اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌و‌گو با فارس عنوان کرد

مهمترین دلایل تصمیم مجلس در رد کلیات بودجه 97

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به مهمترین دلایل رد کلیات بودجه سال 97 پرداخت و این تصمیم را در طول تاریخ مجلس خاص دانست.

مهمترین دلایل تصمیم مجلس در رد کلیات بودجه 97

محمدرضا پورابراهیمی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان در ارتباط با دلایل رد کلیات بودجه 97 در مجلس اظهار داشت: چند نکته اساسی در ارتباط با بودجه است که شاید این موضوعات و مباحث کلان و ذیل موضوعات و محورهایی که مطرح می‌شود سبب شد نمایندگان نسبت به بحث کلیات بودجه تصمیم متفاوتی در سنوات گذشته بگیرند و شاید در طول تاریخ مجلس این تصمیم خاص محسوب شود چراکه همیشه کلیات تصویب می‌شود و در جزئیات بحث می‌کنند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اولین انتظار این بود که در لایجه بودجه هم در متنی که دولت ارائه داده بود و هم اصلاحات کمیسیون تلفیق که صورت گرفته بود با رویکرد رفع مشکلات اساسی و محوری جامعه و نظام اجرایی کشور همخوانی داشته باشد که خیلی‌ از نمایندگان اعتقاد داشتند موضوعات اساسی در بودجه راهکارهای مناسبی برای آن دیده نشده و دغدغه‌هایی که امروز مردم در بخش‌های مختلف دارند به شکلی به قوت خود باقی است و از ابزار بودجه در سال 97 برای این موضوعات بهره گرفته نشده است.

 باید در لایحه بودجه یک‌سری موارد مهم و اساسی مربوط به نظام بانکی می‌آمد

وی در تشریح برخی از این موارد بیان داشت: از جمله بحث بازنشستگان است که با توجه به اینکه جمعیت بزرگی از کشور را تشکیل می دهند و مشکلات متعددی دارند و تصمیم‌گیری در مورد آنها از بحث‌های اساسی باید باشد، همچنین مشکلات مربوط به نظام بانکی کشور است و قاعدتا برای تقویت آن و برون‌رفت از این وضعیت باید در لایحه بودجه یک‌سری موارد مهم و اساسی می‌آمد به نظر می‌رسد به شکل خاص در این زمینه ورود ندارد و موضوعات شبیه به این، که به‌ عنوان ابرچالش‌های نظام اجرایی از آن نام برده می‌شود کاملا مشهود است و می‌شود به آن پرداخت. 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: استنباط نمایندگان این بود که در متن لایحه و متن نهایی مصوب کمیسیون تلفیق، بخش زیادی از ابرچالش‌هایی که باید در تصمیم‌گیری سالانه نسبت به آن اقدام شود صورت نگرفته بود و بحث بعدی تصمیماتی بود که در لایحه بودجه اخذ شده بود به ویژه در کمیسیون تلفیق نسبت به متن پیشنهادی دولت که در برخی از موارد مد نظر نمایندگان در صحن علنی نبود.

اعتراض جدی به تبصره 12 و بحث پاداش‌های پایان خدمتی

پورابراهیمی گفت: یکی از موضوعات اساسی مثل تبصره 12 بحث پاداش‌های پایان خدمتی بود که باید در جایی استثنائاتی برای افراد متخصص در کشور و نخبه بود که اگر برای جذب آنها اقدامی نمی‌کنیم برای طرد آنها هم اقدامی انجام ندهیم، کاملا مشهود است و باید ما عدم توازن و عدم برقراری عدالت اجتماعی را در پرداخت‌هایی مثل حقوق و پاداش‌های خدمت را در کشور رعایت کنیم و این یکی از دغدغه‌هایی بود که اعتراضات جدی نسبت به اینگونه مصوبات وجود داشت که فضایی فراهم می‌کند که شاهد خروج سرمایه‌های انسانی از کشور و از تصمیمات اجرایی هستیم در شرایطی که به آنها نیاز داریم.

وی اظهار کرد: بخشی از موارد حوزه بحث‌های مربوط به بودجه‌هایی بود که قرار بود به استان‌ها بدهند که اعتراضاتی برخی همکاران داشتند چون امسال توافق شده بود حدود 3 هزار میلیارد تومان بدهند که برای هر استان عددی در نظر گرفته شده بود و برخی مجامع استانی درگیر شده بودند و برخی در جریان نبودند که این نارضایتی ایجاد کرده بود که البته به مجامع استانی بر می‌گشت. 

موضوع مربوط به یارانه‌بگیران از دغدغه‌های جدی بود 

پورابراهیمی بیان کرد: همچنین مورد دیگر بودجه کمیسیون‌ها بود که هر سال شاهد آن بودیم که عددی به آن اختصاص می‌یافت که متاسفانه بخشی وجود خارجی نداشت به برخی از کمیسیون‌ها داده بودند و به برخی نداده بودند که نارضایتی و مشکل ایجاد کرده بود.

وی به بحث نارضایتی نسبت به محورهایی مثل تبصره 5 انتشار اوراق بهادار اشاره کرد و افزود: واقعا امکان اینکه نظارت جدی باشد، نبود که کمیسیون تلفیق در این دوره این کار را نکرده بود و مورد اعتراض و نگرانی جدی بود که دولت رعایت سقف‌ها و نظارت جدی مجلس را نپذیرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: موضوع مربوط به یارانه‌بگیران نیز یکی از دغدغه‌های جدی بود که نمایندگان داشتند و برداشت‌های متفاوتی از مصوبه کمیسیون تلفیق این امکان را فراهم می‌کرد که شاید در آینده دولت اقدامی انجام دهد که در راستای ماموریتی که مجلس به آن می‌دهد که کسانی که نیازمند هستند و نباید حذف شوند این اتفاق رقم بخورد و تبعات آن برای مجلس است که قانون را نوشته است.

تبصره 18 از چالشی‌ترین موضوعات مجلس در لایحه بودجه 97 

پورابرهیمی موضوع تبصره 18 را یکی از چالشی‌ترین موضوعات مجلس در لایحه بودجه 97 دانست و گفت: در زمان بحث افزایش حامل‌های انرژی کمیسیون تلفیق با هرگونه افزایش مخالفت کرد و جایگزینی که در نظر گرفته شد خیلی قابل اتکا نبود که یکی از آنها برمی‌گشت به موضع بحث 20 درصد کمک‌های فنی و اعتباری و عددهایی که از صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده بود و یا منابعی که از منابع داخلی بانک ها بود که از دغدغه‌های جدی نمایندگان بود.

وی به بحث استانی شدن بودجه‌های آموزش و پرورش و بنیاد شهید اشاره و اظهار کرد: هرگونه تاخیر و کسر در پرداخت یا عدم پرداخت کامل این تعهدات چون عدد و رقم‌های سنگینی هستند فشارهای سنگینی به استان‌ها وارد می‌آورد که این یکی از دغدغه نمایندگان بود که به جای اینکه پروژه‌های عمرانی برگردد و سهم استان‌ها اضافه شود هزینه‌های جاری را به استان‌ها تزریق کرده بودند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مجموع اینها این دغدغه را ایجاد کرده بود که در گروه‌های سیاسی در مجلس و در سه فراکسیون‌ ولایی، مستقل و امید هم مخالف جدی و هم موافق جدی داشتیم و نهایتا با رأی منفی قاطع روبه‌رو شد و این نشان می‌دهد که رویکرد انتقاد جدی نسبت به وضعیت لایحه وجود داشت.

انتهای پیام/چ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول