اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  جامعه, خانواده و جوان

علی یعقوبی، مریم ضمیری بلسبنه

تفکر جادویی و تخیلِ علمی

همة معرفت­ های بشری به­ تدریج روند تطورات تاریخی را سپری کرده و به مرحلة کنونی رسیده ­اند. این مقاله با استفاده از روش اسنادی، به واکاوی نسبتِ بین جادو و علم می ­پردازد.

تفکر جادویی و تخیلِ علمی

چکیده

همة معرفت­ های بشری به­تدریج روند تطورات تاریخی را سپری کرده و به مرحلة کنونی رسیده ­اند. این مقاله با استفاده از روش اسنادی، به واکاوی نسبتِ بین جادو و علم می ­پردازد. یکی از حوزه ­های معرفتی، معرفت علمی است. بر مبنای پارادایم پوزیتیویستی، تفکر جادویی چون بدیل­ های ناپخته و گمراه ­کنندة تفکرِ علمی تلقی شده است. پوزیتیویست­ ها در روش­شناسی بر مشاهده و تجربه تأکید زیادی می­کردند و امور غیرتجربی را مُحمل و بی­معنی می­دانستند. این خوانشِ رادیکالی توسط پوزیتیوست­ های جدید اصلاح و تعدیل یافت. برخی فیلسوفان و مردم­ شناسان با رویکرد مردم­شناسانه از جادو اعادة حیثیت کردند. آن­ ها تأکید می­کنند برهان قاطعی برای برتری علم بر انواع دیگرِ معرفت وجود ندارد. هر معرفتی دارای بازی­ های زبانی گوناگون و مجموعه ­ای از واژگان است که درک آن برای بیرون از آن حوزه مشکل است. برمبنای پارادایم مردم ­شناختی نوین نیز تفکر علمی و تفکر اسطوره ­ای ـ جادویی درآمیخته­اند و در جوامع گذشته و حال وجود داشته و از یکدیگر تغذیه کرده ­اند.

کلیدواژه ها: جادو؛ کیمیاگری؛ تخیل؛ پزشکی؛ علم

نویسندگان:

علی یعقوبی: استادیار دانشگاه گیلان

 مریم ضمیری بلسبنه: کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه گیلان

دو فصلنامه پژوهشهای معرفت شناختی - دوره 6، شماره 14، پاییز و زمستان 1396.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول