اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگو با فارس مطرح شد

کنوانسیون‌ها راهی برای قانونی کردن تحریم و تهدید/ الحاق به پالرمو و FATF محرمانه‌هایی برای برجام منطقه‌ای

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: کنوانسیون‌هایی نظیر پالرمو به خاطر این است که ابزار سلطه و اعمال قدرت بر کشورهای عضو پیدا کنند و این یک کار محکمه‌پسند هم شود.

کنوانسیون‌ها راهی برای قانونی کردن تحریم و تهدید/ الحاق به پالرمو و FATF محرمانه‌هایی برای برجام منطقه‌ای

سید محمدجواد ابطحی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در خصوص لایحه الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو (کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی) اظهار داشت: بر اساس ظواهر یکی از تعهدات نانوشته برجام پیوستن ایران به کنوانسیون‌های مورد نظر آمریکا و اتحادیه اروپا است که یکی از آن‌ها FATF بوده که فعلاً مسکوت گذاشته شده است، کنوانسیون پالرمو یکی دیگر از این موارد بود که چهارشنبه هفته گذشته در صحن علنی مجلس به عنوان کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی مطرح شد.

وی افزود: کمیسیون قضایی مجلس خواسته بود بعضی موادش از جمله 2، 3، 5، 10، 23 و ماده 35 و مواد 16 و 18 را که مواد زیادی هم هست اصلاح کنند و حق تحفظی برای کشور ایران در نظر گرفته و شروطی بگذارند که خطرات نظام سلطه کاهش پیدا کند ولی بدون توجه به این موارد و بعضی مواد دیگر این لایحه تصویب شد.

*طبق قانون معاهدات وین شرط تحفظ را قبول ندارند

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اساساً طبق قانون معاهدات وین مورخ 1969 که به نوعی قانون اساسی معاهدات بین‌المللی تلقی می‌شود این‌ها شرط تحفظ را قبول ندارند یعنی این قانون با سه شرط حق تحفظ قائل شدن برای کشوری را قبول می‌کند که این شرط نباید با هدف و منظور آن معاهده مغایر باشد، باید طبق معاهده نوشته شده باشد که شما حق تحفظ دارید و سوم این‌که اگر شما شرطی گذاشتید نباید کشورهای دیگر با شرط شما مخالفت کنند.

وی ادامه داد: جالب است که در این لایحه ما گفته‌ایم که طبق قانون اساسی خودمان این کنوانسیون را تفسیر می‌کنیم که مشخصاً معلوم است که کشورهای دیگر این را نمی‌پذیرند و این مخالف قانون معاهدات وین می‌شود، این‌ها اصلاً حق تحفظ را قبول ندارند و این شروط از نظر اینها باطل است؛ در صورت عضویت در این کنوانسیون هم نمی‌شود به سادگی از آن خارج شد بنابراین آنچه را که می‌خواهند به شما تحمیل می‌کنند و این چیز خطرناکی است.

ابطحی توضیح داد: به عنوان مثال در بحث جرائم سازمان‌یافته در مورد مواد مخدر می‌گویند که مشارکت سه نفر به بالا در این زمینه جزء جرائم سازمان‌یافته تلقی می‌شود و این‌ها از همین طریق هر فرد، گروه، انجمن و حزب مخالف خود را اشتغال و دخالت در کار مواد مخدر متهم می‌کنند، به همین جهت طبق این کنوانسیون باید به جرائم و مجازات‌های وضع شده توسط این‌ها در مورد آن گروه و کشوری که از آن حمایت می‌کند، عمل شود که نوعی تحمیل به حساب می‌آید.

*الحاق به این کنوانسیون عزت و استقلال ایران را به خطر می‌اندازد

وی با اشاره به این‌که برخی فرار به جلو کرده و می‌گوید که ما این کنوانسیون را برای گروه داعش گفتیم در حالی که آمریکایی‌ها و کشورهای اروپایی خودشان گروه داعش را به وجود آورده‌اند، اضافه کرد: در چند روز گذشته حزب‌الله لبنان را به دست داشتن در کار مواد مخدر متهم کرده‌اند و وقتی ما چنین کنوانسیونی را امضا کنیم، می‌گوییم که تروریست بودن حزب‌الله را قبول داریم و در ادامه کار را مشکل خواهد کرد و عزت و استقلال ایران را به خطر می‌اندازد.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در قراردادها و تعهدات بین‌المللی بالأخره شیوه‌ها و استانداردها باید مشترک باشد و این سبک قانون‌گذاری شما را عوض می‌کند و خیلی از مقررات داخلی را باید تغییر داد تا آن‌ها راضی شوند؛ این یک سهل‌انگاری، سهل‌اندیشی و اتفاق نامبارکی بود که در مجلس رخ افتاد؛ همان‌طور که برجام را نقطه تاریکی در کارنامه مجلس نهم می‌بینیم، امضا و تأیید این کنوانسیون را هم نقطه تاریکی در عملکرد مجلس دهم باید دید، البته اگر شورای نگهبان این لایحه را برگرداند و مجلس هم اصرار نکند می‌توان آن را مسکوت گذاشت.

*کنوانسیون پالرمو راهی برای قانونی کردن تحریم و تهدید

وی با تأکید بر این‌که تشکیل این کنوانسیون‌ها برای رضای خدا و پیشرفت کشورها نیست و تنها یک در باغ سبز نشان می‌دهند، گفت: چنین کنوانسیون‌هایی به خاطر این است که ابزار سلطه و اعمال قدرت بر کشورهای عضو پیدا کنند که یک کار محکمه‌پسند هم شود و اگر به خاک کشوری هم تجاوز کردند به خاطر عدم عمل به این تعهدات مطرح کنند، اگر تحریم هم کردند بگویند که ما قانونمند عمل می‌کنیم و چون این‌ها به تعهداتشان عمل نکردند بنابراین ما این‌ها را تحریم می‌کنیم.

ابطحی خاطرنشان کرد: در این صورت کار آن‌ها جنبه قانونی پیدا کرده و به صورت قانونی توجیه‌اش کرده و دنیا هم می‌پذیرد، همین را در شبکه‌های تلویزیونی و رسانه‌ها هم گفته و به دنیا می‌گویند که ایران قانون‌شکن بوده و به تعهداتش با وجود پیوستن به این کنوانسیون عمل نکرده است، پس می‌توانیم در شورای امنیت علیه ایران قطعنامه صادر کرده و بعد هم حمله کنیم، نتیجه الحاق به چنین کنوانسیونی این می‌شود.

وی در ادامه عنوان کرد: امید دارم که شورای نگهبان این لایحه را برگرداند، همچنین کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم و مبارزه با پولشویی هم داخل صحن نیاید، دولت واقعاً باید آن‌چه را که قانون و مقررات داخلی ما می‌گوید و سوگندی که رئیس‌جمهور در قانون اساسی خورده که حافظ منافع ملی و استقلال این کشور باشد، رعایت کند، وگرنه با سبکی که دولت پیش گرفته و با عجله می‌خواهد ما به این کنوانسیون بپیوندیم ممکن است پشت پرده مطالبی باشد که شاید ما ندانیم.

*الحاق به کنوانسیون پالرمو و FATF تلاش‌هایی برای برجام منطقه‌ای است

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی با تأیید این مطلب که الحاق به کنوانسیون پالرمو و FATF تلاش‌هایی برای برجام منطقه‌ای است، مطرح کرد: خانم موگرینی هم گفته بود که برجام پایه مذاکرات بعدی است، الحاق به چنین کنوانسیون‌هایی هم در همان راستا است، البته آقایان هم نمی‌آیند شفاف بگویند که واقعاً چه کردند، همان‌طور که ما واقعاً در مورد FATF چیزی نمی‌دانستیم و وقتی کره جنوبی اعلام کرد متوجه شدیم که طیب‌نیا، وزیر وزیر سابق اقتصاد رفته آنجا و این طرح را امضا کرده است.

وی با اشاره به اجرای خزنده سند 2030 عنوان کرد: هر روز شاهد بروز مشکلی در این مورد در شهرهای مختلف هستیم، این‌ها معلوم است که یک برنامه‌های از پیش تعیین شده است که مربوط به عالم سیاست است که من وارد آن نمی‌شوم، اما از لحاظ حقوقی باید معاهدات همه به تصویب مجلس برسد، ما قراردادهای محرمانه نداریم باید همه به مجلس بیاید و شورای نگهبان هم باید تأیید کند.

*پالرمو به خاطر قاعده «نفی سبیل» با شرع مقدس در تعارض است

ابطحی تأکید کرد: نباید کار به آن‌جا کشیده شود که شورای نگهبان بخواهد با تصویب لایحه و قانونی مخالفت کند، بلکه خود نمایندگان باید با توجه به قسمی که به قانون اساسی خورده‌اند و اصل 4 قانون اساسی که اشاره می‌کند ما نباید قوانین خلاف شرع را وضع کنیم و این قانون با شرع مقدس به خاطر قاعده «نفی سبیل» در تعارض است، چنین لایحه‌ای را حذف می‌کردند یا رأی نمی‌دادند.

وی در رابطه با FATF هم گفت: FATF را به مجلس نیاوردند و قرار هم نبوده است که دولت آن را به مجلس بیاورد؛ اسم این دولت را باید گذاشت دولتی که همه چیز را محرمانه دانسته و مردم کشورش را نامحرم می‌داند، چرا دولت باید حتی نمایندگان مجلس را هم در جریان امور نگذارد؟ چنین اقداماتی از سوی دولت پدیده جدیدی است و با روح قانون اساسی منافات دارد.

انتهای پیام/چ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول