اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

همدان

استاد حوزه و دانشگاه:

به انقلابيون برچسب محافظه‌کاری زدند، مشغولشان كنند/ ما نه تنها دنبال اصلاح‌طلبی هستیم بلکه تحول‌خواهيم

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه برخي با برچسب محافظه‌کاری به نیروهای انقلابی اهداف خود را دنبال كردند، گفت: بعد از آن، حرف‌های صد من یک غاز مندرس شده تمدن غرب را به عنوان حرف‌ نو به بازار آوردند و ارتجاع و تهجر را با اصطلاح اصلاح‌طلبی به خورد جامعه دادند.

به انقلابيون برچسب محافظه‌کاری زدند، مشغولشان كنند/ ما نه تنها دنبال اصلاح‌طلبی هستیم بلکه تحول‌خواهيم

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان ظهر امروز در همایش فعالان فرهنگی استان همدان، با تشریح اصطلاح «محافظه‌کار» در فضای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، اظهار کرد: محافظه‌کاری شیوه‌ای در عملکرد و یک رویکرد در فعالیت‌های سیاسی ـ اجتماعی است.

وی با بیان اینکه اصطلاح محافظه‌کاری به بعضی افراد در تمام کشورهای جهان می‌خورد، گفت: بعضی روحیه محافظه‌کاری دارند و بعضی نیز جدا از داشتن این روحیه؛ رویه محافظه‌کاری دارند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: آنهایی که رویه محافظه‌کاری دارند هیچ نگرش تحولی در وجودشان نیست و می‌خواهند وضع موجود را حفظ کنند به دلیل اینکه منافعی در وضع موجود دارند و یا اینکه صورت بهتری در ذهنشان نیست و یا نگران هستند با تغییر ضرر کنند یا رقبا و دشمنانی دارند که به آنها در جریان تغییر لطمه می‌زند.

وی با اشاره به تغییری که گورباچف در نظر داشت ایجاد کرد و در جریان این تغییر بسیاری از چیزها را از دست داد، افزود: محافظه‌کاری یک اصطلاح است که در تمام جهان استفاده می‌شود.

پناهیان با بیان اینکه در کشور ما برچسب محافظه‌کاری به بسیاری از نیروهای انقلابی زده شد و هنوز این برچسب موثر کار می‌کند! تصریح کرد: این برچسب هم از درون، نیروهای انقلابی را دچار فرسودگی می‌کند چراکه در محافظه‌کاری انرژی انقلابی‌گری نیست و از بیرون بسیاری از مشکلات را گردن محافظه‌کارها می‌اندازد.

وی با اشاره به اینکه محافظه‌کارها طرفدار وضع موجود هستند، گفت: در وضع موجود هم مشکلاتی هست و فرد محافظه‌کار؛ متهم است به اینکه مشکلات را باید گردن بگیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه بسیاری از این حرف‌های غلط و مندرس که دیگر نو نیستند به عنوان ضدیت با محافظه‌کاری نو جلوه می‌کند و بازار سیاه و رونق می‌گیرد، ادامه داد: از حیث انقلابی‌گری آیا ما محافظه‌کار هستیم یا عکس آن؟

وی خاطرنشان کرد: اکنون نه تنها باید تحول‌خواه باشیم بلکه باید برای تحول سرعت بگیریم، اگر تحول‌خواه نباشیم از درون دچار فرسودگی می‌شویم؛ جوانان انقلابی انگیزه خود را از دست می‌دهند و هویت خود را گم می‌کنند و از بیرون نیز ناکارآمدی‌ها به گردن نگاه و نگرش انقلابی خواهد افتاد.

* عملاً محافظه‌کاری را به عنوان نیروهای انقلابی پذیرفتیم

پناهیان با طرح این سوال که در محافظه‌کاری می‌خواهید چه چیز را حفظ کنید، یادآور شد: رسانه‌هایی با نانجیبی تمام و برخی از عناصر سیاسی با خباثت تمام سعی می‌کنند نیروهای انقلابی را محافظه‌کار جلوه دهند، آنها توانستند طی 20 سال اخیر نیروهای انقلابی را طی یک سلسله عملیات روانی با برچسب محافظه‌کاری، محافظه‌کار جلوه دهند.

وی با بیان اینکه ما هم عملاً محافظه‌کاری را به عنوان نیروهای انقلابی پذیرفتیم و جلوه اجتماعی ما نیز به این شکل شد، اظهار کرد: اتاق فکر خبیثانه‌ای پشت این ماجرا بود که به نیروهای انقلابی محافظه‌کار گفتند.

*نیروهای انقلابی هنوز نتوانستند از زیر بار اتهام محافظه‌کاری بیرون بیایند

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: بعد از این برچسب محافظه‌کاری به انقلابیون، کسانی حرف‌های صد من یک غاز مندرس شده تمدن غرب را به عنوان حرف‌ نو به بازار آوردند که عنوان آن را نیز ممکن است تحول‌خواهی و اسم آن را اصلاح‌طلبی گذاشته باشند، آنها در نهایت ارتجاع و تهجر را با اصطلاح اصلاح‌طلبی به خورد جامعه دادند.

وی با بیان اینکه نیروهای انقلابی هنوز نتوانستند از زیر بار اتهام محافظه‌کاری بیرون بیایند، گفت: نیروهای انقلابی را گوشه رینگ گذاشتند و در یک بازی نابرابر تبلیغاتی از ضعف تبلیغاتی آنها استفاده کردند تا بپذیرند محافظ کار هستند.

پناهیان با بیان اینکه باید دید افراد خواهان اصلاحات، می‌خواهند چه تحول و اصلاحاتی ایجاد کنند، افزود: آیا آنها نمی‌خواهند ما را به قدیم اروپا برگردانند و این را صریحاً ذکر می‌کنند؛ ما نقشه برای آینده جهان و جامعه داریم یا آنها؟

وی با بیان اینکه نمی‌خواهم از کلمه «اصلاح‌طلبی» استفاده کنم چراکه کلمه بسیار شرافتمندانه، عمیق‌تر و انقلابی‌تری به نام «تحول‌خواه» وجود دارد، تصریح کرد: نمی‌خواهیم بعضی از امور را اصلاح کنیم بلکه باید تحول ایجاد کنیم و عمیق‌تر دنبال اصلاح‌طلبی هستیم.

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه ما نه تنها دنبال اصلاح‌طلبی هستیم بلکه تحول‌خواه هستیم، ادامه داد:  اگر بتوانیم این مهم را اثبات کنیم هویت انقلابی ما احیا می‌شود چراکه روحیه انقلابی ما با محافظه‌کاری رو به زوال می‌رود و بعد دستور کار پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: باید چه کار کنیم؟ همچون زمان جنگ در سنگر با اسلحه پست دهیم که ناامنی نیست، نفت توزیع کنیم که گاز آمده، عقاید دینی به مردم درس دهیم که آدم بی‌عقیده به این راحتی پیدا نمی‌کنیم، مگر دوران درگیری با مارکسیست‌هاست؛ الان روانشناسان نیز می‌گویند معنویت موجب آرامش است.

پناهیان با بیان اینکه در کتاب‌های درسی ما هنوز دارند نفت توزیع می‌کنند و با اسلحه دم مساجد ایستاده‌اند که از شهر محافظت کنند، یادآور شد: این کارها برای دهه اول انقلاب نیز نیست بلکه برای دو سه سال اول انقلاب بود و اینها را در عرصه معرفتی انجام می‌دهند.

وی اظهار کرد: برخی مطالب شهید مطهری در کتاب‌های درسی مربوط به پنج سال قبل از پیروزی انقلاب بوده که هنوز می‌خوانند و می‌خورانند؛ طبیعی است به شما محافظه‌کار بگویند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه عبارات ما معمولاً محافظه‌کارانه است که از آن میان می‌توان به حفظ یاد شهیدان و امام (ره)، حفظ حجاب، حفظ دینداری و محافظت اشاره کرد، گفت: آنقدر به ارزش‌های انقلابی تو حمله کردند که مجبور شدی بگویی به عنوان یک انقلابی رسالت خود می‌دانم ارزش‌های انقلابی را حفظ کنم؛ بنده صریحاً می‌گویم رسالت تو حفظ ارزش‌های انقلاب نیست بلکه بالاتر از آن یعنی نابودی تمدن غرب است. 

وی با تأکید اینکه به ارزش‌های انقلاب حمله کردندو ما محافظه‌کار شدیم! و با حمله به ارزش‌ها و حجاب به دنبال حفظ ارزش‌ها و حفظ حجاب رفتیم ، افزود: سبقه و برچسب محافظه‌کاری به ما چسبید، ما اشتباه کردیم؛ ما نباید به دنبال حفظ حجاب در کشور باشیم بلکه باید به بی‌حجابی در عالم حمله کنیم.

*این یک سنت محتوم است که محافظه‌کاران شکست می‌خورند

پناهیان با بیان اینکه تا وقتی بچه‌های فرهنگی مسجد را وادار کنی کلیپی برای حفظ حجاب بسازد و در محله توزیع کند شکست می‌خوری، تصریح کرد: اسلام گفته حجاب برای بشریت است و موظفیم حجاب را در گسترده و پهنای جهانی احیا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: گاهی نماز و حج را هدف کار فرهنگی قرار می‌دهند آیا از نماز بالاتر نداشتیم آن را هدف قرار دهیم که نماز نیز جزء آن باشد؟

این استاد حوزه و دانشگاه به ادبیات محافظه‌کارانه اشاره کرد و یادآور شد: ادبیات محافظه‌کارانه این است که به دروغ و غلط به امام جماعت می‌گوید پیش‌نماز؛ فارسی را درست استفاده کنیم و خودمان را فریب ندهیم، امام جماعت یعنی رئیس گروه؛ پیش‌نماز اصطلاح جعلی است که محافظه‌کاران درست کردند.

وی با تأکید بر اینکه با حمله به ارزش‌ها به دنبال حفظ آنها رفتیم، اشتباه کردیم، اظهار کرد: باید ارزش‌ها را صادر کرده و در اندیشه فتح عالم می‌بودیم؛ چرا در کانون‌های فرهنگی به بررسی وضعیت حجاب در شهر پرداختید و به بررسی فرجام شوم بی‌حجابی در غرب نپرداختید؟

پناهیان با بیان اینکه به عنوان نیروی انقلابی و بچه مسلمان هرگز دوست ندارم محافظه‌کار باشم و از محافظه کاری بدم می‌آید؛ بیان کرد: اگر حفظ ارزش‌ها تعبیری است که مرا محافظه‌کار تلقی کنند و وظایف من را محافظه‌کارانه تعریف می‌کند از این تعبیر هم فاصله می‌گیرم.

وی با بیان اینکه سردار سلیمانی چهره‌ای است که محبوبیت بالایی دارد چراکه محافظه‌کار نیست و مظهر صدور ارزش‌های انقلاب به جهان است، تصریح کرد: اگر برچسب محافظه‌کاری به کانون‌های فرهنگی بچسبد نمی‌شود برای محبوبیت آنها کاری کرد و تکالیف اصلی خود را نیز انجام نمی‌دهند.

*متدین محافظه‌کار از دایره انقلابی‌ها خارج است

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اینکه بخواهیم تمام افراد باقی مانده را نماز خوان و هیأتی کنیم اینها تکالیف محافظه‌کارانه است؛ متدین محافظه‌کار از دایره انقلابی‌ها خارج است.

وی با بیان اینکه باید دید با کار فرهنگی می‌خواهیم چه چیزی را تغییر دهیم، تکلیف بزرگ و محوری انقلابی اکنون چیست که باید برای آن مبارزه کنند، یادآور شد: حفظ آمادگی، حفظ ارزش‌ها، حفظ حجاب و کارهای فرهنگی در حجاب و هیأت تعابیر خوبی است.

پناهیان با تأکید بر اینکه من خودم دعای ندبه راه‌انداز و هیأتی هستم و دعای ندبه کارکرد خود را داشته و باید ادامه هم یابد، اظهار کرد: اکنون اینها رسالت شما نیست؛ محافظه‌کاران ارجمند، زمانی انقلابی بودید و محافظه‌کار شدید!

وی با بیان اینکه اسلام فردی تا قبل از انقلاب داشتیم و بعد از انقلاب هم اسلام فردی را ادامه می‌دهیم، گفت: امام(ره) اسلام فردی را به اسلام سیاسی به معنای کلان اجتماعی تبدیل کرد و توانستیم تا اینجا پیش بیاییم.

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه نباید اجازه دهیم مشکلات به وجود آید، بیان کرد: با تغییر سبک زندگی و شیوه حکمرانی باید سعی کنیم نگذاریم مشکلات پیش بیاید.

وی با بیان اینکه باید تشکیلاتی زندگی کنیم، اقتصاد و معیشت ما تشکیلاتی شود، زندگی کارمندی را باید کنار گذاشته و دنبال تولید ثروت گروهی باشیم، افزود: موارد ذکر شده حرف دین است و باید تعاونی راه بیاندازیم؛ تنبل، بیکار و بی‌عرضه نباشید و فقط دنبال استخدام.

پناهیان با تأکید بر اینکه دولت باید کوچک شود و کار دست مردم بیاید، تصریح کرد: دولت بزرگ باشد سه قوه قضاییه، مقننه و مجریه فاسد می‌شود؛ کار باید دست مردم باشد نه به شیوه غربی‌ها و صرفاً با بخش خصوصی، بلکه دست خود مردم باشد.

وی با بیان اینکه نیاز به اقدام انقلابی داریم و خودسازی باید در بستر کار گروهی انجام شود، یادآور شد: رسول خدا در مدینه مردم را به گروه‌های 10 نفره با یک مسوول تقسیم و مدینه را تشکیلاتی اداره کردند؛ اعتماد بعد از کار گروهی ایجاد می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به بیان تقوای جمعی از سوی رهبر معظم انقلاب، اظهار کرد: دولت بزرگ باشد خوب نیست؛ فرقی نمی‌کند سیاستمداران خیلی انقلابی باشند یا نباشند؛ سیاستمدار انقلابی نیز نمی‌تواند دولت بزرگ را اداره کند چراکه این شیوه غلط است.

وی در پاسخ به این صحبت یکی از حضار که گفت مسوولان نیز باید در رفع محافظه‌کاری از انقلابی‌ها بخواهند، گفت: خود را دست کم نگیرید، اگر جمع شوید می‌توانید پوزه‌ تمام طاغوت‌های عالم را به خاک بمالید.

پناهیان با تأکید بر اینکه اجازه ندهیم کار دست دولت باشد که نظر دولت را بخواهیم که درست کند، بیان کرد: مملکتی درست کرده‌ایم که از لحاظ ساختارهای اجتماعی غلط، تحول لازم دارد و کار آسان نیست.

* مردم بصیرت به معنای درک اقتضائات کلان سیاسی دارند

وی با تأکید بر اینکه باید به این بصیرت برسیم که زندگی جمعی کنیم، ادامه داد: مردم بابصیرت درک اقتضائات کلان سیاسی را دارند؛ مردم می‌دانند در حکومتی جز جمهوری اسلامی وضع ما بدتر از سوریه و عراق داعشی خواهد شد و این یعنی بصیرت کلان؛ اما بصیرت خرد نداریم.

این استاد حوزه و دانشگاه خطاب به علما برای کار فرهنگی، خاطرنشان کرد: علما باید به مردم بگویند تکاثر ثروت حتی در بانک‌های جمهوری اسلامی نیز فساد می‌آورد؛ ربا و بدتر از ربا، دزدی در بانک‌ها با گذاشتن پول در بانک ایجاد می‌شود.

وی خطاب به مردم با بیان اینکه با پول خودتان کار کنید هرچند ضرر کنید، یادآور شد: طی 40 سال انقلاب دولت‌ها بزرگ و بزرگ‌تر شدند و این غلط است.

پناهیان در ادامه سخت‌ترین خودسازی را خودسازی جمعی دانست و اظهار کرد: یک تکلیف بزرگ انقلابی جلوی ماست و می‌خواهیم برای جهان الگو شویم؛ به زیر کشیدن ستمگران کاری ندارد و فقط «اقدام» لازم است.

وی با بیان اینکه کار گروهی برکت می‌آورد، گفت: با تورم می‌خواهند مملکت و انقلاب را زمین بزنند؛ اگر تورم بیاید همه را می‌گیرد، آمادگی خود را برای حفظ ارزش‌ها اعلام کنید اما ایجاد آمادگی با کار گروهی است.

این استاد حوزه و دانشگاه  در ادامه با بیان اینکه حزب‌اللهی‌ها ولایت طولی دارند اما باید ولایت عرضی در کنار ولایت طولی باشد، تصریح کرد: موضوع ولایت عرضی را رهبر معظم انقلاب سال گذشته در گفت‌و‌گویی با بسیج مطرح کردند؛ بسیج را محل ولایت طولی و عرضی ذکر کردند.

وی در ادامه به شعار همه دولت‌ها مبنی بر اینکه دولت باید کوچک شود، پرداخت و افزود: در هیچ کجای دنیا دولت آنقدر بزرگ نیست و این همه شعبه بانکی وجود ندارد؛ ما موجودات عجیبی هستیم.

پناهیان با اشاره به فعالیت موسسات فقرزدایی و رسیدگی به محرومان، خاطرنشان کرد: با نپختن نان، آسیاب نکردن گندم و تولید آرد در روستاها تولید فقر می‌کنیم، آن وقت می‌خواهیم فقرزدایی کنیم؛ این وضع ما اکنون رفاه طلبی است، برای حفظ هویت انقلابی باید کار انقلابی انجام دهیم.

*برای انقلابی بودن نیاز به کار انقلابی داریم و شعار و اهداف بلند انقلابی کافی نیست

وی با اشاره به فرموده امام (ره) مبنی بر اینکه کار مردم را به دست کارمند نسپارید، اظهار کرد: برای انقلابی بودن نیاز به کار انقلابی داریم و شعار و اهداف بلند انقلابی کافی نیست؛ اکنون رشد انقلاب در این است جوانه بزند و این رشد یعنی دولت کوچک شود و مردم قدرتمند شوند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه قدرت زیاد به خطا و خیانت منجر می‌شود بنابراین باید مطالبه‌گر بود و با کار انقلابی مانع از این اتفاق شد، خاطرنشان کرد: باید فرهنگ تشکیلاتی ایجاد شود و برای این مهم فکر شود.

انتهای پیام/89039/ 40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول