اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

قم

آیت‌الله مکارم شیرازی:

ريشه‌هاي تفكر تكفيري از بين نرفته است/داعش باید از نظر فرهنگی هم ریشه کن شود

یکی از مراجع تقلید گفت: افکار خوارج با افکار تکفیری‌ها شبیه يكديگر است و ریشه‌هایی دارند كه هنوز از بین نرفته؛ داعش اکنون از نظر نظامی ريشه‌كن شده ولی ریشه‌های تفكر آنها از بین نرفته است.

ريشه‌هاي تفكر تكفيري از بين نرفته است/داعش باید از نظر فرهنگی هم ریشه کن شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در دیدار جمعی از مبلغان مناطق محروم با اشاره به آیات 104 و 110 از سوره آل عمران درباره امر به معروف و نهی منکر اظهار کرد: در آیه 110 سوره آل عمران بیان شده شما بهترین امتی بودید که در بین جامعه بشری ظاهر شدید که دلیل این است که همه امر به معروف و نهی از منکر می‌کنید. خداوند در آیه 104 فرموده که در بین شما باید گروهی باشند که به امر به معروف و نهی از منکر بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: از این دو آیه مشخص می‌شود که امر به معروف و نهی از منکر دو بخش  دارد. بخشی وظیفه عموم است که بدحجابی، مواد مخدر و... را شامل می‌شود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه درباره برخی از امور باید گروهی خاص  قیام کنند گفت: این بخش به عقاید، دین و اخلاق  و اسرار مردم مربوط است و به مهارت دینی نیاز دارد که کار مبلغان اسلام است بنابراین در هر دورانی حضور یک گروه مبلغ واجب است تا برای تبلیغ اسلام قیام کنند. چنین نیست که مستحب باشد بلکه واجب کفایی است.

وی با اشاره به ویژگی‌های هر منطقه برای امر تبلیغ گفت:‌ مکانی که شما می‌روید خطرناک‌ترین مکان برای اسلام است زیرا گروه‌های تکفیری هنوز مشغول فعالیت هستند. امروز سلطه نظامی تکفیری‌ها بر عراق، سوریه و لبنان قطع شده ولی سلطه فرهنگی آنها هنوز قطع نشده است.

آیت‌الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: اکنون دبیرخانه کنگره تکفیری‌ها هنوز فعالیت دارد و چند کشور در زمینه بحث‌های تکفیری فعالیت می‌کنند. این مساله باید از نظر فرهنگی نهادینه شود تا دوباره این فتنه آشکار نشود.

وی عنوان کرد: کسی باور نمی‌کرد که به آسانی ریشه داعش از این کشورها برداشته شود. کشورهای خارجی‌ بیان می‌کردند 20 سال زمان نیاز دارد تا داعش از عراق خارج شود که در مدت به نسبت کوتاهی عمر آنها به پایان رسید.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: شیطنت آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها اجازه نمی‌داد و اگر این شیطنت نبود داعش زودتر ریشه‌کن می‌شد.

وی با بیان اینکه ریشه‌های خوارج هنوز وجود دارد گفت: افکار خوارج با افکار تکفیری‌ها شبیه یکدیگر است و ریشه‌هایی دارند که هنوز از بین نرفته؛ اکنون از نظر نظامی داعش از بین رفته‌ است ولی ریشه‌های تفکر آنها از بین نرفته است.

آیت‌الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: یکی از برکات مذهب شیعه مناسبت ‌هایی مانند شهادت و ولادت‌های ائمه اطهار(ع) است که سبب می‌شود که مبلغان اعزام شوند. شهادت حضرت زهرا(س)، دهه صفر، اربعین، عاشورا و ایام ماه رمضان و شهادت امام علی(ع) زمینه‌ها و فرصتی را فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه یکی از حماقت‌های وهابی‌ها این است که بیان می‌کنند حتی نباید برای پیامبر اکرم(ص) نیز عید ولادت برگزار کرد گفت: شما تمام فرصت‌ها را به دست خودتان نابود می‌کنید و ما از این فرصت‌ها استفاده می‌کنیم هر چه لازم است می‌گوییم.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: شیعه و سنی در برابر حضرت زهرا(س) خضوع دارند؛ همان مطالبی که ما درباره حضرت می‌گوییم آنها نیز می‌گویند بنابراین قدر این فرصت را بدانید و از این فرصت استفاده و حقایق اسلام را منتقل کنید و ریشه‌های تکفیر را از بین ببرید.

وی با بیان اینکه در نظر دارم کتابی با عنوان پایان عمر وهابیت بنویسم گفت: 10 سال پیش از فروپاشی روسیه شوروی کتابی با عنوان پایان عمر مارکسیسم تألیف کردم که چاپ شده و اکنون نیز پایان عمر وهابیت را پیش‌بینی می‌کنم.

آیت‌الله مکارم شیرازی تأکید کرد: باید تبلیغات پرشورتر باشد تا پایان عمر وهابیت نزدیک باشد. تمام مردم کشور از این تفکر تکفیری و داعشی متنفر هستند. سران رژیم صهیونیستی و آمریکا به آنها کمک می‌کنند ولی مردم آمریکا و اروپا از داعش متنفر هستند بنابراین باید کمک کرد این گروه از نظر فرهنگی نیز ریشه‌کن شوند.

وی عنوان کرد:‌ کتاب وهابیت بر سر دوراهی و کتاب  عقاید اسلام را مطالعه و با آگاهی کامل مسائل شرعی را در تبلیغ بیان کنید و در ابتدای هر سخنرانی به  تبیین مسائل شرعی بپردازید و با افکار تکفیری مبارزه کنید و مراقب  باشید مطالب تحریک‌آمیز در این شرایط نتیجه معکوس به همراه دارد بنابراین ادبیات صحیح بدون تحریک را به کار گیرید.

انتهای پیام/78003/آ30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول