چکیده
در این مقاله شش رویداد در رسانههای اجتماعی که از جنبههای اخلاقی محل بحث کاربران ایرانی قرار گرفتهاند مطالعه شده است. این شش رویداد در فاصله سالهای 1392 تا 1394 در فیسبوک، اینستاگرام و یوتیوب آغاز شدهاند، اما دامنه مباحث مربوط به آنها در سایر رسانهها و وبسایتهای فضای مجازی گسترش پیدا کرده است. مطالعه به شیوه کیفی با رویکرد اکتشافی انجام شده و کامنتهای کاربران حول این شش رویداد مبنای تحلیل بوده است. از میان هزاران کامنت کاربران فضای مجازی درباره هر رویداد، در مجموع 396 کامنت برای تحلیل انتخاب شدند. این تعاملات در قالب مدل کیفی برآمده از دل دادهها با عنوان «هرم کنشگری کاربران در تقابلهای اخلاقی رسانههای اجتماعی» ارائه شده است.
کلیدواژه ها: اخلاق رسانه؛ اخلاق در رسانههای اجتماعی؛ یوتیوب؛ اینستاگرام؛ فیسبوک
نویسندگان:
علیرضا دهقان: دانشیار گروه ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران.
محمدمهدی مولایی: دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران (نویسنده مسئول)
فصلنامه مطالعات فرهنگ – ارتباطات - دوره 17، شماره 34 - شماره پیاپی 66، تابستان 1395.