اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

موزه صفوی بناب تعطیل شد /بی‌مهری با میراث فرهنگی شهرستان بناب تمامی ندارد

متأسفانه موزه صفوی بناب که دارای آثار تاریخی ارزشمندی است و بازدید کننده‌های زیادی دارد، از 3 ماه پیش تعطیل شده است.

موزه صفوی بناب تعطیل شد /بی‌مهری با میراث فرهنگی شهرستان بناب تمامی ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از بناب،  میراث فرهنگی هر منطقه ای به عنوان هویت اصیل و واقعی آن و بیانگر ریشه‌های تاریخی ملت و فرهنگ آن منطقه است و سرمایه ارزشمندی به شمار می‌آید.

بسیاری از کشورهای جهان که قدمت آنها به 5 سده هم نمی‌رسد، با خلق آثار کوچک و حفظ میراث ناچیز خود سعی در هویت بخشیدن به فرهنگ نوپای خود دارند و این در حالی است که کشور ما هزاران اثر تاریخی که قدمت بسیاری از آنها حتی به دوران پیش از میلاد مسیح(ع) و چه بسا پیشتر باز می‌گردد، در آغوش خاک خود به یادگار دارد.

شهرستان بناب از جمله شهرستان‌هایی است که با قدمتی تاریخی آثار باستانی زیادی را در دل خود جای داده و هرکدام از آنها در نوع خود دارای ارزش و مفهومی خاص است؛ اما حفاظت از این میراث کهن و شناساندن هر چه بیشتر آن همواره از موضوعات چالش برانگیز این شهرستان در حوزه میراث فرهنگی بوده است.

تبریز و آذربایجان‌شرقی هم اکنون در آستانه رویداد مهم و کم نظیری قرار گرفته‌اند که رویداد تبریز 2018 نام گرفته و این رویداد گردشگری با ارزش نه فقط برای تبریز و آذربایجان‌شرقی که برای کل کشور از چنان اهمیت خاصی برخوردار است که می‌توان ادعا کرد موفقیت در برگزاری این رویداد فرهنگی بزرگ در رونق و توسعه گردشگری ایران تأثیر شگرف و بسزائی خواهد داشت و البته عکس آن نیز صادق است و خدای نکرده عدم موفقیت در آن نه تنها تبریز و آذربایجان بلکه کل کشور را تا سالیان سال از لیست مقاصد گردشگران خارجی خارج خواهد کرد.

در بیان اهمیت این رویداد بزرگ همین بس که علاوه بر شهرداری تبریز مجموعه‌های دیگری از جمله سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز به صورت اختصاصی اقدام به تشکیل دبیرخانه کرده‌اند که دارای وظایف و ساختار تعریف شده بوده و به منظور پیشبرد برنامه‌های خود و نیل به اهداف متعالی از مدت‌ها پیش اقداماتی را آغاز کرده‌اند.

اینک، آنچه که به نظر مهم است و مسئولان و متولیان این رویداد بزرگ باید به آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشند، توجه به ظرفیت‌ها و امکانات کل استان از شهرستان ها گرفته تا روستاهای کوچک و تاریخی است و صرفاً تبریز مدنظر نباشد.

در چنین شرایطی اخیراً مطلع شدیم که متأسفانه موزه صفوی بناب که دارای آثار تاریخی ارزشمندی است و بازدید کننده‌های زیادی دارد، از 3 ماه پیش تعطیل شده و گویا نبود نیروی انسانی عامل بسته شدن درهای این موزه به روی علاقمندان به خود بوده است!

البته بی‌مهری با میراث فرهنگی و بناهای تاریخی شهرستان بناب مسبوق به سابق است و پیش از این نیز نام این شهرستان در نقشه‌ها و بروشورهای گردشگری چاپ شده توسط میراث فرهنگی استان حذف شده بود که این موضوع مؤید بی‌مهری‌های دنباله‌دار این سازمان نسبت به شهرستان بناب و میراث فرهنگی و تاریخی آن است.

همچنین بی‌توجهی به مرمت آثار و بناهای تاریخی کم نظیر و بکر این شهرستان از دیگر موضوعاتی است که حاشیه‌های آن تمامی ندارد.

به هر حال، اکنون در آستانه برگزاری رویداد تبریز 2018 قرار گرفته‌ایم و شهرستان بناب نیز به لحاظ موقعیت جغرافیایی و واقع شدن در شاهراه مواصلاتی چندین استان غربی کشور، دارا بودن آثار فرهنگی و اماکن تاریخی از جمله بناهای روزگاران قدیم و روستاهای هدف گردشگری از جمله «صور» و «توتاخانه»، صاحب برند انحصاری لذیذترین غذای جهانی یعنی«کباب بناب» که به ثبت ملی هم رسیده است، باید که مورد توجه در این رویداد مهم قرار گیرد ولی با این اوصاف و در چنین موقعیتی، تعطیلی موزه صفوی این شهرستان با آن قدمت به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

به امید آن که در آستانه رویداد بزرگ تبریز 2018 با همت مردم و مسئولان میراث فرهنگی و همچنین سایر مسئولان شهرستان بناب که به شهر کار و تلاش شهرت یافته است، از این پس شاهد این قبیل بی‌مهری‌ها و بی‌تدبیری‌ها نسبت به میراث گذشتگان خود نباشیم.

 

گزارش فارس حاکی است، موزه صفوی بناب در سال 1390 و در محل خانه تاریخی سیف العلماء بناب تاسیس شده است .آثار به نمایش در آمده در این موزه مربوط به دوره صفوی می باشند، در بخش سکه،سکه هایی از تمام سلاطین دوره صفوی به نمایش درآمده‌اند.

در بخش نگارگری، تصاویری از نگاره‌های شاهنامه تهماسبی ، یکی از شاهکارهای هنری مکتب تبریز دوره صفوی به نمایش درآمده است.در بخش خط و کتابت موزه، کتب خطی این دوره در کنار تصاویری از قطعات خوشنویسی از استادان بزرگ دوره صفویه قرار دارد. ظروف مسی دوره صفوی و آثاری از شهرستان بناب دیگر آثار این موزه راتشکیل می‌دهند.

بیشترین آثار این موزه که همه ساله هزاران نفر از آن بازدید می‌کنند و یکی از موزه‌های پربار و ارزشمند جنوب استان آذربایجان‌شرقی است، مربوط به دوره صفویه و پیش از آن است و به همین خاطر به موزه«صفویه» بناب مشهور شده است.

نگارنده: جاوید بنابیان

انتهای پیام/60004
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول