اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  سایر حوزه ها

فارس گزارش می‌دهد

پرداخت بدهی بیمه سلامت با انتشار اوراق، راهبرد پرهزینه و بی‌نتیجه خروج از بن‌بست طرح تحول

انتشار 7 هزار و 500 میلیارد تومان اسناد خزانه‌داری اسلامی برای پرداخت بدهی ‌های سازمان بیمه سلامت به صورت مقطعی و نسبی بر بحران ورشکستگی این سازمان سرپوش می گذارد، اما مصداق عینی درآمدن از چاله و افتادن در چاه است.

پرداخت بدهی بیمه سلامت با انتشار اوراق، راهبرد پرهزینه و بی‌نتیجه خروج از بن‌بست طرح تحول

عباس درویش توانگر؛ به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اواسط دی ماه، کمیسیون تلفیق مجلس با اصلاح بند «ه» تبصره 5 لایحه بودجه 97، به دولت اجازه داد تا اسناد خزانه‌داری اسلامی را با حفظ قدرت خرید و با سررسید سه ساله را صادر و به طلبکاران (‌تادیه بدهی‌های سازمان بیمه سلامت، خرید تضمینی محصولات استراتژیک کشاورزی و مطالبات تولیدکنندگان برق و ...) تا سقف 15 هزار میلیارد تومان واگذار کند. هدف اصلی این کمیسیون از افزایش سقف پیشنهادی انتشار اسناد خزانه‌داری اسلامی در قالب بند مذکور از 9 هزار و 500 میلیارد تومان (پیشنهاد دولت) به 15 هزار میلیارد تومان، افزایش سهم سازمان بیمه سلامت از این اسناد با هدف برطرف شدن مشکل کسری بودجه این سازمان بود. بر همین اساس هم در متن این مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس بیان شده است که 7 هزار و 500 میلیارد تومان از اسناد خرانه داری اسلامی به سازمان بیمه سلامت اختصاص پیدا کند. نکات زیر درباره این مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس مطرح است:

۱- در صورت اجرای این مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس و در نتیجه، افزایش 4000 میلیارد تومانی بودجه سازمان بیمه سلامت در لایحه بودجه 97، بودجه این سازمان در مقایسه با بودجه تخصیص یافته امسال (11 هزار و 200 میلیارد تومان)، 35 درصد افزایش یافته و به 14 هزار و 800 میلیارد تومان می رسد. با این وجود، همچنان مشکل کسری بودجه سازمان بیمه سلامت برطرف نخواهد شد زیرا مطابق با آمارهای ارائه شده توسط شاهرخ رامزی معاون توسعه مدیریت و منابع این سازمان  در تاریخ 1 دی ماه امسال (قبل از تصویب مصوبه کمیسیون تلفیق)، کسری بودجه سازمان بیمه سلامت تا پایان امسال، 8500 میلیارد تومان خواهد بود و پیش بینی می شود در سال 97 هم علاوه بر کسری مذکور، سازمان بیمه سلامت حدود 8100 میلیارد تومان کسری داشته باشد.

۲- انتشار اوراق مالی مختلف و سهیم کردن مردم در طرح‌های عمرانی و اقتصادی که برای کشور سوددهی دارد، اقدامی منطقی و قابل دفاع در راستای استفاده از ظرفیت های مردم در اقتصاد کشورمان است. اما انتشار این اوراق برای تأمین هزینه‌های مصرفی که هیچ بازگشت سرمایه‌ای ندارد، توجیه پذیر نیست. در واقع، با انتشار این اوراق برای پرداخت بدهی ‌های سازمان بیمه سلامت اگرچه به صورت مقطعی و به صورت نسبی بر بحران ورشکستگی این سازمان بیمه‌ای سرپوش گذاشته می‌شود، اما در موعد سررسید اوراق مذکور، دولت باید این بدهی را به علاوه سود آن به صاحبان اوراق پرداخت کند. این موضوع مصداق عینی درآمدن از چاله و افتادن در چاه است. گفتنی است مرکز پژوهش‌های مجلس و اکثر کارشناسان اقتصادی هم مخالف افزایش انتشار اوراق بدهی دولت از جمله اسناد خزانه اسلامی هستند و اعتقاد دارند این اقدام به کاهش قیمت و افزایش نرخ سود این اوراق و فشار در راستای افزایش نرخ سود سپرده ها و نرخ سود تسهیلات بانکی منجر خواهد شد و نهایتا وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی بنگاه‌ها به ویژه بنگاه‌های کوچک و متوسط و کاهش فعالیت‌های آنها را به دنبال خواهد داشت.

۳- کسری قابل توجه سازمان بیمه سلامت در سال های اخیر علی رغم انتشار 8 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی در قالب قانون اصلاحیه قانون بودجه 95 حل نشد. این مشکل حتی با انتشار 9 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی و در نتیجه، افزایش 35 درصدی بودجه این سازمان در قانون بودجه 97 در مقایسه با قانون بودجه امسال نیز حل نخواهد شد زیرا مهمترین دلیل آن، افزایش قابل توجه هزینه های سازمان بیمه سلامت همزمان با طرح تحول سلامت است. مطابق با گزارش شماره 15618 مرکز پژوهش‌های مجلس، هزینه های این سازمان بیمه ای همزمان با اجرای این طرح، 3.5 برابر شد و از حدود 4300 میلیارد تومان در سال 92 به حدود 14800 میلیارد تومان در سال 95 رسید. دلیل اصلی افزایش قابل توجه هزینه های سازمان بیمه سلامت همزمان با اجرای طرح تحول سلامت، افزایش 150 درصدی (2.5 برابری) تعرفه های خدمت درمانی در گام سوم این طرح بود که هم بیمه ها در آستانه ورشکستگی قرار داده و هم طرح تحول سلامت را در بن بست بزرگی قرار داده است. بهترین راهکار برای اصلاح وضع موجود و خروج بیمه ها بخصوص سازمان بیمه سلامت از خطر ورشکستگی، اصلاح طرح تحول سلامت از طریق کاهش تعرفه های خدمات درمانی است و نه افزایش بودجه این سازمان بیمه ای با روش هایی که هزینه به مراتب بیشتری به اقتصاد کشور تحمیل می کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول