اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  سیاست و امنیت

حسنعلی مؤذن‌زادگان ,غلامحسن کوشکی ,محمد بارانی ,داود دعاگویان ,حسین یاراحمدی

مطالعه تطبیقی سیاست جنایی پلیس‌های ایران و کانادا در قبال اطفال و نوجوانان در معرض خطر

در این تحقیق برآنیم ضمن مطالعه و تطبیق سیاست جنایی پلیس کانادا با ایران در قبال حمایت از اطفال و نوجوانان در معرض خطر، اقدامات پلیس ایران را در این خصوص بررسی نماییم.

مطالعه تطبیقی سیاست جنایی پلیس‌های ایران و کانادا در قبال اطفال و نوجوانان در معرض خطر

چکیده مقاله:
مقدمه: پایین‌آمدن سن بزهکاری یکی از دغدغه‌های مهم مقامات مسئول در حوزه امنیت اجتماعی است. بر این اساس شناسایی عوامل خطر و پیش‌بینی تدابیر حمایتی در قبال اطفال و نوجوانان در معرض خطر مورد توجه خاص اولیای امور جامعه و نیروهای پلیس قرار گرفته است. در این تحقیق برآنیم ضمن مطالعه و تطبیق سیاست جنایی پلیس کانادا با ایران در قبال حمایت از اطفال و نوجوانان در معرض خطر، اقدامات پلیس ایران را در این خصوص بررسی نماییم. روش: این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، اسنادی است. پژوهش حاضر با استفاده از مطالعات تطبیقی از منابع کتابخانه‌ای، اینترنتی، مقالات، پژوهش‌های لاتین و فارسی و مطالعه اسناد بین‌المللی مرتبط با حقوق اطفال و نوجوانان انجام شده است. روش گردآوری اطلاعات، به-صورت فیش‌برداری و با بررسی اسناد بین‌المللی، قوانین موضوعه کشور کانادا و ایران مورد بحث و تحلیل قرار گرفته است. یافته‌ها: در کشور کانادا ضمن تدوین قانون «عدالت کیفری جوانان»، ساختار جداگانه‌ای برای پلیس نوجوانان پیش‌بینی شده است. همچنین رویکردهایی نظیر اجرای برنامه مبارزه با مواد مخدر در مدارس (موسوم به D.A.R.E) و ایجاد افسر پلیس مدرسه، به پلیس در شناسایی اطفال و نوجوانان در معرض خطر کمک می‌کند. در حقوق ایران به دلیل تعارض مواد قانونی 31 و 285 قانون ‌آیین دادرسی کیفری و عدم اعطای اختیار به پلیس ویژه اطفال و نوجوانان، پلیس ایران در قبال حمایت اطفال و نوجوانان در معرض خطر فاقد سیاست جنایی مشخصی است. نتیجه‌گیری: در حقوق ایران به دلیل ناهماهنگی بین مواد قانونی 31 و 285 قانون ‌آیین دادرسی کیفری و عدم اعطای اختیار به پلیس ویژه اطفال و نوجوانان، پلیس ایران در قبال حمایت اطفال و نوجوانان در معرض خطر فاقد سیاست جنایی مشخصی است.

کلیدواژگان: اطفال، نوجوانان، عوامل خطر، سیاست جنایی اجرایی، در معرض خطر، پلیس ویژه.

نویسندگان:

حسنعلی مؤذن‌زادگان ,غلامحسن کوشکی ,محمد بارانی ,داود دعاگویان ,حسین یاراحمدی

پژوهش نامه نظم و امنیت انتظامی - دوره 4، شماره 36, زمستان 1395.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول