اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

مسئول کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تأکید کرد

دستور توقف هرگونه عملیات عمرانی در امام‌زاده عبدالله

مسئول کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر بر توقف هرگونه عملیات عمرانی در امام‌زاده عبدالله شهر ری تأکید کرد.

دستور توقف هرگونه عملیات عمرانی در امام‌زاده عبدالله

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، حسن خلیل‌آبادی در چهل و هفتمین جلسه شورای شهر در مورد مجموعه آرامستان امامزاده عبدالله شهرری به سازمان اوقاف و امور خیریه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: مجموعه آرامستان امامزاده عبدالله شهرری یکی از مهمترین اماکن تاریخی دارای ارزش میراثی کشور است که معماری به کار گرفته شده در آن به دوره صفویه و قاجاریه برمی‌گردد.

وی افزود: این آرامستان که خانه ابدی بزرگان عرصه علم و ادب، رجال سیاسی و سه تن از شهدای ۱۶ آذر است، چهاردهم اردیبهشت ۱۳۷۸ به شماره ۲۳۱۳ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

خلیل آبادی ادامه داد: دکتر شهیدی، دکتر سحابی، قبر اولیه نیمایوشیج، وحید دستگردی و عباس مسعودی موسس روزنامه اطلاعات از جمله آرام‌گرفتگان این گورستان تاریخی هستند.

وی یاد آور شد: طی روزهای گذشته شاهد آن بودیم که اداره اوقاف شهرستان ری بدون هماهنگی با اداره میراث فرهنگی شهرری، بدون انجام بررسی تخصصی کارشناسان این اداره و به بهانه بازپیرایی اقدام به تخریب سطح قابل توجهی از گورستان کرده‌اند که منجر به از بین رفتن تعداد زیادی از قبور که برخی واجد ارزش میراثی بود، شده است.

وی افزود: با انتشار این خبر و بازدید کارشناسان کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران، ری و تجریش و پیگیری‌های اینجانب از مسئولان امر در شهرستان ری قرار بر این شد که با شکایت صورت گرفته از سوی اداره میراث شهرستان ری و حکم صادر شده معاون دادستان شهرستان مبنی بر توقف هرگونه عملیات عمرانی این موضوع زمان بیشتری برای بررسی داشته باشد.

خلیل آبادی بیان داشت: ولی در روزهای گذشته اداره اوقاف شهرستان ری مجددا بدون توجه به حکم قضایی همانطور که در تصویر مشخص است، دربخش قابل توجهی از محوطه‌ای که ثبت ملی شده است برخلاف مُرِّ قانون مجازات اسلامی در مواد ۵۵۸ و ۵۶۰، اقدام به عملیات عمرانی کرده است.

وی افزود: به عنوان عضوی از شورای اسلامی شهر و مسئول کمیته میراث فرهنگی و گردشگری که متاسفانه طی چند روز گذشته در همین رابطه مورد بی مهری و گزارش خلاف واقع برخی افرادِ مدعی این امور شدم که در جای خودش قابل پیگیری خواهد بود، اکنون و از این تریبون پارلمان محلی، به مسئولان سازمان اوقاف جمهوری اسلامی ایران تذکر می‌دهم.

وی یاد آور شد: چرا که باید نسبت به عملکرد اشتباه اداره‌ کل تابع خود در مورد زیر پا گذاشتن متن صریح قانون پاسخگو باشند و هرچه سریعتر درصدد جبران برآیند.

خلیل آبادی بیان داشت:چراکه بنا به حکم قانون انجام هرگونه عملیات عمرانی در آرامستان مذکور بدون نظارت اداره میراث فرهنگی جرم محسوب می‌شود‌.

وی افزود: ضمنا از سازمان میراث فرهنگی خواستار انجام وظایف و ماموریت های خود در پیشگیری از آسیب رسیدن به اماکن تاریخی و میراثی تحت پوشش خود در خصوص مراقبت از اماکن ثبت ملی شده هستم و درخواست دارم این موضوع را جدی‌تر بگیرد تا شاهد تکرار این حوادث تلخ فرهنگی نباشیم.
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول