اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  اقتصاد و حقوق

عاطفه ذوالفقاری، حسام زند حسامی‎ ‎

چشم انداز آینده نقش شبکه سازی در افزایش مزیت رقابتی از طریق نوآوری باز در کسب و کارهای کوچک و متوسط

این مقاله یک مطالعه کیفی است که با مطالعه اسناد، بانک های اطلاعاتی و مقالات آینده نگاری، مزیت رقابتی و شبکه سازی شکل گرفته است و با بررسی چشم انداز آینده با پس نگری (با طراحی یک سناریو) به نقش مهم شبکه سازی در کسب و کارهای کوچک و متوسط اشاره کرده است.

چشم انداز آینده نقش شبکه سازی در افزایش مزیت رقابتی از طریق نوآوری باز در کسب و کارهای کوچک و متوسط

چکیده

شبکه سازی از مهم ترین راهبردهای توسعه فناوری و نوآوری برای بهبود رقابت پذیری سازمان ها در محیط پر رقابت است. بنگاه ها با نیروی انسانی کارآمد و ظرفیت های داخلی خود قادر به ایده گرفتن، شناسایی اولویت های فناوری های جدید و نیازهای مشتریان از طریق آینده نگاری خواهند بود و سازمان ها برای این مهم به نوآوری و تقویت نوآوری باز نیاز خواهند داشت. این مقاله یک مطالعه کیفی است که با مطالعه اسناد، بانک های اطلاعاتی و مقالات آینده نگاری، مزیت رقابتی و شبکه سازی شکل گرفته است و با بررسی چشم انداز آینده با پس نگری (با طراحی یک سناریو) به نقش مهم شبکه سازی در کسب و کارهای کوچک و متوسط اشاره کرده است. براساس اطلاعات جمع آوری شده فرایند نوآوری باز در شبکه سازی کسب و کارهای کوچک و متوسط نقش بسیار مهمی دارد. با استفاده از فرایند نوآوری باز شرکت ها در طی مراحل کسب ایده تا رساندن محصول به بازار از سایر شرکت ها و سازمان های شبکه کمک دریافت کرده و در طول فرایند کسب ایده، دانش فنی، فناوری و خدمات، روش تولید و توزیع جدید تا دریافت بازارهای جدید در شبکه، باعث افزایش درآمد و کاهش هزینه های شرکت خواهند شد. همچنین در فرایند نوآوری باز شرکت ها مرتب در حال فروش ایده، دانش فنی، فناوری، و خدمات خود به سایر شرکت های شبکه بوده که باعث افزایش درآمد و کاهش هزینه های شرکت و در نهایت رسیدن به مزیت رقابتی برای شرکت خواهد شد.

کلیدواژگان: شبکه سازی، مزیت رقابتی، کسب و کار کوچک و متوسط ، نوآوری باز، آینده

نویسندگان:

عاطفه ذوالفقاری، حسام زند حسامی 

فصلنامه رشد فناوری - سال دوازدهم، شماره 48، پاییز 1395.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول