اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

پیشرفت در عملیات ساخت نمای شمالی امامزاده کوکب الدین (ع) ورامین

عملیات ساخت نمای شمالی امامزاده کوکب الدین ورامین با پیشرفت مناسبی در حال اجراست.

پیشرفت در عملیات ساخت نمای شمالی امامزاده کوکب الدین (ع) ورامین

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، عملیات ساخت نمای شمالی امامزاده کوکب الدین ورامین با پیشرفت مناسبی در حال اجراست. 

به دلیل قدمت بالای بنای این امامزاده، بحث مرمت بخش‌هایی از آن در حالی اجراست. 

امامزاده کوکب الدین (علیه السلام) برادر امامزاده عبدالله (علیه السلام)، پدر بزرگ امامزاده زید ابوالحسن (علیه السلام) است.

بقعه تاریخی امامزاده کوکب الدین در میدان امام، جنب کوچه شهید نوری و در کنار خیابان خیابان مشهد از خیابان‌های اصلی شهر ورامین قرار دارد.

 

بنای بقعه دارای گنبد بوده و نمای خارجی و داخلی آن تماماً جدید هستند. گنبد بنا پیازی شکل و بوده و در مرمت‌های معاصر به این شکل درآمده است.

ورودی بنا از ضلع جنوبی ایجاد شده و بخش بیرونی آن با آجر 3 سانتی پوشیده شده است. این پوشش آجری در داخل بقعه نیز وجود دارد و تزئینات قدیمی آن را از بین برده است. 

سقف و زیر گنبد با گچ اندود شده است و 4 پنجره در چهار جهت اصلی در بدنه گنبد وجود دارد. یک حیاط و اتاق کوچک در ضلع شمالی بنا وجود دارد و در کف اتاق نیز تدفین صورت گرفته است. دیواره‌های بنا از کف به ارتفاع 1 متر با سنگ مرمر سفید پوشیده شده است.

در حقیقت می‌توان این بنا را یک نمونه کامل از مرمت نادرست آثار تاریخی که در آن هویت و هنر و معماری کهن بنا در تعمیرات و نوسازی نابود می‌شود؛ دانست. متاسفانه نمونه این عملیات به ظاهر عمرانی در گوشه و کنار ایران به وفور مشاهده شده و در تمامی موارد نیز فرد یا افراد مرمت گر؛ کوچکترین تخصصی در مرمت آثار باستانی نداشته و صرفا استاد معمارهای سنتی و بومی هستند که با استفاده از مصالحی مانند گچ؛ سیمان، آجر 3 سانتی و سنگ مرمر، بخشی از هنر و معماری باستانی این سرزمین را نابود می کنند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول