چکیده
شبکه سازی از مهم ترین راهبردهای توسعه فناوری و نوآوری برای بهبود رقابت پذیری سازمان ها در محیط پر رقابت است. بنگاه ها با نیروی انسانی کارآمد و ظرفیت های داخلی خود قادر به ایده گرفتن، شناسایی اولویت های فناوری های جدید و نیازهای مشتریان از طریق آینده نگاری خواهند بود و سازمان ها برای این مهم به نوآوری و تقویت نوآوری باز نیاز خواهند داشت. این مقاله یک مطالعه کیفی است که با مطالعه اسناد، بانک های اطلاعاتی و مقالات آینده نگاری، مزیت رقابتی و شبکه سازی شکل گرفته است و با بررسی چشم انداز آینده با پس نگری (با طراحی یک سناریو) به نقش مهم شبکه سازی در کسب و کارهای کوچک و متوسط اشاره کرده است. براساس اطلاعات جمع آوری شده فرایند نوآوری باز در شبکه سازی کسب و کارهای کوچک و متوسط نقش بسیار مهمی دارد. با استفاده از فرایند نوآوری باز شرکت ها در طی مراحل کسب ایده تا رساندن محصول به بازار از سایر شرکت ها و سازمان های شبکه کمک دریافت کرده و در طول فرایند کسب ایده، دانش فنی، فناوری و خدمات، روش تولید و توزیع جدید تا دریافت بازارهای جدید در شبکه، باعث افزایش درآمد و کاهش هزینه های شرکت خواهند شد. همچنین در فرایند نوآوری باز شرکت ها مرتب در حال فروش ایده، دانش فنی، فناوری، و خدمات خود به سایر شرکت های شبکه بوده که باعث افزایش درآمد و کاهش هزینه های شرکت و در نهایت رسیدن به مزیت رقابتی برای شرکت خواهد شد.
کلیدواژگان: شبکه سازی، مزیت رقابتی، کسب و کار کوچک و متوسط ، نوآوری باز، آینده
نویسندگان:
عاطفه ذوالفقاری، حسام زند حسامی
فصلنامه رشد فناوری - سال دوازدهم، شماره 48، پاییز 1395.