اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

روسیه بررسی آتش‌بس در سوریه را به مستثنا شدن النصره و داعش مشروط کرد

وزیر امور خارجه روسیه بررسی طرح آتش‌بس پیشنهادی شورای امنیت برای سوریه را مشروط به مستثنا شدن گروه تروریستی «داعش» و «جبهه‌النصره» از این طرح دانست.

روسیه بررسی آتش‌بس در سوریه را به مستثنا شدن النصره و داعش مشروط کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز پنج‌شنبه گفته است مسکو آماده بررسی طرح آتش‌بس یک ماهه در سوریه است البته به شرطی که جبهه‌النصره از این آتش‌بس مستثنی شود.

هیأت دیپلماتیک سوئد و کویت در سازمان ملل، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در خصوص اعلام آتش‌بس 30 روزه در سوریه به منظور انتقال کمک‌های بشردوستانه و تخلیه پزشکی در این منطقه  معرفی کرده‌اند. انتظار می‌رود که رأی‌گیری در خصوص این پیش‌نویس روز پنج‌شنبه در نیویورک انجام شود.

بنا بر گزارش شبکه «راشاتودی»، لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای صرب خود در بلگراد تأکید کرد: «نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه این قطعنامه پیشنهادی با هدف متهم کردن دمشق و حمایت از تروریست‌ها مطرح شده باشد...نویسندگان پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت به دنبال مقصر جلوه دادن دمشق و رفع اتهام از تروریست‌ها هستند».

 

وزیر خارجه روسیه ادامه داد، چنانچه پیشنهادات روسیه در این طرح نادیده گرفته شده باشد، مسکو این طرح پیشنهادی را رد خواهد کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه یک بار دیگر تأکید کرد: «قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که تحت حمایت غرب است به دنبال براندازی رژیم در سوریه است».

وی افزود:«غرب تمایلی ندارد تا با مستثنی شدن تروریست‌ها از پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی درباره غوطه شرقی موافقت کند».

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت: «جبهه‌النصره پیشنهاد روسیه مبنی بر ترک غوطه شرقی به اراده خود را رد کرده است».

لاوروف علاوه بر این تصریح کرد: «مسکو نگران شیوه بررسی مسائل انسانی مرتبط با سوریه است...غرب به لفاظی‌ها درباره اوضاع غوطه شرقی شدت بخشیده است».

وزیر خارجه روسیه در ادامه تأکید کرد: «متأسفانه، شرکای غربی ما نمی‌خواهند عقب‌نشینی واضح تروریست‌ها از مناطق شامل رژیم آتش‌بس در سوریه را شاهد باشند...این مسئله باعث نگرانی‌هایی شده است».

با شروع تحرکات ارتش سوریه برای عملیات در منطقه غوطه شرقی دمشق به منظور فصیله دادن به حضور تروریست‌ها در این منطقه حساس نزدیک به دمشق، حامیان غربی تروریست‌ها و معارضان دست به کار شده و از اجرای این عملیات ابراز نگرانی کرده‌اند.

«استفان دی‌میستورا»، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه روز سه‌شنبه ضمن ابراز نگرانی از عملیات ارتش سوریه در غوطه مدعی شد که «خطر تبدیل شدن غوطه شرقی (دمشق) به "حلب دوم" وجود دارد» (جزئیات بیشتر).

هم‌زمان با دی‌میستورا، «نصر الحریری»، رئیس هیأت مذاکره کننده مخالفان دولت سوریه در مذاکرات ژنو از شورای امنیت خواست هرچه سریعتر برای جلوگیری از آنچه که وی آن را «جنایت‌های ارتش سوریه» خواند، ورود کرده و جلوی عملیات دولت سوریه برای پاکسازی حومه دمشق از وجود تروریست‌ها را بگیرد.

روز چهارشنبه نیز، «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهوری فرانسه و «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد و سخنگوی «آنگلا مرکل»، صدر اعظم آلمان ضمن ابراز نگرانی از تحولات غوطه شرقی، خواستار توقف سریع عملیات ارتش سوریه در این منطقه شدند.

همزمان با فشارهای بین‌المللی علیه دمشق برای توقف عملیات در غوطه، معارضان و تروریست‌ها همچون گذشته سعی دارند با کشته‌سازی و بالا بردن آمار کشته‌های غیر نظامی، غرب و در رأس آن آمریکا را به حمله علیه سوریه تحریک کنند.

وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از اظهاراتش در این کنفرانس خبری به سیاست‌های تجاری آمریکا پرداخت و تأکید کرد که واشنگتن سعی دارد تا روسیه را از بازار انرژی اروپا خارج کند.

آمریکا و غرب از سال 2014 میلادی تا کنون به بهانه مداخله روسیه در امور داخلی و تحولات شرق اوکراین، چندین دوره تحریم‌ را علیه مسکو وضع کرده است. روند این تحریم ها پس از روی کار آمدن دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا و مطرح شدن اتهاماتی درباره مداخله ادعایی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شدت گرفته است.

انتهای پیام/.


عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول