اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اصفهان

جزئیات سانحه سقوط هواپیما

برخورد هواپیمای تهران- یاسوج با کوه دنا/ هنوز خبری از لاشه هواپیما نیست

گزارش‌ها حاکی از آن است که حادثه سقوط هواپیمای تهران- یاسوج در روستای کهنگان از توابع پادنا در 120 کیلومتری سمیرم اتفاق افتاده است.

برخورد هواپیمای تهران- یاسوج با کوه دنا/ هنوز خبری از لاشه هواپیما نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، ساعت 8 صبح امروز یک فروند هواپیمای ای‌تی‌آر 72 متعلق به هواپیمایی آسمان در مسیر تهران ـ یاسوج پس از پرواز از فرودگاه مهرآباد به سمت یاسوج از رادار خارج شده که در شهرستان سمیرم در جنوب استان اصفهان سقوط کرده است.

*این هواپیمای دو موتوره توربوپراپ کوتاه برد منطقه‌ای است که توسط شرکت هواپیماسازی فرانسوی- ایتالیایی ای‌تی‌آر تولید می‌شود، از این هواپیما معمولاً برای حمل و نقل منطقه‌ای توسط شرکت‌های مسافربری استفاده می‌شود، اما به عنوان هواپیمای اختصاصی (شرکت‌ها یا موسسات)، باری و برای گشت دریایی هم استفاده شده است.

*هواپیمای سقوط کرده تهران - یاسوج  25 سال سن داشته است و حامل 65 سرنشین بوده است.

* نیروهای اورژانس جهت کمک به حادثه‌دیدگان احتمالی در حالت آماده‌باش کامل هستند و همچنین گروه‌های امدادی نیز به محل سقوط هواپیما اعزام شده‌اند.

* گزارش‌ها حاکی از آن است که شورای مدیریت بحران سمیرم دقایقی پیش برگزار شده و دستگاه‌های مسؤول در حال اعزام به منطقه هستند.

* حادثه سقوط در روستای کهنگان از توابع پادنا در 120 کیلومتری سمیرم اتفاق افتاده است.

* اعضای شورای مدیریت بحران شهرستان در حال اعزام به منطقه جهت بازدید هستند؛ از آن‌ جایی که محل حادثه کوهستانی است، رسیدن به محل حادثه دشوار است.

 

موقعیت محل سقوط هواپیما بروی نقشه

* پرواز تهران- یاسوج پس از 50 دقیقه از آغاز سفر از صفحه رادار محو شده است.

* عابدی روابط عمومی اورژانس اصفهان در این باره می‌گوید: به دلیل شرایط نامساعد جوی امکان عزیمت به محل حادثه به وسیله بالگرد وجود ندارد و با وسایل نقلیه امدادی به صورت زمینی در حال عزیمت به محل حادثه هستیم.

*بنا بر اعلام هواپیمایی آسمان این پرواز 59 مسافر داشته که یکی از آن‌ها کودک بوده، 2 مهماندار، 2 امنیت پرواز و 2 خلبان و کمک در این پرواز بودند که تعداد سرنشینان جمعاً 65 نفر می‌شود.

*اسامی کروی پرواز 3707 هواپیمایی آسمان به شرح زیر اعلام شده:

کاپیتان حجت‌الله فولاد، خلبان دوم کاوه خلیلی، سرمهماندار محمد حسین فرش سنگی و مهماندار بهنام رضایی نیارکی.

* اسامی تعدادی از مسافران پرواز تهران یاسوج پرواز هواپیمایی:

مژگان نظری، جلال امیدی‌پور، حسین رستمی، مریم عابدی، احمد نظری، محمد برزگری، رؤیا داخته، مجید اسلامی، مهدی قرعلی، غلامعلی احمدی، میلاد علی‌پور، افشین انصاری، سید ایلیا دانشی، سیدطاها دانشی، محمد عیدی‌نیا، علی فرزانه، حمید هداوندخانی، عزت‌الله حق‌شناس، ابراهیم جعفریان سی‌سخت، نرگس خوبانی،ژیلا قلی‌پور، ایمانی‌مهر، عبدالرضا کردی، محمد نجات، نشاطی‌فر، محمد نوری، علی زارع، محسن تقی‌پور، مصطفی رضایی، خلیل آهنگران، شاپور یاری‌پور، شهبد یاری‌پور، احمد چرمیان، سیدرضا فاطمی‌طلب، پریسا سوهانی، علیرضا جامنی، سکینه کاظمی‌انوار، اردشیر راد، بهروز شریف کاظمی، سید بهزاد سیادتی، حامد امیری، محمد فهیمی، رحمت صالحی‌پرور، محمد فهیمی هنزایی، ابوالقاسم فرهمندی، مهدی جاوید‌پور، عبدالاحد مرادی، سلمان آذری، امیر پورشاه‌آبادی، فاطمه دالوند، کوثر هردانی، محمد کبیریان، علیرضا کلهر، حامد مهدوی.

*همچنین  محمود بهشتی و فرهاد معصومی به عنوان تیم امنیت پرواز 3704 هواپیمایی آسمان در این هواپیما حضور داشتند.

*به گفته مسؤولان شرکت هواپیمایی کشوری همه مسافران این پرواز جان باخته‌اند.

*داریوش کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: هنوز هیچکس نمی‌داند محل دقیق حادثه کجاست، این که گفته می‌شود کهنگان یا بیده، این منطقه بسیار وسیع بوده و هنوز هیچ کس از محل دقیق سقوط اطلاع ندارد.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان اصفهان جست‌وجوی هوایی را منتفی اعلام کرد و گفت: بالگرد استان فارس و هوانیروز که برای امداد به محل احداث رفته بودند به دلیل شرایط نامساعد جوی امکان جست‌وجو نبوده و بازگشتند.

*بنا بر اعلام سیدان، کارشناس سازمان هواشناسی اصفهان احتمال بارش برف در ارتفاعات سمیرم برای امشب وجود دارد اما در حال حاضر کاهش دیدی در منطقه حادثه دیده وجود ندارد و دید آن بالاتر از 10 کیلومتر است و گروه‌های امدادی مشکلی از جهت دید نخواهند داشت اما باد شدید کار را برای آن‌ها سخت خواهد کرد.

*جلسه مدیریت بحران استانداری اصفهان با حضور دستگاه‌های مسؤول در حال برگزاری است و به گفته شیشه‌فروش، رئیس ستاد مدیریت بحران اصفهان گروه‌های امدادی به محل حادثه اعزام شده‌اند اما تا این لحظه اطلاعات موثق و جدیدی در رابطه با کیفیت حادثه در دسترس نیست.

* تیم‌های تخصصی کمیته امداد و نجات هیات کوهنوردی اصفهان برای اعزام به محل حادثه اعلام آمادگی کرده‌اند و مدیر کمیته امداد و نجات کوهستان هیأت کوهنوردی استان اصفهان به همراه تیم‌های تخصصی هلال‌احمر برای امداد، عازم ارتفاعات دنا شدند.

*پس از شنیدن خبر سانحه سقوط هواپیمای تهران- یاسوج خانواده‌های نگران مسافران این پرواز در فرودگاه یاسوج حضور پیدا کردند.

* به گفته کریمی، معاون امداد و نجات هلال‌احمر اصفهان هنوز محل سقوط و لاشه هواپیما پیدا نشده و روستاهای منطقه در حال بررسی هستند.

کریمی از اعزام 20 تیم از اصفهان خبر داد و گفت: 3 تیم از پادنا و سمیرم، 3 تیم از لردگان و از یاسوج نیز نزدیک‌ترین تیم به منطقه اعرام شده‌اند.

*بر اساس گزارش خبرنگار اعزامی فارس، مردم محلی اعلام کرده‌اند صدای برخورد هواپیما را شنیده‌اند و در حال حاضر نیز در جست‌وجو به نیروهای امدادی کمک می‌کنند.

 

*احمد خسروی‌وفا، رئیس کل دادگستری استان اصفهان در پی این سانحه به رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سمیرم دستور داد تا با حضور در محل حادثه ضمن انجام تحقیقات لازم، علل بروز این حادثه را بررسی و دستورات قضایی لازم را صادر کنند.

*مسؤول تیم اعزامی هلال‌احمر به منطقه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج، از اعزام پهپاد به این منطقه خبر داد.

*بر اساس گزارش میدانی خبرنگار فارس، اظهارات مردمی از شنیده‌شدن صدای انفجار از ضلع شمالی کوه دنا حکایت دارد و گروه‌های امدادی از دستگاه‌های مختلف و نیروهای مردمی در حال جست‌و‌جوی منطقه به منطقه نواحی احتمالی سقوط هواپیما هستند.

شرایط جوی به دلیل بارندگی اجازه پرواز در منطقه نمی‌دهد و مه‌گرفتی دامنه دید را به کمتر از 500 متر کاهش داده است.

*شورای مدیریت بحران در منطقه تشکیل شده و در حال بررسی وضعیت هستند.

* حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب در پی سانحه مصیبت‌بار سقوط هواپیمای مسافربری در پیامی گفتند: سانحه‌ مصیبت‌بار سقوط هواپیمای مسافربری که به جان‌باختن چندین نفر از هم‌میهنان عزیزمان انجامید دل‌ها را لبریز از اندوه و تأسف کرد.

رهبر انقلاب مراتب تأثر عمیق و همدردی صمیمانه‌ خود را با خانواده‌های داغدار آنان ابراز داشتند و تأکید کردند: مسؤولان ذی‌ربط لازم است همه‌ تلاش و همکاری خود را برای اقدام‌های لازم در این مورد بکار برند و امکان تکریم و تشییع پیکرهای آنان را فراهم سازند.

*رئیس‌جمهوری نیز در پیامی ضمن ابراز همدردی با خانواده‌‏های داغدیده، تأکید کرده است: لازم است وزیر راه و شهرسازی بر اساس قانون سازمان هواپیمایی کشوری با حضور و تشکیل ستاد بررسی سانحه در این سازمان، ضمن مدیریت، پیگیری و انجام هماهنگی‌های لازم برای خدمات اورژانسی و امدادی توسط دستگاه‌های ذی‌ربط، علل این حادثه را سریعا گزارش کند و تمام اقدامات لازم برای پیشگیری از تکرار اینگونه رخدادهای ناگوار به عمل آید.

* در پی سانحه سقوط هواپیما تیم‌های اضطراری بسیج جامعه پزشکی استان اصفهان جهت امدادرسانی به حالت آماده‌باش در آمدند و به گفته حجتی، رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان اصفهان در صورت نیاز به خدمات بیشتر، تیم‌های کلان‌شهر اصفهان هم بلافاصله اعزام خواهند شد.

*گشت‌زنی کوهنوردان در پادنا ادامه دارد اما هنوز خبری از لاشه هواپیما نیست.

 

* با وجود بارش‌ها، نیروهای امدادی در حال جست‌وجوی نقطه به نقطه در محدوده‌ای هستند که مشاهدات مردم محلی حکایت از سقوط هواپیما در این مناطق دارد.

 

* در حالی که برخی رسانه‌های محلی از دیده شدن لاشه هواپیما سخن گفته بودند تا این لحظه شورای مدیریت بحران و چهار تیم اعزامی به محل حادثه این خبر را تأیید نکرده‌اند.

*رئیس مرکز مدیریت حوادث کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت: از طریق جی‌پی‌اس محل تقریبی سقوط هواپیما مشخص شده است ولی هنوز چیزی از لاشه هواپیما یا پیکر مسافران پیدا نکرده‌ایم.

*غفور راستین مدیر اورژانس اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اعلام کرد: هیچ آثاری از لاشه هواپیما تا این ساعت پیدا نشده است؛ جی‌پی‌اس و محل آدرس‌های اعلام‌شده از طریق فرودگاه  توسط تیم‌های امداد و نجات هلال احمر بررسی شد اما در محدوده‌های اعلام‌شده هم هیچ اثری دال بر سقوط هواپیما نیست.

*تیم‌های امداد و نجات هلال‌احمر و اورژانس که از ساعات ابتدایی اعلام سقوط هواپیمای 3704 آسمان در محل حادثه حضور داشتند، در حال تجسس برای یافتن لاشه هواپیما هستند.

* تعدادی از خانواده‌های مسافران هواپیما نیز در منطقه حاضر شده‌اند.

 

*یکی از اهالی روستای بخش دناکوه سمیرم اعلام کرد که هواپیما در منطقه سرتنگ سقوط کرده است؛ او تیمی را به همراه خود برد تا منطقه را جست‌وجو کند.

*روستاهای بخش دناکوه شاهد حضور بالای نیروهای امدادی، انتظامی و مردم است، شرایط جوی در حال حاضر در کوه‌های دنا نامساعد و پیشروی به سختی انجام می‌شود.

*شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان نیز در گفت‌وگو با فارس بیان داشت: شرایط جوی همراه با برف و کولاک و مه‌گرفتگی شدید است و 70 کوهنورد و صخره‌نورد متخصص به محل حادثه اعزام شده‌اند.

به گفته شیشه‌فروش تمامی نقاط احتمالی حادثه وجب به وجب در حال بررسی است و امشب جلسه مدیریت بحران مجدداً در منطقه حادثه تشکیل خواهد شد.

*احمدی، استاندار کهگیلویه و بویر احمد از مردم درخواست کرد به منطقه عملیات مراجعه نکنند و گفت: تیم‌های امدادی و مردم محلی در حال جست‌وجو در ارتفاعات هستند.

*سخنگوی کمیسیون عمران مجلس زمان آخرین مکالمه هواپیمای ATR را در ساعت 9:22 صبح عنوان کرد و گفت: این مکالمه در آسمان اصفهان انجام شده است.

به گفته بدری در آخرین مکالمه خلبان با مرکز پرواز فرودگاه مهرآباد وضعیت کاملاً عادی بوده است و خلبان در آخرین مکالمه درخواست کاهش ارتفاع داده که مورد موافقت مرکز پرواز قرار گرفته است بعد از قطعی ارتباط نیز چند نفر از اهالی بومی در منطقه پادنا با تماس‌های متعدد اظهار کردند که این هواپیما را در ارتفاع پایین دیدند.

*هم اکنون در گردنه بیژن در منطقه دنای سمیرم، نیروهای امدادی و مردم حضور دارند اما شرایط جوی به شدت جلوی دید را گرفته است و امکان امدادرسانی وجود ندارد.

*مردم بومی سمیرم به صورت خودجوش برای امدادرسانی آمده‌اند اما در برف گرفتار شده‌اند، امکان امدادرسانی از اصفهان وجود ندارد و باید امدادرسانی از استان‌های همجوار مانند یاسوج و فارس صورت گیرد.

*محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان نیز با بیان اینکه محل حادثه در منطقه کهنگان و ارتفاعات دنا است و فاصله 180 کلیومتری با شهر سمیرم و فاصله زیادی با یاسوج دارد، گفت: دو بار نیز هلی‌کوپتر به منطقه اعزام کرده‌ایم اما از یک مسیری نتوانسته‌اند جلوتر بروند و مجبور به بازگشت شدند.

به گفته استاندار اصفهان وضعیت جوی تا ساعت 8 شب به همین شکل است و پس از آن انتظار می‌رود باد و کولاک مرتفع شود اما هوا مه‌آلود خواهد بود و این وضعیت تا صبح ادامه دارد.

*سردار مجتبی فدا جانشین فرمانده سپاه صاحب‌الزمان(عج) اصفهان در کنار مدیرعامل هلال‌احمر استان اصفهان در اتاق عملیات جست‌و‌جوی هواپیمای ATR حاضر شده است.

 

*چندین قلاده سگ زنده یاب و جستجوگر هلال احمر برای کمک به نیروهای امدادی وارد منطقه سقوط هواپیما شدند، این سگ‌ها می‌توانند در جستجو به کمک نیروهای امدادی آمده و نقطه سقوط را شناسایی کنند.

*با حضور مسؤولان جدید در شورای مدیریت بحران در بخشداری دناکوه، طراحی و مدیریت عملیات جست‌وجو وارد فاز جدیدی شد.

*سردار غلامرضا سلیمانی فرمانده سپاه صاحب‌الزمان(عج) استان اصفهان در پی‌ سانحه‌ مصیبت‌بار سقوط هواپیمای‌ مسافربری‌ تهران- یاسوج، ضمن صدور پیام‌ تسلیتی، گفت: حادثه تلخ و ناگوار سقوط هواپیمائی مسافربری آسمان در مسیر تهران- یاسوج که منجر به جان باختن تعدادی از هموطنان عزیزمان انجامید باعث شد دل‌ها لبریز از اندوه و تأسف گردد.

*بر اساس مشاهدات مردمی به نظر می‌رسد فردا کوهنوردان باید ارتفاعات بالای 2 هزار و 500 متر را برای یافتن لاشه هواپیما تجسس کنند.

انتهای پیام/63058/ر40/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول