اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گلایه‌های عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی از رکود حاکم بر معادن سنگ

وقتی کرایه بار از خود محصول گران‌تر می‌شود/ سنگی که روی دست کارگران معدن سنگ گذاشته شده

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی از رکود حاکم بر معادن سنگ گلایه کرد و از بیکار شدن بخش زیادی از کارگران معادن سنگ اصفهان خبر داد.

وقتی کرایه بار از خود محصول گران‌تر می‌شود/ سنگی که روی دست کارگران معدن سنگ گذاشته شده

رسول رنجبران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در خصوص وضعیت معادن سنگ‌های تزیینی اصفهان، اظهار کرد: به دلیل عدم رونق در بازار به خصوص در ساخت و سازها، معادن سنگ تزیینی نیز با مشکل فروش رو به رو هستند و رکود کامل بر آن‌ها حاکم است؛ خیلی از معادن فعال، با ظرفیت بسیار ناچیزی در حال کار و فعالیت هستند و شاید 20 درصد از ظرفیت آن‌ها فعال است.

وی با بیان اینکه کارخانه‌های سنگ‌بری نیز بین 8 ماه تا 1 سال طول می‌کشد تا بدهی خود به معادن را تسویه کنند، افزود: دلیل این تأخیر نیز این است که نمی‌توانند سنگ را به مشتری بفروشند، مشکلات صادرات هم که به قوه خود باقی است.

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی ادامه داد: مشکلات حمل و نقل یکی از معضلات اصلی در صادرات است چرا که علاوه بر این که ناوگان حمل و نقل زمینی بسیار فرسوده است، هزینه زیادی هم دارد به نحوی که هزینه حمل و نقل بیشتر از هزینه کالا هم می‌شود و قیمت تمام شده سنگی که روی تریلی قرار داده شده کمتر از هزینه انتقال آن به بندرعباس است.

وی با بیان اینکه حمل محصولات از دریا به مقصد اروپا و یا کشورهای حاشیه خلیج فارس بسیار کمتر از هزینه حمل زمینی ان به بندرعباس است، تأکید کرد: مشکلات بانکی نیز سرجای خود است و در مورد آن هم بسیار صحبت شده است، بانک‌ها با معدن داران همکاری نمی‌کنند و معدن داران هنوز نمی‌تواند به ازای گذاشتن پروانه بهره‌برداری از معدن در بانک‌ها به عنوان تضمین، وامی دریافت کنند هر چند که دولت این موضوع را بخشنامه کرده و وزیر صنعت و معدن نیز دستور آن را داده است.

رنجبران با بیان اینکه این مشکلات گریبان‌گیر همه معادن از جمله معادن سنگ‌های تزیینی شده، تصریح کرد: معادن زیادی، به همین دلیل کاهش نیرو داشته‌اند چرا که زمانی که مجبور به کاهش تولید می‌شوند نتیجه آن کاهش نیروی کار و بیکاری کارگران نیز است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تا زمانی که رونق اقتصادی در کشور اتفاق نیفتد مشکلات اقتصادی نیز حل نخواهد شد، در بخش ساختمان چندین سال است که شاهد رکود هستیم و بسیاری از ساختمان‌ها نیمه کاره رها شده است و حتی ساختمان‌ها ساخته شده نیز به فروش نمی‌رسد.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول