اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت

توضیحاتی درباره احتمال قصور در درمان آیت‌الله شاهرودی/ گذراندن طرح پزشکان در تهران منع قانونی ندارد

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد تعرفه پزشکان در سال ۹۷، درمان آیت‌الله شاهرودی و شرایط گذراندن طرح پزشکان در پایتخت توضیحاتی ارائه کرد.

توضیحاتی درباره احتمال قصور در درمان آیت‌الله شاهرودی/ گذراندن طرح پزشکان در تهران منع قانونی ندارد

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس؛ ایرج حریرچی در نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته شده آیت‌الله شاهرودی در یک جراحی داخل کشور دچار مشکل شده و کلیه ایشان به اشتباه خارج و به همین دلیل برای درمان به  خارج از کشور رفتند، اظهار داشت: ما در مورد سلامت افراد سیاسی، هنرمندان و افراد فرهنگی، ورزشی و مورد علاقه عموم مردم درصورتی که خانواده یا خودشان بخواهند صحبت می‌کنیم.

وی افزود: در جریان جزئیات سلامت ایشان هستیم ولی موضوع را باید خانواده ایشان مطرح کنند، همچنین با گروه پزشکان خود تبادل نظر کرده و اگر لازم دیدند مسئله را مطرح کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه خانواده و گروه تخصصی مربوطه (پزشکان معالج مشاورین پزشکی و وزارت بهداشت) می‌تواند در این زمینه اظهارنظر کند گفت: نقل قول موردی توسط افرادی که اطلاعات دقیق ندارند خیلی به مصلحت نیست. 

*سرنوشت تعرفه پزشکان در سال 97

حریرچی در مورد تعرفه پزشکان در سال آینده اظهار داشت: بحث‌های متعددی در این زمینه شده و طبق قانون مربوطه همیشه قبل از شروع سال جدید شورای عالی بیمه این موضوع را برسی می‌کند و قبل از تصویب بودجه لازم است که تکلیف تعرفه‌ها مشخص شود که وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و شورای عالی بیمه آبان‌ماه این اقدامات را انجام و گزارش را ارسال کرده است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد:‌متأسفانه قبل تعیین تکلیف بودجه میزان تعرفه‌ها مشخص نشد و کمیسیون تلفیق مصوبه‌ای  را در این زمینه داشت که روز گذشته مطرح و در مجلس به دلیل اینکه آراء لازم را نداشت، ارجاع داده شد.

وی گفت: امروز در کمیسیون تلفیق این موضوع را بررسی و مجلس رأساً در مورد تعرفه‌ها تصمیم‌گیری می‌کند ما نیز نظرمان را در کمیسیون تلفیق بیان کرده‌ایم و نماینده دولت نیز نظرش را مطرح کرده است.

حریرچی افزود: برای اینکه مراکزمان را بتوانیم بچرخانیم قاعدتاً‌ مطابق تورم باید افزایش تعرفه را داشته باشیم.

*واکنش وزارت بهداشت به طرح برخی از پزشکان در تهران

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا پزشکان می‌توانند طرح خود را در تهران بگذرانند، اظهار داشت: این مسئله از لحاظ قانونی منعی ندارد و عملکرد وزارت بهداشت به صورتی بوده که در اکثر دوره‌ها در سال‌های اخیر متخصصین را به تهران و سه سال به صورت محدود مجوز دادند.

وی گفت: البته به غیر از یکسال که آن هم سال 94 بود، برای تکمیل کادر آموزشی مسئله به صورت متفاوت انجام شد.

حریرچی گفت:‌ اکثر افراد طرح خود را در شهرستان‌ها انجام داده و در موارد خاصی مجوز در تهران ارائه داده شده است. به عنوان مثال برخی از این مجوزها مربوط به سازمان انتقال خون بوده است.

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد نحوه انتخاب افراد برای اجرای طرح یا شهرستان گفت:‌ همه افراد باید در سایت ثبت‌نام کنند و نحوه انتخاب محل طرح به مسائل گوناگونی همچون وضعیت تأهل و شرایط خاص افراد دارد.همچنین ممکن است برخی در دوران عمومی طرح را گذرانده و در منطقه محروم بوده‌اند. بنابراین رتبه‌بندی‌هایی در این زمینه وجود دارد.

وی در مورد تفاوت اجرای طرح در تهران در شهرستان‌های محروم گفت:‌ این مسئله دو فرق اساسی دارد که یکی از آن طول دوره است و افرادی که در مناطق محروم طرح می‌روند طول دوره‌شان محدودتر است. همچنین برای اخذ مجوز مطب اجرای طرح در تهران و 5 کلانشهر تنها 30 امتیاز به صورت سالانه نیاز دارد.

حریرچی گفت: بنابر این کسی که طرح‌اش را بخواهد در تهران بگذراند برای راه‌اندازی مطب 12 سال نیاز به جمع کردن امتیاز دارد. در حالی که امتیاز برخی از مناطق محروم 140 است.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به اینکه افرادی که طرح‌شان را در تهران می‌گذرانند تعدادشان زیاد بوده و آیا این کار تخلف است،‌گفت: باید این مسئله بررسی شود. ممکن است برخی از این افراد سال دوم طرح را در تهران گذرانده باشند در برخی از رشته‌ها همچون روانپزشکی و پزشکی اجتماعی ما اعلام کرده‌ایم که لازم نیست به طرح بروند بنابر این شما موردها را به ما بدهید تا آن را بررسی و از وقوع آن جلوگیری کنیم.

وی گفت: از نظر ما این موارد بسیار نادر است و با تأکید وزیر بهداشت در سال‌های گذشته اقدامات مؤثری صورت گرفته است.

حریرچی گفت:‌ متخصصین در برخی از سال‌ها تا 40 درصد، طرح‌شان را شروع نمی‌کردند و اکنون طبق سیاست‌های کنونی اگر متخصص به منطقه‌ای معرفی شود حتی تا قبل شروع مورد بررسی جابه‌جایی قرار نمی‌گیرد.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: گاهی نیز شورای پزشکی حکم می‌کند که فردی از طرح معاف شود یا به دلیل بیماری در محل زندگی خود طرح‌اش را می‌گذراند. ولی به طور کلی آن افرادی که طرح آنها برای سال 95 بوده و آن را شروع نکرده‌اند میزان آنها به زیر دو درصد تنزل یافته و افرادی که تخلفی در این زمینه داشته باشند را با آنها برخورد می‌کنیم.

*توصیه‌های وزارت بهداشت در مورد آنفلوآنزا

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد شیوع آنفلوآنزای فصلی گفت: امسال به غیر از یک مورد آنفلوآنزای که مربوط به پرندگان بود (مرغ‌های تخم‌گذار) مورد حادی نداشتیم اگر چه شیوع با سال قبل متفاوت بود.

حریرچی با بیان اینکه وزارت بهداشت توصیه‌های دقیقی در این زمینه اعلام کرده است خاطرنشان کرد: افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف همچون بیماران مبتلا به سرطان، نقص ایمنی، کودکان و سالمندان لازم است واکسیناسیون لازم در این زمینه را انجام دهند البته سایر افراد نیز تزریق واکسن آنفلوآنزا برای آنها مشکلی ندارد.

*خسارت 30 هزار میلیاردی دخانیات برای کشور

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد موضوع مالیات بر دخانیات گفت: تقاضای ما از نمایندگان مردم این است که برای سلامت آینده مردم تصمیم گیری های سخت گیرانه ای در ارتباط با مالیات بر سیگار داشته باشند متاسفانه پائین‌ترین مالیات بر سیگار را در ایران داریم.

وی افزود: سالانه 20 الی 30 هزار میلیارد تومان خسارات مستقیم و غیرمستقیم سیگار بر سلامت دارد و  روزانه 20 میلیارد تومان در بیمارستان ها بابت خسارات سیگار بر سلامت مردم هزینه می شود.

*افزایش 12 برابری پزشکان در کشور

حریرچی گفت: در سال 57 کمتر از 10 هزار پزشک عمومی، متخصص و دندانپزشک در کشور داشتیم که در حال حاضر این تعداد به 117 هزار نفر افزایش یافته است. در واقع جمعیت پزشکان عمومی، متخصص و دندانپزشک کشور 12 برابر شده و این در حالی است که جمعیت کشور در 40 سال گذشته 2.5 برابر شده است.

وی با بیان اینکه  تعداد پزشکان عمومی را در حال حاضر 42 هزار و 822 نفر و تعداد متخصصان را 39 هزار و 822 نفر است، گفت: 14همچنین هزار و 314 نفر رزیدنت به همراه 20 هزار و 51 دندانپزشک داریم. از تعداد 39 هزار پزشک متخصص در حال حاضر 13 هزار و 999 نفر در بیمارستان ها و مراکز دولتی مشغول به کار هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول