اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور:

مدیران ظرفیت نقد داشته باشند/ لزوم تشویق شرکت‌های دانش‌بنیان به فرآوری تولیدات روستایی

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: باید برای فرآوری تولیدات روستاها به شرکت‌های دانش‌بنیان توجه شود که در این راستا برای شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش‌های روستایی دو تخفیف در نظر گرفته شده است.

مدیران ظرفیت نقد داشته باشند/ لزوم تشویق شرکت‌های دانش‌بنیان به فرآوری تولیدات روستایی

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری فارس از بیرجند، سید ابوالفضل رضوی صبح امروز در جلسه شورای اداری خراسان‌جنوبی، اظهار داشت: توسعه امری برنامه‌ای، هدف‌دار، بدون توقف و عملی با اراده جمعی به منظور بهبود کمی و کیفی فرد و اجتماع است.

وی با بیان اینکه مبانی این تعریف بر عبادت است، تصریح کرد: همه هدف عبادت خداوند بندگی بشر بوده و مبنای توسعه نیز عبادت است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور یادآور شد: هدف توسعه، عامل توسعه و مانع توسعه انسان است.

رضوی با بیان اینکه اگر عامل توسعه را انسان بدانیم باید ویژگی‌هایی داشته باشد که بتواند هم خود و هم جامعه را توسعه دهد، افزود: ابزار فعالیت سعه‌صدر است و انسانی که می‌خواهد توسعه بدهد باید دارای این ویژگی باشد و به‌ویژه یک انسان مدیر باید دارای این ویژگی بوده و ظرفیت نقد شدن داشته باشد و تا ظرفیت بالایی نداشته باشد نمی‌تواند عامل توسعه گردد.

وی علم و آگاهی را از دیگر نشانه‌های انسان توسعه‌یافته دانست و اضافه کرد: این علم و آگاهی نیازمند ابزار بوده و برای توسعه امروز 64 درصد تسهیلات اداری حرف اول را می‌زند، 20 درصد آن مربوط به تکریم و احترام ارباب رجوع و 16 درصد مربوط به تسهیلات مالی است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با اشاره به این پرسش که چرا به خود رجوع و به حساب خود رسیدگی نمی‌کنیم، گفت: انسان توسعه‌یافته از بخل و حسد به دور و نسبت به راهنمایی و هدایت دیگران حریص است.

رضوی با اشاره به اینکه مدیر از کلمه تدبیر نشأت می‌گیرد و انسان توسعه‌یافته انسانی گره‌گشا نه انسان گره‌انداز است، یادآور شد: مسؤولان کشور چند درصد از علل محرومیت، توسعه ‌یافتگی و عقب ماندن را خودشان به عنوان مسؤول قبول می‌کنند.

وی با بیان اینکه یکی از موارد راهنمایی، خوب خواندن قوانین و آیین‌نامه‌های اجرایی است، اضافه کرد: سهم بانک عامل برای وثایق و تضامین شامل بانک کشاورزی، پست بانک و توسعه تعاون مشخص شده‌اند.

*رؤسای بانک‌ها دستورالعمل‌ها را با دقت مطالعه کنند

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور ادامه داد: رؤسای بانک‌ها باید دستورالعمل‌ها را به خوبی مطالعه کرده باشد.

رضوی تصریح کرد: محل اجرای پروژه و ماشین‌آلات در این قانون باید جزو وثایق باشد و هیچ بانکی نمی‌تواند بگوید این‌ها جزو وثایق نیست و همچنین یکی دیگر موارد سفته بوده که در قانون مصوب مجلس آمده است و باید آن را بانک‌ها بپذیرند.

وی ادامه داد: سند ملکی روستایی و سند مسکونی روستایی نیز در قانون به عنوان وثیقه آمده است و اگر کسی با آن مخالف کند یعنی نمی‌خواهد خدمت نماید و این کارش یا از روی جهل بوده و یا نمی‌خواهد کار انجام شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور از تمامی دستگاه‌ها خواست تا قبل از معرفی متقاضیان برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها دستورالعمل‌ها را مطالعه نمایند و گفت: میزان 60 درصد ارزش افزوده محصولات تولید شده روستاییان سهم شهرها می‌شود و این از عدالت به دور بوده و باید ارزش افزوده را نصیب خود روستائیان نماییم.

رضوی با بیان اینکه باید به سراغ تولیدی در روستاها پیش برویم که ارزش افزوده بالایی دارند تا سبب توسعه روستاها شوند، افزود: باید برای فرآوری تولیدات روستاها به شرکت‌های دانش‌بنیان توجه شود که در این راستا برای شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش‌های روستایی دو تخفیف در نظر گرفته شده است.

وی به این تخفیفات اشاره کرد و یادآور شد: سهم این شرکت‌ها به 15 درصد رسیده و کارمزد آن‌ها کمتر شده تا این گونه شرکت‌ها تشویق شوند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با بیان اینکه وام طرح‌های اشتغال در روستاهای مرزی در خراسان‌جنوبی 4 درصد و غیر مرزی 6 درصد با سه سال دوره تنفس پرداخت می‌شود، اضافه کرد: همه پروژه‌ها و طرح‌ها بعد از سه سال به تولید می‌رسد به ویژه در بخش بوم‌گردی و گردشگری و همچنین دوره بازپرداخت این وام‌ها شش ساله است.

*امکان افزایش تسهیلات اشتغال روستایی استان تا سقف 5 میلیارد تومان

رضوی سقف این گونه وام‌ها را 2.5 میلیارد تومان دانست که در اختیار استان خراسان‌جنوبی قرار گرفته است و افزود: می‌توانیم این میزان را برای خراسان‌جنوبی تا 5 میلیارد تومان اختصاص دهیم.

وی گفت: سهم خراسان‌جنوبی از محل قانون اشتغال روستایی و عشایری 337 میلیارد تومان بوده که بنا بر عملکرد می‌تواند بیشتر و یا کمتر شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با اشاره به اینکه بانک‌های عامل موظف هستند که طرح‌هایی را که از طریق کمیته فنی استانداری معرفی می‌شوند حداکثر یک ماه نسبت به قبول پروژه از نظر توجیه مالی اقدام و متقاضی نیز حداکثر سه ماه نسبت به وثیقه اقدام کند، تصریح کرد: پولی بدون وثیقه و توجیه مالی نباید پرداخت شود.

رضوی با بیان اینکه سرعت عمل و دقت باید با یکدیگر باشد و پول، مرحله‌ای نسبت به پیشرفت پروژه پرداخت شود، افزود: نظارت بر پروژه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار بوده و محل اجرای پروژه‌ها باید روستاها و محلات عشایری باشد.

وی یادآور شد: بانک‌ها هر چقدر بیشتر تسهیلات بدهند تشویق و به ازای تأخیر در پرداخت جریمه برای بانک‌ها اعمال می‌شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور ادامه داد: سه بسته شامل مشورت دادن و راهنمایی‌کردن، بسته بازاریابی محصول و بسته آموزش همراه این طرح‌ها باید قرار گیرد.

*پرداخت وام به تعاونی‌های روستایی اولویت دارد

رضوی به اولویت‌های پرداخت وام برای طرح‌های روستایی اشاره کرد و گفت: اگر در روستاها شرکت‌های تعاونی وجود دارد و مردم با یکدیگر مشارکت اقتصادی کنند پرداخت وام به آن گروه تا فرد در اولویت قرار دارد و همچنین اگر فرد در روستا بود آن فرد روستایی بر فرد غیر روستایی در اولویت است و اگر در روستا خود فردی برای سرمایه‌گذاری نداشت اگر فردی دیگر در روستا خواست سرمایه‌گذاری کند حق جلوگیری نداریم.

وی با اشاره به اینکه توسعه از مکان‌های کوچک باید صورت گیرد، افزود: یکی از مشکلات برنامه‌ریزی ما این بوده که توسعه را از مکان‌های بزرگ آغاز کرده‌ایم و به مرکزگرایی و بزرگ‌گرایی و کوچک‌ستیزی روی آورده‌ایم.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور ادامه داد: مکان اولیه توسعه، روستاها بوده زیرا روستاها و مناطق عشایری تولیدکننده هستند و محصولات متنوع دارند.

رضوی با بیان اینکه توسعه انجام‌پذیر بوده در صورتی که با مطالعه باشد و بتوانیم اعتماد مردم را جلب کنیم، گفت: اگر روستاها گروه‌های مشارکتی تشکیل دهند بدون طرح‌ها و بدون مزایده به آن‌ها اختصاص می‌یابد.

وی به فعالیت‌های در دست اقدام معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور برای توسعه روستاها اشاره کرد و یادآور شد: در هر روستا یک مجتمع آموزشی ایجاد می‌شود و دانش‌آموزان با سرویس رایگان به این مجتمع‌ها می‌روند تا عدالت آموزشی اجرا شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور افزود: همچنین ناحیه صنعتی در هر دهستان برای برخورداری از برق صنعتی ایجاد می‌شود، خاطرنشان کرد: ساخت مجتمع‌های درمانی با همکاری وزارت بهداشت، مجتمع امداد و نجات، مجتمع‌های فرهنگی، هنری و کتابخانه و مجتمع ورزشی در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول