اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان رضوی

مدیر گروه رادیوتراپی انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

نیمی از تومورهای مغزی، تومورهای ثانویه هستند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نیمی از تومورهای مغزی، منشاء ثانویه دارند و در اثردست‌اندازیِ بافت‌های سرطانی سایر نواحی بدن به مغز و اعصاب ایجاد می‌شوند.

نیمی از تومورهای مغزی، تومورهای ثانویه هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از ستاد خبری سمینار علمی «تازه‌های نوروانکولوژی» در مشهد، کاظم انوری اظهار کرد: تومورهای مغزی 2 درصد کل تومورهای بدن انسان را ایجاد می‌کنند و به ازاء هر یک میلیون نفر حدود 100 تا 110 نفر مبتلا به تومور مغزی در هر سال هستند.

دبیر علمی سمینار «تازه‌های نوروانکولوژی» گفت: در بروز سرطان‌های مغز و اعصاب نقش عوامل محیطی کم‌رنگ است و بسیاری از عوامل ایجاد تومورهای مغزی ناشناخته است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص اثر استفاده طولانی مدت از تلفن همراه در ایجاد تومورهای مغز و اعصاب، گفت: در سال 2008 ، مطالعه‌ای در سوئد انجام شد که نشان می‌داد افرادی که بیشتر از 2 هزار ساعت در یک بازه زمانی با تلفن همراه حرف زده بودند؛ ریسک ابتلا به تومورهای مغزی‌شان نسبت به افرادی که در  گروه کنترل بودند، افزایش پیدا کرده بود اما  مطالعات دیگری که انجام شد نتیجه مطالعات سوئد را تایید نکرد.

وی افزود: با این حال باید اعتراف کرد که دلواپسی در رابطه با استفاده طولانی مدت از تلفن همراه وجود دارد و از اینرو مناسب است که استفاده از تلفن همراه محدود باشد و حتی المقدور در صورت  عدم استفاده از تلفن همراه آن را خاموش و از بدن دور کرد.

انوری ضمن اشاره به اینکه استفاده از تلفن همراه برای کودکان به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، اظهار کرد: سردرد ، تظاهر شایع بیماری‌های گوناگون است  اما یکی از علائم ابتلا به تومورهای مغزی نیز محسوب می شود از اینرو،  سردردی که همراه با اختلال حسی یا حرکتی باشد حتما باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

وی در ادامه از درمان جراحی به عنوان یکی از درمان‌های  اصلی تومورهای مغزی نام برد و گفت: در حال حاضر با پیشرفت‌هایی که در مانیتورینگ‌های حین عمل، ام.آر.آی های پیشرفته قبل عمل که به ام.آر.آی های عملکری معروف است، اتفاق افتاده شانس  موفقیت جراحی تومور مغزی  افزایش پیدا کرده است.

دبیر علمی سمینار «تازه‌های نوروانکولوژی» افزود: در زمینه شیمی‌درمانی هم  اتفاقات زیادی در درمان تومورهای مغزی ایجاد شده است و داروهای جدیدی در عرصه درمان معرفی شدند؛ در زمینه پرتودرمانی نیز تغییر و تحولاتی در چند سال اخیر به سمت درمان‌های بهتر روی داده است که از آن جمله می توان به  تکنیک‌های سه بعدی و تکنیک‌های آی.ام.آر.تی اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه ابتلا به تومور مغزی به معنای پایان مسیر زندگی نیست؛ گفت: درمان ها پیشرفت کرده و روز به روز نیز تکنیک‌های بهتری برای درمان انواع سرطان ها از جمله تومورهای مغز و اعصاب معرفی می‌شوند . لذا بیماران باید با حفظ روحیه مسیر درمان خود را طی کنند.

انتهای پیام/ 70037

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول