اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تهران

جلوه‌های فاطمی در شمال تهران

سمنوپزان؛ آیین ویژه سالروز شهادت برترین بانوی عالم

سمنوپزان آیین ویژه سالروز شهادت حضرت فاطمه‌زهرا (س) در رودبار قصران است که مشتاقان و طرفداران زیادی دارد.

سمنوپزان؛ آیین ویژه سالروز شهادت برترین بانوی عالم

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری فارس استان تهران، همه‌ساله و به مناسبت ایام سالروز شهادت حضرت فاطمه‌زهرا (س) مراسمی ویژه تحت عنوان سمنوپزان در منطقه رودبار قصران انجام می‌شود که صاحب اصلی این مراسم خود حضرت هستند.

شیرینی سمنو، اثر انگشت مبارک ایشان پنداشته می‌شود و در این مراسم که از صبح شروع می‌شود، تا اذان صبح روز بعد آن ادامه می‌یابد و افراد شرکت‌کننده اقدام به قرائت حدیث شریف کسا و سایر سوره‌های قرآن می‌کنند.

سمنوپزان علاوه بر اینکه یک مراسم مذهبی و معنوی به شمار می‌رود در حقیقت خاستگاه صله‌رحم و دید و بازدید نیز است افراد شرکت‌کننده در پخت سمنو با نیت و وضو سر دیگ حاضر می‌شوند چراکه این مراسم را یک امر مهم معنوی فرض کرده و تلاش می‌کنند آداب اسلامی را در آن رعایت کنند.

برای طبخ این سمنوی گندم ابتدا گندم سمنو را پاک‌کرده و خیس می‌کنند و بعد از سه روز گندم‌های خیس‌خورده را داخل کیسه قرار می‌دهند و روی سینی پهن می‌کنند و بعدازاین که دانه‌های گندم جوانه زد پنج سانت آن را می‌شویند و چرخ می‌کنند و سپس آبش رو می‌گیرند و داخل دیگ مسی کرده و آرد را با آن اضافه می‌کنند و با کفگیر آن‌قدر به هم می‌ریزند که رنگ پیدا کند.

سپس حاجت خود را از حضرت فاطمه‌زهرا (س)‌ می‌خواهند و بعد بادام اضافه می‌کنند سپس حصیر می‌گذارند و روی سمنو پارچه سفید می‌گذارند و قرآن، جانماز، سیب، گل، نبات و نان به سلیقه خودروی پارچه تزیین می‌کنند در این زمان حاضران با توجه به نذر و حاجتی که دارند حاضرشده و نماز حضرت زهرا (س) می‌خوانند.

با توجه به پخت آن‌که ۱۵ ساعت طول می‌کشد فردای آن روزبه صورت دسته‌جمعی با صلوات و دعا اقدام به برداشتن پارچه می‌کنند و همگی نظاره‌گر سطح سمنو می‌شوند زیرا که اعتقاد دارند فرورفتگی سطح سمنو نشانه پنجه حضرت زهرا (س) است.

جالب‌ توجه این است که مراسم سمنوپزان بیشتر در فصل پاییز انجام می‌گیرد و افراد با وضو و نیت در آن مشارکت می‌کنند.

انتهای پیام/75001/30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول