شود و برای مردم و منافع جامعه، کاری صورت گیرد.

وی افزود: کلمه خوب یک کلمه بسیار بسیط است. شما اگر بگویید "خانه خوب"، به هیچ وجه نمی توانید منظورتان را برسانید که چه خانه ای مدنظرتان است. تا نگویید خانه دوخوابه و ... نمی توانیم معنی خوب را بفهمیم.

عقیلی گفت: از طرفی درک مفهوم خبر خوب منوط به درک مفهوم خود خبر است. یعنی اگر ما درکی از خبر نداشته باشیم به طریق اولی به خبر خوب دست نخواهیم یافت.

متاسفانه ما هنوز نتوانستیم به یک معنی و مفهوم بومی خبر حرکت کنیم. واقعا چرا ما باید یک مدل بومی خبر نداشته باشیم. ما نباید بحث خبر را محدود به خبر کنیم. اگر ما بگوییم خبر اما به حوزه هایی که خبر در آنها تولید،‌توزیع و پردازش می شود نپردازیم کارمان ناقص و ابتر خواهد بود.

عقیلی گفت: منطق ارسطویی آن است که خبر را یا باید خوب دید یا بد، درحالی‌که من چنین منطقی را قبول ندارم، برخی می‌گویند مدیریت رسانه تولید کالاست و در اعتقاد برخی دیگر خبر به عنوان تولید مفهوم اخلاقی و برخی معتقدند خبر تولید آگاهی است. لذا باید بین خبر خوب و خبر بد، حالات مختلفی را در نظر گرفت.

وی افزود: آیا خبر بد، خوب است و یا بالعکس آن وجود دارد؟ خبر پیشروی نیروهای دشمن و یا خبر عقب‌نشینی نیروهای دشمن بخشی از این مصادیق است، ضمن اینکه خبرهای جنگی هم نسبی است و بستگی به نگاه و وضعیت ما دارد.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز اظهار داشت: متأسفانه عنصر روزنامه‌نگاری صلح وجود ندارد، لذا می‌توان گفت که تمامی خبرها در راستای جنگ‌طلبی است و خبری که جلوی جنگ و تضادهای جامعه را بگیرد، وجود ندارد.

وی افزود: اینکه خبرگزاری فارس به خبر خوب ورود کرده، خبر بسیار خوبی است، لذا باید اقداماتی را انجام داد تا خبر خوب در جامعه تئوریزه شود.

عقیلی تصریح کرد: باید خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایرانی بتوانند از نظر حرفه‌ای، پول، مردم، نظام، منافع و مصالح کشور را به‌خوبی شناخته و برای آنها کاری را انجام دهند.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز خاطرنشان کرد: اینکه برخی پزشکان پاسخ آزمایشات منفی و بد را به خود بیمار نمی‌دهند، خبر خوبی است که البته این کار را به خاطر برخی مصالح خاص و عدم ضعف روحیه بیمار انجام می‌دهند.

وی گفت: این خبر که تعدادی از مردم به دلیل مشکلات تنفسی ناشی از هوای بد تهران فوت می‌کنند، خبر خوبی است یا بد؟

 

نصراللهی: اگر خبر بد وجود نداشته باشد، رسانه‌ها جذابیتی نخواهند داشت

در ادامه نشست اکبر نصراللهی مدیر گروه ارتباطات دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران شمال، گفت: بی تردید تعریف خبر خوب نسبی است و بستگی به موقف، موضع، منظر و ذینفعان، تعاریف و مصادیق متفاوتی دارد. بعضی ها می گویند خبرخوب، خبربد و دارای ارزش خبری بالای conflict  است.

وی افزود: به لحاظ حرفه ای، خبر خوب، خبری است که دارای ارزش های خبری بالا و  زیاد باشد و ... از نظر مخاطب عام در هر کشوری، خبرهای موفقیتها، پیشرفتها، کامیابی ها و پیروزی های مردم همان کشور را  در زمینه های مختلف  و همچنین در مقابل اخبار ناکامی ها و شکست های مخالفان و دشمنان را در برمی گیرد.

این استاد ارتباطات دانشگاه تصریح کرد: تعریف خبر خوب نسبی است چون خوب و بد نسبی و از تجربیات، تحصیلات، دین و متغیرهای مختلف اثر می پذیرید. دوگانه های دیگری مثل خبر مثبت و منفی ، امیدزا و امید زدا ، و.. وجود دارد.

وی افزود: ممکن است خبری برای جناح، مخاطب، کشور و سازمان و نهادی خوب باشد اما همان خبر و رویداد برای جناح، سازمان و کشور دیگر خوب نباشد.

نصراللهی تاکید کرد: از منظرهای مختلف و بستگی به موقف، موضع، منظر و ذی نفعان خبر، تعاریف و مصادیق خبر خوب متفاوت است. به نظر می رسد باید در خوب و یا بد بودن خبر یا دوگانه های دیگری مثل مثبت و منفی بودن و امید زا و امیدزدا بودن اخبار باید موقف، موضع، مخاطب و... را مشخص کنیم. با تغییر جایگاه، موضع و نوع مخاطب و...  لیبل خبرها هم می تواند از خوب به بد و از بد به خوب تغییر کند. این نکته بیشتر در مورد  مخاطبان  و کنشگران سیاسی و اقتصادی  و... مصداق دارد.

این استاد ارتباطات دانشگاه گفت: خبر خوب از منظر مخاطبان عام در هر کشوری، اخبار موفقییت ها، پیشرفت ها، پیروزی ها، کامیابی های مردم و نظام همان کشور در زمینه های مختلف و همچنین در مقابل خبرهای ناکامی های دشمنان و مخالفان و گروهها و سازمان ها و کشورهای رقیب است.

وی در پایان گفت: خبر خوب، به خبرهای مثبت و تاییدی محدود نیست ؛ همه خبرهای مثبت و منفی مسئولانه، آگاهی بخش و محرک را در برمی گیرد. بنابراین بیان انتقادها و آسیب ها و ارائه راه چاره و امید به حل آن خبر خوب تلقی می شود. مشکل اصلی رسانه های ما در زاویه و نوع نگاه آنها است. رسانه های ما در سوژه یابی و روایت منفی باتجربه و استاد هستند اما در شکار، شناسایی و روایت سوژه های مثبت مشکل دارند . اگر درست به واقعیت های جامعه نگاه شود دهها سوژه مثبت با جذابیت های بالا می بینیم که بیان آن در جامعه ایجاد امید می کند.

 

جلالی: خیلی وقت‌ها پارادایم‌های ما شبیه رسانه‌های غربی است

در ادامه نشست خانم جلالی از اساتید دانشگاه در حوزه ارتباطات گفت: وقتی صفتی را به موصوفی احاله می‌کنیم، باید حدود و ثغور آن را بدانیم، به همین دلیل باید زاویه دید به خبر خوب را به‌خوبی شناخت.

وی افزود: سواد رسانه‌ای و پرورش مخاطبی که تحلیل و برداشت خبر خوب مناسبی از خبر داشته باشد بسیار مهم است. همچنین کانال‌ها و صفحات اجتماعی هم باید هم‌سو با رسانه اصلی باشند و مخالف یکدیگر حرکت نکنند.

جلالی اظهار داشت: هنجار رسانه‌ها در جمهوری اسلامی ایران باید پیدا شده و بر همین اساس عمل کنند اما خیلی وقت‌ها پارادایم‌های ما شبیه رسانه‌های غربی و دقیقاً اجرای نظرات آنها است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: تلویزیون افشاگر تقابل با عرف و شرع است و باید بدانیم که تلویزیون فاصله اغوا و اقناع است، درحالی‌که خبر خوب باید قانع‌کننده باشد.

وی گفت:‌در سازمان‌های رسانه‌ای چون اقدامات آنها برگرفته از الگوهای غربی است و الگوی بومی وجود ندارد، معمولاً ما یا افراط کرده‌ایم یا تفریط، ضمن اینکه شکل ارائه خبر و جابه‌جایی یک کلمه یا جمله و یا به کار بردن ایهام‌های مختلف بسیار مهم است.

جلالی بابیان اینکه رسانه مسئول هیچ‌گاه نباید فراموش شود، اظهار داشت: تولید بینش و فرهنگ خاص برای هنجارهای رسانه‌ای را باید مدنظر قرار داد.

این استاد ارتباطات دانشگاه افزود: باید بررسی کرد که مخاطب رسانه‌ها چه کسی است و این مخاطب مشتری است یا دوست. لذا آگاهی دادن به وی و احترام به خردش و جهت‌دهی به این مخاطب بسیار مهم است.

وی اظهار امیدواری کرد که منش رسانه‌ای خبر خوب و رسانه مسئول منجر به نگرش خوب و تولید خبر خوب شود و اگر این منش نگرش خوبی ایجاد کند، امیدواری در مخاطب ایجاد شده و موجب افزایش اعتبار به رسانه خواهد شد. همچنین اعتبار فرستنده پیام باید به این سمت حرکت کند که مخاطب بداند که در انتقال این پیام مصلحت وی دیده شده است.

 

ملکی تبار: باید "مخاطب مسئول" را به "خبر خوب - رسانه مسئول" اضافه کرد

در ادامه نشست ملکی تبار از اساتید ارتباطات دانشگاه گفت: در گذشته‌های دور وقتی بیماری سرطان می‌گرفت، به بیمار این موضوع را انتقال نمی‌دادند و فقط به اطرافیانش،‌ پزشک واژه انگلیسی آن را به کار می‌برد که این کار طبیب برای عدم انتقال مفهوم بد این بیماری بوده است.

وی با تأکید بر اینکه باید مفهوم خبر و تولیدات آن در کشور بومی شود، افزود: خبر غربی، خبر سلطه است و اگر اخبار را بر این مبنا تنظیم کنیم، خارج از کلمه نبأ عظیم که مدنظر قرآن کریم است حرکت کرده‌ایم، ضمن اینکه بومی‌سازی خبر و همچنین حرکت در مسیر نبأ عظیم به ما کمک زیادی خواهد کرد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اگر می‌گوییم خبر خوب، رسانه مسئول، باید مخاطب مسئول یا چیزی شبیه به آن را هم به این عناوین اضافه کرد، لذا نباید مخاطب را از عنوان خبر خوب و رسانه مسئول خارج کرد؛ چراکه وی هم تکلیفی را بر گردنش دارد.

ملکی‌تبار در پایان گفت: امروزه مخاطب معقول هم خبرساز است؛ چراکه برخی اوقات همین مخاطب خبری را به ما ارائه کرده و ما بر اساس این موضوع خبر خود را منتشر کرده‌ایم، لذا مخاطب معقول کسی است که سره را از ناسره تشخیص می‌دهد.


حسینی دانا: انتشار «اخبار خوب» سازمان‌ها منجر به رقابت اقدام خوب در جامعه می‌شود


حمیدرضا حسینی دانا گفت: خبر خوب و خبر بد کاملاً نسبی است. در سیاست‌های ابلاغی مانند اقتصاد مقاومتی بر اجرای دستوراتی تأکید شده است که در همین راستا رسانه‌ها باید گفتمان‌سازی کنند و انتظاراتی هم از رسانه‌های اصلی جامعه بر اساس همین سیاست‌های ابلاغی وجود دارد. 

این استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند گفت: ‌اگر اقدامی از سوی دستگاه‌ها، سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها برای مردم صورت می‌گیرد باید خبر آن در جامعه منتشر شود، چراکه در غیر‌آن صورت مردم گمان می‌کنند کاری صورت نگرفته است و به همین دلیل به خیابان‌ها آمده و اعتراض می‌کنند که بخشی از اغتشاشات اخیر هم بر همین اساس بوده است. 

حسینی دانا تصریح کرد: اگر رسانه‌های بزرگ پای اخبار خوب سازمان‌های مختلف ایستادگی نکنند، به آن کارهای خوب خیانت کرده‌اند. این در حالی است که با انتشار و رؤیت اخبار مختلف و خوب سازمان‌ها، رقابت خوبی برای اجرای اقدامات و کارهای بزرگ بین دستگاه‌های مختلف ایجاد می‌شود که در‌‌نهایت منجر به پیشرفت جامعه خواهد شد. 

 

جوادیان: برای بیان ارزش‌های خبر‌ی مدنظرمان باید از زبان‌های مختلف رسانه‌ با دنیا صحبت کنیم

امیرعلی جوادیان عکاس 8 سال دفاع مقدس گفت: اگر بخواهیم اصلاح شویم باید این نگاه را اجرایی کنیم که ما تافته جدابافته از دیگران نیستیم، لذا با پذیرفتن مشکلات خود می‌توان امیدوار به اصلاح بود. 

وی افزود: بالا‌ترین و کامل‌ترین معجزه خداوند، کتاب قرآن کریم است و آن هم در حالی به یک پیغمبر وحی شد که وی بیسواد بود. 

این عکاس 8 سال دفاع مقدس تصریح کرد: باید به‌جای خبر خوب که نگرش دولتی آن بسیار زیاد است، به بینش خوب دقت کرد و در این مسیر گام برداشت. 

وی اظهار داشت: حج بر اساس سه کلیدواژه اجرایی شده است که عرفات، مشعر و منا این سه مورد است که عرفات یعنی دانش، مشعر یعنی بینش و منا یعنی عشق. 

جوادیان خاطرنشان کرد: در هیچ کجای دنیا تعداد زیادی از مسئولان یک کشور درباره مسائل خارجی و برون‌مرزی صحبت نمی‌کنند، درحالی‌که در ایران چنین وضعیتی وجود دارد، اما باید بدانیم که شرایط صحیح و درست آن است که وزیر خارجه، سخنگوی آن وزارتخانه و سخنگوی دولت درباره موضوعات خارجی و برون‌مرزی صحبت باید بکنند. 

وی گفت: جنبه احساسی بودن ایرانیان و عقلانی بودن اروپایی‌ها را باید در امورات خبری خود توجه کنیم، به همین دلیل است که رسانه‌های ایرانی در انتشار اخبار خود بیشتر احساسی عمل می‌کنند تا عقلانی. 

این استاد دانشگاه گفت: ‌ آموزه‌های دینی ما در زندگی روزمره متأسفانه گم شده است، درحالی‌که باید بدانیم که قرآن و عترت چراغ راه آینده ماست و بر اساس توصیه امیرالمؤمنین (ع) باید به یتیم‌نوازی و کار توجه ویژه‌ای کرد درحالی‌که ما در این مسیر گام برنداشتیم. 

جوادیان افزود: دنیا با استفاده از زبان‌های مختلف مانند سینما، ‌ تئا‌تر و فیلم با افراد مختلف صحبت می‌کنند ولی ما از آن بهره‌ای نگرفته‌ایم. 

وی بابیان اینکه تعداد صنایع دستی شناخته‌شده در دنیا 360 مورد است که 290 مورد آن در ایران وجود دارد، گفت: 190 مورد از صنایع دستی کشورمان در استان اصفهان است، درحالی‌که متأسفانه در میدان نقش جهان این شهر صنایع دستی چینی به فروش می‌رسد. 

جوادیان تصریح کرد: بینش خبری آن است که جریانات خبری را مشاهده کرده و خبرهای بد را صرفاً برای هشدار به جامعه منتشر کرد. 

وی در پایان گفت: نباید رسانه‌ها از آرام بودن جامعه و عدم وجود مشکلات مطالبی را منتشر کنند، بلکه باید واقعیت‌ها را نگریسته و بر اساس آن خبر منتشر کرد. 

 

میدانچی: باید اخبار خوب را بیشتر پردازش کنیم

حبیب می‌دانچی استاد دانشگاه و مجری صدا و سیما با بیان اینکه آثار خبر خوب بر روی روان افراد است، گفت: باید توجه کنیم که قرار نیست وجوه منفی اخبار حذف شود بلکه قرار است اخبار خوب را بیشتر پردازش کنیم و به طور متوازن به اخبار نگاه کنیم. 

وی افزود: باید از هنر خوب فکر کردن بتوانیم رفتار خوب ایجاد کنیم. قطعا بحث خبر خوب 3 وجه دارد و به جزء خبر و رسانه باید به بحث مخاطب هم بپردازیم. 
همچنین بشیر حسینی مدیرکل علوم نوین رسانه و عضو هیأت علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه صدا و سیما گفت: مسأله اصلی مسأله خبر خوب نیست بلکه مسأله برداشت خوب از خبر است. ما می‌توانیم حتی از اخبار خوب هم برداشت بدی داشته باشیم. 

وی افزود: در همایش خبر خوب باید وجه علمی همایش پررنگ شده و از توان ملی استفاده شود. 
در ادامه این نشست عبدی نماینده ناجا گفت: جامعه در حال حاضر رو به ناامیدی می‌رود و برای اینکه یأس در جامعه از بین برود راه‌کارهایی نیاز داریم که یکی از این راهکار‌ها خبر خوب است و ما می‌خواهیم مردم را با اخبار خوبی از حوادث و اتفاقات مواجه کنیم. 

وی ادامه داد: اعتماد مخاطب در حال حاضر سلب شده و باید فرآیندی را در نظر بگیریم که این اعتماد برگردد، یکی از موضوعاتی که در کنار خبر خوب باید مطرح شود استفاده از تکنولوژی نوین است که به طوریکه در بحث اغتشاشات یکی از موضوعاتی که سبب ایجاد تنش شد فضای مجازی بود. 

وی ادامه داد: بحث طراحی، تولید و آماده‌سازی بسیار مهم است، رسانه‌های غربی آرایش پیچیده‌ای علیه ما دارند و ما نیز باید به خصوص برای نسل جوان برنامه‌ریزی داشته باشیم. 

در ادامه این نشست ساعی رئیس دانشکده ارتباطات صدا و سیما گفت: هدف همایش خبر خوب بسیار خوب است ولی مشکلات ما عمیق‌تر از این حرف‌هاست، ما درکی از یأس اجتماعی داریم که باید ریشه‌های آن را بررسی کنیم. 

وی افزود: از سال 1943 که آلمان در نگ جهانی 2 شکست خورد آلمان‌ها به پخش طنز و کمدی روی آوردند. 
ساعی ادامه داد: مشکلات روان‌شناختی و افسردگی‌های ملی با این مسائل حل نمی‌شود از طرفی ما در حوزه خبر حرفه‌ای نیستیم، ما یک درس اخلاق‌رسانه‌ای مصوب وزارت علوم نداریم. 


اسعدی: دشمن به دنبال انگاره‌زدایی ارزش‌های خبریمان است

محمود اسعدی گفت: خبر خوب یا خبر بد باید در جامعه اثربخش باشد.  رسانه‌های ما از مخاطب دور شده‌اند، ضمن اینکه اعتماد هم به رسانه کمتر شده است که این امر در تمام رسانه‌های کشور مصداق دارد. 

این استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: در 30 سال اخیر روزنامه‌نگار یا خبرنگار خوب یا نداشته‌ایم و یا کم تربیت کرده‌ایم. این در حالی است که روزنامه‌های الاهرام و الاخبار مصر هم‌زمان با روزنامه‌های کیهان و اطلاعات ما تأسیس شده‌اند درحالی‌که روزنامه‌نگار و خبرنگاران زیادی را تربیت کرده‌اند، اما ما عقب‌تر از آن‌ها قرار داریم. 

وی گفت: خبر خوب تنها به خبر مربوط نمی‌شود، بلکه عکس، فیلم و کاریکاتور را هم در بر می‌گیرد. 

اسعدی با بیان اینکه یکی از اقدامات رسانه‌ها انگاره‌سازی است، خاطرنشان کرد: دشمن تلاش‌های زیادی کرده است تا انگاره‌زدایی در کشور ما انجام دهد، اما باید کوشید ارزش‌های گذشته را همچنان به جامعه تبیین و در آن مسیر حرکت کرد. 

این استاد دانشگاه تأکید کرد: خبر اثربخش برای مخاطب بسیار مهم است. در همایش علمی خبر خوب و رسانه مسئول باید اساتید و میهمانان متفاوت از جناح‌های مختلف و مخالف حضور داشته باشند. 

دبیر همایش چهره‌های ماندگار گفت: می‌توان عنوان همایش علمی خبر خوب و رسانه مسئول را تغییر داد؛ چراکه این عنوان از نظر مخاطب یعنی تعیین خط‌مشی. 

این استاد دانشگاه اضافه کرد: رسانه باید حرفه‌ای‌تر عمل کرده و کاری نکند با اخبار منتشرشده به جامعه خیانت کند. 

اسعدی افزود: وقتی خبر خوب تولید شود اما شورای عالی امنیت ملی و یا برخی مدیران در جامعه اجازه انتشار آن را ندهند، در واقع ادامه گام برداشتن در مسیر اخبار بد است.

 

بشیر حسینی: مسأله اصلی خبر خوب نیست، برداشت خوب از خبر است

همچنین بشیر حسینی مدیرکل علوم نوین رسانه و عضو هیأت علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه صدا و سیما گفت: مسأله اصلی مسأله خبر خوب نیست بلکه مسأله برداشت خوب از خبر است. ما می‌توانیم حتی از اخبار خوب هم برداشت بدی داشته باشیم.

وی افزود: در همایش خبر خوب باید وجه علمی همایش پررنگ شده و از توان ملی استفاده شود.

 

عبدی: رسانه‌های غربی آرایش پیچیده‌ای علیه ما دارند

در ادامه این نشست عبدی نماینده ناجا گفت: جامعه در حال حاضر رو به ناامیدی می‌رود و برای اینکه یأس در جامعه از بین برود راه‌کارهایی نیاز داریم که یکی از این راهکارها خبر خوب است و ما می‌خواهیم مردم را با اخبار خوبی از حوادث و اتفاقات مواجه کنیم.

وی ادامه داد: اعتماد مخاطب در حال حاضر سلب شده و باید فرآیندی را در نظر بگیریم که این اعتماد برگردد، یکی از موضوعاتی که در کنار خبر خوب باید مطرح شود استفاده از تکنولوژی نوین است که به طوری که در بحث اغتشاشات یکی از موضوعاتی که سبب ایجاد تنش شد فضای مجازی بود.

وی ادامه داد: بحث طراحی، تولید و آماده‌سازی بسیار مهم است، رسانه‌های غربی آرایش پیچیده‌ای علیه ما دارند و ما نیز باید به خصوص برای نسل جوان برنامه‌ریزی داشته باشیم.

 

ساعی: مشکلات ما عمیق‌تر از این حرف‌هاست

در ادامه این نشست ساعی رئیس دانشکده ارتباطات صدا و سیما گفت: هدف همایش خبر خوب بسیار خوب است ولی مشکلات ما عمیق‌تر از این حرف‌هاست، ما درکی از یأس اجتماعی داریم که باید ریشه‌های آن را بررسی کنیم.

وی افزود: از سال 1943 که آلمان در جنگ جهانی 2 شکست خورد آلمان‌ها به پخش طنز و کمدی روی آوردند.

ساعی ادامه داد: مشکلات روانشناختی و افسردگی‌های ملی با این مسائل حل نمی‌شود از طرفی ما در حوزه خبر حرفه‌ای نیستیم، ما یک درس اخلاق‌رسانه‌ای مصوب وزارت علوم نداریم.

 

سبحانی: لزوم استفاده از تحلیل‌های مطالعاتی در همایش آینده «خبر خوب»

عبدالرضا سبحانی رئیس دانشگاه تربیت معلم گفت: نسبتی بین خبر خوب و مخاطب وجود دارد. 

وی افزود: تحقیقاتی که  مخاطبی که در جامعه پراکنده است انجام شده که بر اساس مطالعات وزارت ارشاد با عنوان نگرش ایرانیان به ما اعلام می‌کند که مردم به چه خبری، خبر خوب می‌گویند.

این استاد فرهنگ دانشگاه تصریح کرد: از نگرش‌ها و اندیشه ایرانیان می‌توان فهمید که خبر خوب چه چیزهایی است.

وی اظهار داشت: یا باید برای انجام تحقیقات این گونه‌ای سفارشی داده شود یا اینکه فرا تحلیل‌های انجام شده در این خصوص را مطالعه کنیم و همچنین می‌توان از پایان‌نامه‌های دانشجویی با این موضوع را استفاده کرد.

سبحانی گفت: باید از پژوهش‌ها و تحقیقات در همایش‌های آینده استفاده بیشتری کرد تا پشتوانه علمی این همایش بهتر از قبل باشد.

رئیس دانشگاه تربیت معلم در پایان با بیان اینکه نباید برداشت‌های خود را از اندیشه مردم گزارش کنیم، گفت: باید بخشی از همایش آینده به تحلیل مطالعاتی صورت گرفته بر روی نگرش مخاطبان اختصاص پیدا کند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول