اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

رئیس شبکه هپاتیت ایران اعلام کرد

ابتلای ۹ هزار نفر به جذام در کشور/ شیوع زیاد هپاتیت سی در بیماران مجذوم

رئیس شبکه هپاتیت ایران از شیوع زیاد هپاتیت سی در بیماران مجذوم کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر حدود ۹ هزار بیمار مجذوم در کشور وجود دارد.

ابتلای ۹ هزار نفر به جذام در کشور/ شیوع زیاد هپاتیت سی در بیماران مجذوم

 سید موید علویان، رئیس شبکه هپاتیت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، در ارتباط با بیماری جذام اظهارداشت: جذام بیماری عفونی پوست و سیستم عصبی است که به‌صورت مزمن منجر به عوارض بازگشت ناپذیری می‌شود.

وی افزود:خوشبختانه جذام کنترل شده و در مرحله حذف در ایران قرار دارد ولی بیماری دیگری به نام هپاتیت سی زندگی عزیزان مبتلا به جذام را در معرض خطر قرار داده و بیماری هپاتیت سی بیماری ویروسی کبد است که در طولانی مدت می تواند منجر به تنبلی کبد (سیروز)، سرطان کبد و درنهایت مرگ بیمار شود.

رئیس شبکه هپاتیت ایران ادامه داد: این بیماری در کشور در گروه‌های خاص بیشتر مشاهده می‌شود از جمله هموفیلی، تالاسمی و اخیرا در مطالعه‌ای که شبکه هپاتیت ایران در 3 استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و خراسان شمالی انجام داده است مشخص شده که مجذومین این مناطق نزدیک به 50 درصد به بیماری هپاتیت سی مبتلا شده‌اند.

علویان گفت: در مرکز اصلی تجمع مجذومین کشور در باباباغی تبریز بیش از 60 درصد مجذومین بیماری هپاتیت سی را گرفته بودند و نزدیک به 40 درصد برای بهبودی و عدم پیشرفت بیماری نیازمند درمان بودند که با ورود شبکه هپاتیت تمام بیماران باباباغی درمان شدند. متاسفانه مشخص شده که در طی سال ها تعداد زیادی از بیماران مجذوم باباباغی در اثر سیروز فوت شده اند.

این متخصص بیماری های گوارش و کبد در ادامه گفت: بیماری هپاتیت سی با درمان هایی که از 2 سال اخیر در کشور موجود است به سادگی قابل بهبودی می باشد. درمان هپاتیت سی می تواند سیر بیماری را متوقف کند و منجر به عمر طبیعی بیمار شود.

به گفته وی وجود درمان مناسب باعث شده که سازمان بهداشت جهانی تصمیم به حذف هپاتیت سی تا سال 1410 بگیرد. مطمئنا یافته اخیر در مجذومین کشور به این هدف در ایران کمک زیادی می کند. متاسفانه بیماری جذام منجر به گوشه نشینی و فراموشی مجذومین بهبود یافته و غفلت از بررسی سایر بیماری ها از جمله هپاتیت سی در آنها می‌شود.

علویان گفت:در حال حاضر تخمین زده می‌شود که 9000 بیمار مجذوم در کشور وجود دارد که با زحمات وزارت بهداشت بیماری جذام آنها بهبود پیدا کرده که جز افتخارات کشور ماست. حال با دانستن شیوع بالای بیماری خطرناک هپاتیت سی در این افراد رنج دیده لازم است اقدام همه جانبه‌ای از طرف مردم، خود بیماران، جامعه پزشکی، وزارت بهداشت و سازمان های مردم نهاد برای غربالگری و درمان هپاتیت سی در ایشان صورت پذیرد.

وی ادامه داد: من از همه مردم برای کمک به این عزیزان مساعدت می طلبم. انجمن های خیریه می توانند پذیرای کمک های مردمی در این مورد باشند. همچنین از خود بیماران مجذوم و خانواده ایشان هم درخواست میکنم که بیماران حداقل یکبار آزمایش هپاتیت سی دهند تا عدم آلودگی به هپاتیت سی در ایشان ثابت شود.

رئیس شبکه هپاتیت ایران ادامه داد: از پزشکان درخواست می‌کنم در مواجه با این بیماران حتما بررسی هپاتیت سی را لحاظ کنند. اگر موارد مثبت تشخیص داده شود به راحتی با 12 هفته داروی خوراکی قابل درمان است.

علویان اضافه کرد: درنهایت با کمک وزارت بهداشت پروژه ای در این مورد کلید خورده که با جدیت در حال پیگیری است. با این وجود اهمیت قضیه ایجاب می کند که جذام به عنوان یکی از گروه های اصلی بیماری هپاتیت سی در ایران درنظر گرفته شود و همه بیماران حداقل یک‌بار مورد بررسی هپاتیت سی قرار گیرند.

وی خاطرنشان کرد: درنهایت اکثر بیماران مجذوم مبتلا به هپاتیت سی بیماری کبدی جدی دارند که اگر در اسرع وقت تشخیص داده و درمان نشود می تواند منجر به از دست رفتن تعداد بیشتری از این هموطنان در اثر بیماری هپاتیت سی شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول