اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان شمالی

علی سعیدی

مستند قاب تحقق و ترسیم آرمان‌ها

دیدار مستندسازان جوان با مقام معظم رهبری، بارقه‌ای در ذهن ایجاد کرد، رهبر انقلاب جلسات منظم و متداول بسیاری با هنرمندان، سینماگران، شاعران، روایان دفاع مقدس و ... داشته و دارند، اما جلسه‌ای تحت عنوان «مستندسازان» کمتر در این دیدارها به چشم می‌خورد.

مستند قاب تحقق و ترسیم آرمان‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد در این یادداشت آمده است؛ دیدار مستندسازان جوان با مقام معظم رهبری، بارقه‌ای در ذهن ایجاد کرد، رهبر انقلاب جلسات منظم و متداول بسیاری با هنرمندان، سینماگران، شاعران، روایان دفاع مقدس و ... داشته و دارند، اما جلسه‌ای تحت عنوان «مستندسازان» کمتر در این دیدارها به چشم می‌خورد.

چرایی برگزاری این جلسه و اهمیت پرداخت به این صنف از هنر، مسئله‌ای مغفول مانده‌ای بود که نهایت عیان شد و اذهان متفکران و فعالین فرهنگی- هنری  این عرصه را متوجه خود کرد، حاصل آن دیدار دست‌نوشته‌ای  از سوی امام امت تحت عنوان «منشور مستندسازی»  انتشار یافت که نقل محافل فکری و هنری و عمومی شد، که تبیین 2 نکته از 5 نکته بیان‌شده، بسیار حائز اهمیت و مسیر ساز و راهگشای عرصه هنر انقلاب خواهد بود.

مستند قاب تحقق آرمان؛

مستند این فضا و این امکان را به شما می‌دهد تا با بررسی گذشته، یعنی بررسی روند تکامل و تعالی و توسعه یک مسئله یا موضوع، سنجشی باهدف و آرمان صورت گیرد که موجب شناخت جایگاه در مسیر حرکت و  شناخت کاستی و نقاط قوت خواهد بود، اما  اینکه با چه نگاهی و چارچوب اندیشه‌ای قرار است این سنجش صورت بگیرد، نکته  دقیقی است که در منشور بیان‌شده است: «جهت انقلابی را با دقّت تمام حفظ کنید»، مستند باید در تحلیل سیر حرکت  «جهت انقلابی» را  حفظ کند و این خود نیازمند شناخت دقیق انقلاب اسلامی و ابعاد آن  است.

به عبارتی اول توصیه است آن است که  ماهیت انقلاب و ابعاد آن را بشناسید تا بتوانید به «عقلی»  دست‌یابید که در ساخت مستند، توان حفظ جهت انقلاب را داشته باشد.

جهت انقلاب یعنی چه؟؟ انقلاب اسلامی چه جهتی را نشان می‌دهد؟ برای پاسخ به این سؤال باید به منظومه فکری ولی و امام جامعه راه پیدا کنید، کافی است دقت کنید که رهبر معظم انقلاب پدیدها را چطور تحلیل می‌کنند، اگر بخواهیم به این سؤال پاسخ اجمالی بدهیم آن است که در بررسی و تحلیل پدیدها که اساس مستند است  از «حرکت روبه‌جلو» و به عبارتی از «حرکت استکمالی» که اقتضای جریان تاریخی حق است، سخن  می‌گویند.

لذا مستند باید برای تحلیل هر موضوع و پدیدها جهت توسعه و تکامل آن را در انقلاب اسلامی کشف و درک  کند و درنهایت به تصویر بکشد.

مستند قاب ترسیم آرمان

مستند محصور در تحولات و پدیدهای گذشته نیست، یعنی این‌طور نیست که فقط به وقایع گذشته بپردازد و  ماهیت عینی و حقیقی آن‌ها به تصویر بکشد. مستند در  ترسیم آرمان و آینده ایده آل نیز نقش بسیار مهم و محوری دارد، با منطق گذشته و حال، آینده‌ای باید ترسیم شود تا جامعه در رکود و رخوت نماند و اسیر تبلیغات مأیوس‌کننده معاندین و مخالفین انقلاب اسلامی نشود در منشور می‌خوانیم: «هدف اساسی دشمن، ترویج بدبینی و نومیدی است».

مستند باید جایگاه خود را در کالک عملیاتی مقابله با این حربه دشمن پیدا بکند که در ادامه همین نکته می‌خوانیم: «هنر شما قادر است با استناد به واقعیات، سرچشمه‌ی امید و شوق و حرکت باشد»، اگر در جامعه‌ای هدف و آرمان ملموس و قابل‌درک شد شوق و امید در جامعه دمیده می‌شود اگر «توانسته‌ایم» در مستند به‌درستی تصویر شود یقیناً «ما می‌توانیم» در جامعه به‌صورت گفتمان فکری و فرهنگی نهادینه خواهد شد.

مستند باید قوه ترسیم آینده انقلاب اسلامی را داشته باشد، از آینده انقلاب با تکیه‌بر واقعیات موجود سخن بگوید، کار مستند تحلیل اتفاق گذشته نیست  بلکه گاهی، ترسیم جامعه آینده است، آینده گری و آرمان‌خواهی مسئله‌ای که در ساخت مستند نباید مورد غفلت واقع شود، این مسئله  ای که القای امید و موجب پویایی و حرکت در جامعه خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول