اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش خبر داد

افزایش جمعیت دانش‌آموزی پایه دوازدهم در سال آینده/ کمبود ۳۰ هزار نیرو در این پایه

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سال آینده شاهد افزایش جمعیت دانش‌آموزی در پایه دوازدهم خواهیم بود،گفت: مسئله سوابق تحصیلی در سال ۹۸ تأثیر قطعی خواهد داشت، اما این مسئله در سال ۹۷ فقط محدود به تأثیر مثبت است.

افزایش جمعیت دانش‌آموزی پایه دوازدهم در سال آینده/ کمبود ۳۰ هزار نیرو در این پایه

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در نشست فصلی رؤسای شورای مؤسسان مدارس و مراکز غیر دولتی کشور که با حضور وزیر محترم آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی در سالن اجتماعات شهید محسن حججی این سازمان برگزار شد، اظهار داشت: استقرار ساختار 3-3-6 مساله مهمی است که به تدریج در نظام آموزشی شکل گرفته و اکنون که در حال برنامه ریزی برای استقرار پایه دوازدهم هستیم، از حساسیت خاصی برخوردار است و حذف پیش دانشگاهی را داریم.

وی افزود: سال آینده گرچه پیش دانشگاهی حذف می‌شود، اما در پایه دوازدهم حدود 900 هزار دانش‌آموز داریم؛ در حالی که پیش از این، تعداد این پایه 430 هزار نفر بوده است که این امر نشان از افزایش 2 برابری جمعیت دانش‌آموزی است. همچنین پایه دوازدهم زمان آموزشی 35 ساعته دارد که نسبت به پایه‌های دیگرافزایش حدود 50 درصد دارد.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش بیان داشت : در مجموع تغییرات برای سال آینده اگر همه معلمان پیش دانشگاهی به پایه دوازدهم بیایند، 15هزار نیرو تأمین شده اما به 30 هزار معلم نیاز داریم.

 زرافشان تصریح کرد: جمعیت دانش‌آموزی در پایه سوم متوسطه دوم در امتحانات نهایی 550 هزار دانش‌آموز بوده، در حالی که در پیش دانشگاهی 430 هزار دانش‌آموز داشتیم که از سال آینده با استقرار پایه دوازدهم 120هزار دانش‌آموز به شاخه نظری اضافه می‌شود؛ البته 300 تا 350 هزار دانش‌آموز رشته‌های مهارتی هم به پایه دوازدهم افزوده خواهد شد که نیازمند نیروی انسانی هستند.

وی خاطرنشان کرد: در سال آینده بخشی از این افزایش ظرفیت باید از طریق هنرستان های غیردولتی تأمین شود؛ چرا که امسال هم در بحث هدایت تحصیلی تقریباً 38درصد پوشش تحصیلی در شاخه مهارتی است که برای این تعداد هم باید شرایط تحصیلی فراهم شود.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش  افزود: در بودجه 97 علاوه بر بحث برون سپاری بحث کاردانش که اکنون هم 70 هزار هنر آموز ما در این طرح در حال تحصیل هستند، علاوه بر آن ردیف بودجه جداگانه هم در نظر گرفته شده، پیش‌بینی کردیم در شاخه فنی و حرفه‌ای و حتی شاخه نظری طرح خرید خدمات آموزشی و خرید صندلی‌های خالی را داشته باشیم.

زرافشان گفت: بنا بر پیش بینی‌های آموزش و پرورش و افزایش جمعیت دانش‌آموزی، نیاز به نیروی انسانی افزایش می‌یابد؛ در حالی که جمعی از همکاران ما در آستانه بازنشستگی هستند و بر این اساس، 30 هزار نیرو در پایه دوازدهم نیاز بوده است. همچنین 45 هزار بازنشسته خواهیم داشت که در مجموع، در سال تحصیلی 97 باید تأمین 75 هزار نیرو را داشته باشیم؛ بنابراین همیاری مدارس غیر دولتی را می‌طلبد.

 وی با بیان اینکه پایه دوازدهم از جهت مسائل آموزشی و تربیتی مهم است، گفت: در این پایه دانش‌آموزان هم کنکور دارند و هم امتحانات نهایی را در پیش دارند؛ در حالی که دوره پیش دانشگاهی دوره‌ای برای آماده سازی کنکور است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورشادامه داد: در سال 98 با این پدیده مواجه هستیم که خردادماه امتحانات نهایی و تیرماه کنکور برگزار می‌شود؛ البته جلسات متعددی برگزار کرده و سناریوهای مختلفی از جمله تغییر زمان امتحانات را در نظر داریم.  برای تغییر تقویم زمانی برگزاری امتحانات، مجلس مانع است؛ چرا که طبق قانون برگزاری امتحانات باید در خرداد ماه انجام شود.

زرافشان از احتمال کاهش دروس نهایی در پایه دوازدهم خبر داد و افزود: نکته بعدی در مورد ساماندهی پایه دوازدهم مورد توجه بوده است و از شورای پذیرش دانشجو وقت گرفتیم تا کنکور به دهه سوم تیرماه منتقل شود که از 20 خرداد تا 20تیرماه فرصتی برای دانش‌آموزان و آمادگی برای کنکور وجود داشته باشد.  مسئله سوابق تحصیلی در سال 98 تأثیر قطعی خواهد داشت اما این مسئله در سال 97 فقط محدود به تاثیر مثبت است.

وی متذکر شد: بنابر قانون شورای پذیرش دانشجو، سابقه تحصیلی دانش‌آموزان در برخی از دروس باید سه ساله باشد و چهار درس نهایی در یازدهم داشته باشیم و تلاش داریم امتحانات نهایی که در پایه دوازدهم برگزار می‌شود، همان سهم 30درصدی را داشته باشد؛ البته در شورای پذیرش باید پیشنهادات پذیرفته شود و مقرر شده تا پایان دی ماه جلسه شورای پذیرش به ریاست وزیر علوم و با حضور وزیر آموزش و پرورش و معاونان مربوطه برگزار شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول