به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، در آیه شریفه 17 سوره رعد میخوانیم:
« أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِیَةٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّیْلُ زَبَدًا رَابِیًا ۚ وَمِمَّا یُوقِدُونَ عَلَیْهِ فِی النَّارِ ابْتِغَاءَ حِلْیَةٍ أَوْ مَتَاعٍ زَبَدٌ مِثْلُهُ ۚ کَذَٰلِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ ۚ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَیَذْهَبُ جُفَاءً ۖ وَأَمَّا مَا یَنْفَعُ النَّاسَ فَیَمْکُثُ فِی الْأَرْضِ ۚ کَذَٰلِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ »
ترجمه: «خدا از آسمان آبی نازل کرد که در هر رودی به قدر وسعت و ظرفیتش سیل آب جاری شد و بر روی سیل کفی بر آمد چنانکه فلزاتی را نیز که برای تجمل و زینت (مانند طلا و نقره) یا برای اثاث و ظروف (مانند آهن و مس) در آتش ذوب کنند مثل آب کفی برآورد، خدا به مثل این (آب و فلزات و کف روی آنها) برای حق و باطل مثل میزند که (باطل چون) آن کف به زودی نابود میشود و اما (حق چون) آن آب و فلز که به خیر و منفعت مردم است در زمین درنگ میکند. خدا مثلها را بدین روشنی بیان میکند.»
تفسیر نور:
1- فیض الهى جارى است و هرکس به مقدار استعدادش بهرهمند مىشود. «أَوْدِیَةٌ بِقَدَرِها»
2- تلاش براى ساخت وسایل ضرورى (متاع) یا رفاهى (حِلیة) ممدوح است.«یُوقِدُونَ عَلَیْهِ فِی النَّارِ»
3- در کوره حوادث است که ناخالصىها معلوم و حقّ و باطل ظاهر مىشود.یُوقِدُونَ عَلَیْهِ ... زَبَدٌ مِثْلُهُ
4- وجود باطل، اختصاص به مکان و زمینه خاص ندارد. (کف، هم بر روى سیل سرد و هم بر روى فلزات گداخته ظاهر مىشود.) «زَبَدٌ مِثْلُهُ»
5- سرچشمه باطل، ناخالصىهایى است که حقّ و حقیقت بدان آلوده شده است.«یَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَ الْباطِلَ»
6- حقّ و باطل با هم هستند، امّا سرانجام، باطل رفتنى است. «فَیَذْهَبُ جُفاءً»
7- نفع مردم در حقّ است. «ما یَنْفَعُ النَّاسَ»
8- حقّ ماندنى است. «فَیَمْکُثُ فِی الْأَرْضِ»
9- هر ثروت، دانش، دوست و یا حکومتى که براى مردم مفید باشد، ماندنى است. «ما یَنْفَعُ النَّاسَ فَیَمْکُثُ فِی الْأَرْضِ»
10- آنچه از سوى خداوند نازل مىشود، همچون باران خالص وحقّ است، لیکن همین که با مادیات درآمیخت، دچار ناخالصى وزمینه پیدایش کف و باطل مىشود. «أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً»
انتهای پیام/68027/م