اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

سخنگوی وزارت بهداشت:

نیمی از مردم ایران بیش از ۷۰ سال عمر می‌کنند/ 50 درصد ایرانیان بیش از نیاز غذا مصرف می‌کنند

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه نیمی از مردم ایران بیش از ۷۰ سال عمر می‌کنند، گفت: از ۳۶۰ هزار مرگ و میر پارسال، ۲۱۹ هزار مورد مربوط به مردان و ۱۴۱ هزار مربوط به زنان بوده است.

نیمی از مردم ایران بیش از ۷۰ سال عمر می‌کنند/ 50 درصد ایرانیان بیش از نیاز غذا مصرف می‌کنند

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، ایرج حریرچی در نشست خبری در ارتباط با میانگین عمر سن ایرانی‌ها اظهار داشت: با پیشرفت‌های اقتصادی، بهداشتی و درمانی در حال حاضر 47 درصد ایرانیان بیش از 70 سال عمر می‌کنند که در واقع 51 درصد آن را زنان و 43 درصد را مردان تشکیل می‌دهند. 

وی با اشاره به اینکه نصف مردم ما بیش از 70 سال عمر می‌کنند، گفت: در سال 95، 360 هزار مورد مرگ گزارش شد که 219 هزار مورد آن مربوط به مردان و 141 هزار مربوط به زنان بوده است. همچنین 193 هزار مورد آن (53 درصد) مربوط به قبل از 70 سالگی بود. 

حریرچی با اشاره به اینکه پنجره و فرصتی پیش آمده تا موارد مرگ و میر را کاهش و امید به زندگی را به حدود 80 و حتی بالاتر با شرایط زندگی سالم برسانیم. 

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه در مورد تماس‌های مردم یا اورژانس اظهار داشت: روزانه 10 تا 12 هزار تماس با این سامانه حاصل می‌شود که 30 درصد آن مربوط به مزاحمت‌های تلفنی است، همچنین از این میزان یک درصد آن مربوط به مواردی بوده که اطلاعات و آدرس غلط به پرسنل اورژانس می‌دهند و سبب مراجعه اشتباه و بی‌دلیل نیروهای اورژانس می‌شوند. 

وی گفت: البته ما این مسئله را از طریق مرجع قانونی پیگیری می‌کنیم ولی راه اصلی، پیشگیری و ارتقای فرهنگ عمومی از طریق رسانه‌ها است. 

*50 درصد ایرانیان بیش از نیاز غذا مصرف می‌کنند

وی با بیان این که بیش از 50 درصد از خانوارهای ایرانی، بیشتر از میزان مورد نیاز، غذا مصرف و کالری دریافت می کنند، افزود: حدود 20 درصد از خانوارها، مصرف غذا و دریافت انرژی و کالری مناسبی دارند اما بیشتر از 20 درصد از خانوارهای ایرانی، غذای کمتری استفاده و کالری کمتری دریافت می کنند و یا ترکیب غذایی آنها نامناسب است.

*اقدامات وزارت بهداشت در زمینه نظارت بر کودهای کشاورزی

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: اقدامات بسیار زیادی در مورد سموم کشاورزی، که حتی حساس تَر از کودها هستند، صورت گرفته و در چندسال اخیر، با همکاری وزاررتخانه های بهداشت و جهادکشاورزی، اقدامات خوبی در زمینه نظارت بر کودهای کشاورزی و سموم دفع آفات انجام شده است.

وی افزود: اکثر سموم کشاورزی، شناسنامه دار شده و مراکز تولید سم غیر رسمی به حداقل رسیده است و همچنین آگاهی بخشی درمورد مصرف آنها نیز افزایش پیدا کرده است.

حریرچی اضافه کرد:در مورد کودها نیز، وزارت بهداشت نقش حمایت طلبی، آگاهی بخشی و ترویج دانش را دارد و کسی از وزارت بهداشت انتظار ندارد که در مزارع، کودها را بسنجد.

*تولید خودرو در ایران نفع اقتصادی ندارد

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه در مورد خودروها و سهم آلایندگی آنها نیز وزارت بهداشت وظیفه هشدار و آگاهی بخشی دارد و ابزار قانونی برای جلوگیری از تولید خودرو در اختیار این وزارتخانه نیست، گفت: سایر سازمان ها و سمن ها نیز سهم زیادی در این مورد دارند.

وی با بیان اینکه تولید خودرو در ایران گرچه برای برخی افراد نفع اقتصادی دارد، اما برای کل کشور نفع اقتصادی ندارد، گفت: با احتساب آلودگی هوا و بیماری هایی که به همراه دارد و همچنین هزینه های مستقیم سلامت و سالهای ازدست رفته عمر، به اقتصاد ملی ضربه می‌زند.

*پزشکان علاقه مندند خدمات بیشتری تحت پوشش بیمه قرار گیرد

 حریرچی در ادامه گفت: بر اساس نظر مراکز علمی معتبر دنیا، در اکثر نظام های اقتصادی شامل حوزه های صنعت، گردشگری، بهداشت و درمان و سایر حوزه ها، حدود 20 تا 30 درصد منابع، دچار استفاده غیر بهینه می‌شوند.

وی افزود: در کشور ما مانند کشورهای دنیا، وزارت بهداشت، بیمه ها و شورای عالی بیمه، در مورد بسته بیمه پایه سلامت تصمیم گیری می کنند و در این بسته ها، باید همه مردم و بیمه شدگان بهره مند شوند و مجموعه اقدامات آن، باید هزینه اثربخش و مطابق با اقتصاد آن کشور باشد

 سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در چند دهه گذشته، بسته بیمه پایه سلامت نسبت به منابع در اختیار وزارت بهداشت و بیمه ها، گسترده تر بوده است و باید ببینیم که منابع موجود، پاسخگوی نیازها هستند یا خیر؟ همچنین در چند دهه گذشته و به ویژه از زمانی که نقش بیمه ها بیشتر شده، با معضل تاخیر در پرداخت بیمه ها روبرو هستیم

حریرچی عنوان کرد: در سراسر دنیا مردم، پزشکان و وزارتخانه های بهداشت، علاقه مندند که خدمات بیشتری تحت پوشش بیمه قرار بگیرد اما دو درخواست وجود دارد یکی اینکه کیفیت خدمات مناسب باشد و  دوم اینکه تعداد خدمات آن معقول باشد.

وی بیان داشت:ممکن است خدمتی در بسته بیمه پایه قرار گیرد اما پاسخگوی نیاز درمانی یک کشور نباشد به عنوان نمونه یکی از کشورهای بزرگ آسیا،خدمات دیالیز را فقط سه ماه پوشش می دهد در حالیکه این خدمات در ایران، رایگان است و با کمک خیرین، حتی هزینه های رفت و آمد بیمار پرداخت و به بیمار و همراهش، غذا ارائه می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول