اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش:

نحوه محاسبه سوابق حق‌التدریس فرهنگیان بازنشسته اصلاح شد

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش از اصلاح نحوه محاسبه سوابق خدمت ایام حق‌التدریسی بازنشستگان فرهنگی خبر داد.

نحوه محاسبه سوابق حق‌التدریس فرهنگیان بازنشسته اصلاح شد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش در استودیو الفبا در خصوص احتساب سنوات دوران حق‌التدریس فرهنگیان، گفت: این مسأله یکی از موضوعات روز آموزش و پرورش است به این دلیل که خیلی از بازنشستگان فرهنگی را درگیر کرده است.

وی افزود: به استناد ماده 85 قانون مدیریت خدمات کشوری، هر مستخدم دولت که سنوات غیررسمی داشته باشد و بعد از یک مدت مستخدم رسمی و پیمانی در دولت شود، می‌تواند آن سوابق دوران غیررسمی را به خدمت رسمی منتقل کند و ملاک پرداخت کسورات بازنشستگی، اولین حکم رسمی فرد است.

الهیار ترکمن توضیح داد: به عنوان مثال اگر فردی از سال 70 تا 75 به عنوان معلم حق‌التدریس در آموزش و پرورش فعالیت می‌کرده است؛ وقتی در سال 75، تبدیل به نیروی رسمی می‌شود، مبنای تعیین کسورات بازنشستگی‌اش، اولین حقوق و حکمی است که در سال 75 به عنوان مستخدم رسمی دریافت کرده است. 

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: طبق فرمول این حوزه، 9 درصد را باید کارمند پرداخت کرده و 13.5 درصد، سهم کارفرماست که از طرف دولت پرداخت می‌شود. 

وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش تعداد زیادی از فرهنگیان مشمول این موضوع می‌شوند، گفت: از سال 88 به بعد، به استناد قانون تعیین تکلیف مرییان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی، افرادی که سنوات حق‌التدریس چه به صورت پاره‌وقت و چه به صورت تمام وقت داشتند، مشمول استخدام در آموزش و پرورش قرار گرفتند.

الهیار ترکمن اضافه کرد: قانون به‌کارگیری معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی از سال 88 تا 96 حدود 9 بار اصلاح شده است و دهمین اصلاح نیز هم‌اکنون در مجلس در جریان است که بر این اساس تعداد زیادی از معلمان حق‌التدریس را مشمول کرده است.

وی گفت: درباره کسانی که معلم حق‌التدریس تمام وقت بودند، مشکلی وجود نداشت چرا که ماده 85 قانون خدمات کشوری این اجازه را داده است که بر اساس اولین حکم رسمی، کسورات تعیین شود.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش افزود: برای کسانی حق‌التدریس پاره وقت بوده‌اند، یک فرجه یک ساله داده شده است تا آن دوره از خدمات پاره‌وقت خود را که منتقل نکردند، به سوابق‌شان منتقل کنند و همان 9 درصد برایشان اعمال شود.

وی ادامه داد: وقتی این قانون به سازمان بازنشستگی احاله شد، تفسیرهایی از آن شد که به جای احتساب اولین حکم رسمی، مبنای روز را ملاک تعیین قرار داده بودند که اگر این مبنا بود، خیلی از بازنشستگان باید مبلغ قابل توجهی را پرداخت می‌کردند.

به گزارش فارس، الهیار ترکمن تصریح کرد: پیگیری‌های زیادی انجام شد و جلسات متعددی برگزار شد و نهایتاً منجر به استعلامی از سازمان اداری و استخدامی شد که آنجا گفته شده بود به استناد همین قانون و ماده 105 قانون خدمات کشوری، کسانی که چه حق‌التدریس تمام وقت و چه حق‌التدریس پاره‌وقت داشتند، ملاک تعیین کسورات بازنشستگی، اولین حکم رسمی‌شان است. 

وی افزود: اجرای این قانون بر عهده سازمان بازنشستگی کشوری است زیرا وقتی سنوات خدمتی افراد در دستگاهی تمام می‌شود، برای ادامه کار و تعیین حقوق بازنشستگی و صدور حکم به سازمان بازنشستگی احاله می‌شود و در اختیار آموزش و پرورش نیست.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: با وجود این موارد اما وزارت آموزش و پرورش پیگیر این قضیه بوده است و وزیر آموزش و پرورش این موضوع را چندین بار در هیأت دولت مطرح است ضمن اینکه با وزیر مربوطه و مسئولان سازمان بازنشستگی هم صحبت کرد و قطعا ما تا آخرین لحظه و تا زمانی که همه فرهنگیان بازنشسته تعیین تکلیف شوند و حقوق‌ بازنشستگی‌شان بر اساس استاندارد و مبتنی بر قانون حساب شود، پیگیر هستیم و اجازه نمی‌دهیم حق هیچ فردی تضییع شود.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول