اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

چهارمحال و بختیاری

پس از ایجاد حساسیت فارس اتفاق افتاد

توقف سرمایه‌گذاری مشکوک شهروند امریکایی در چهارمحال و بختیاری/ ماجرای سایتی که ناپدید شد

این سرمایه‌گذاری مشکوک امریکایی‌ها اولین سرمایه‌گذاری خارجی در این ایران نبوده و قطعا آخرین آن نیز نخواهد بود، بنابراین انتظار از مسؤولان این است که از منابع ملی و بیت‌المال نهایت مراقبت صورت گیرد.

توقف سرمایه‌گذاری مشکوک شهروند امریکایی در چهارمحال و بختیاری/ ماجرای سایتی که ناپدید شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، یکی از رسالت‌ها و فاکتورهای رسانه‌های شناسنامه‌دار در برهه‌ای که کانال‌های خبری و شبکه‌های زرد اجتماعی به شدت مشغول هستند، مطالبه‌گری از مسؤولان به عنوان چشم بینا و زبان گویای مردم است؛ در همین راستا در اسفندماه 1396 فارس چهارمحال و بختیاری در کانال تلگرامی خود با هدف ایجاد حساسیت مدیران دستگاه‌های دولتی در خصوص افشاگری پیرامون ابهاماتی که در یک پروژه اقتصادی به ارزش چندهزار میلیارد تومان بود مطلبی را منتشر کرد.

در آن مطلب کوتاه کدهایی به مدیران داده شد که همه دست‌اندرکاران به طور کامل می‌دانستند منظور خبرگزاری دقیقا کدام موارد است؛ برای مثال در آن پست آمده بود که ابهامات مربوط به یک طرح سرمایه‌گذاری به ارزش چندهزار میلیارد تومان بود و این درحالی است که در چهارمحال و بختیاری بیش از یک یا دو طرح با این مشخصات وجود ندارد.

با هم شرحی از این موضوع را بررسی می‌کنیم:

در تیرماه 93 استاندار وقت چهارمحال و بختیاری و مشاور سرمایه‌گذاری وی در خبری که به‌کرات در خبرگزاری‌ها و سایت‌های کشور منتشر شد، از انعقاد تفا‌هم‌نامه استانداری با شرکتی آمریکایی برای ساخت مجتمع تولید برق از زباله در استان خبر دادند.

اسناد و مدارک ابهامات پروژه تولید برق از زباله توسط شرکت آمریکایی

هزینه این سرمایه‌گذاری بالغ‌بر 2 میلیارد و 500 میلیون دلار اعلام شده و گفته می‌شود قرار است 50 درصد این مبلغ را سرمایه‌گذار خارجی آورده و 50 درصد مابقی به مبلغ حدود 3 هزار و 900 میلیارد تومان در داخل کشور تأمین شود. (اینجا و اینجا بخوانید)

بلافاصله برخی سایت‌های خبری آمریکا نسبت به این قرارداد واکنش نشان داده و نوشتند، چگونه شرکتی که در خود آمریکا ناشناخته است، مالک و مدیر عامل آن سابقه ورشکستی داشته و شغل قبلی وی مشاوره املاک بوده است، قرار است یک میلیارد دلار آن هم در حوزه تخصصی تولید انرژی سرمایه‌گذاری کند؟

 

تیتر مجله آنلاین فرانت پیج: داستان عجیب شرکت امریکایی

در این مطلب آمده است: این شرکت با وجود ادعای داشتن یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، حتی یک سایت اینترنتی هم ندارد، در اطلاعات ثبت این شرکت فقط یک اسم ایرانی به‌ نام ج.م، مدیر شرکت مورد نظر آورده شده است.

ج.م به همراه فرزندش ر.م در سال 2010 سابقه بدهکاری داشته است، در واقع این یک شرکت آمریکایی نیست و توسط مهاجرین ایرانی به‌وجود آمده و شفاف نیست که پول برای سرمایه‌گذاری از کجا تأمین می‌شود.

کامنت یک آمریکایی:

 

این کامنت بیان می‌کند: سایت به نام ج.م ثبت شده است و در کالیفرنیا سکونت دارد، همچنین 33 سایت دیگر نیز به نام وی ثبت شده است، سایت توسط هاست GoDaddy dot com ثبت شده که برای یک شرکت چند صد میلیون دلاری استفاده از چنین خدماتی ارزانی بعید است.
در ادامه این کامنت اشاره شده است: این سایت توسط یک شرکت ارزان‌قیمت طراحی شده، ج.م رئیس شرکت مورد نظر در کالیفرنیا بوده که مشخص نیست این شرکت به چه فعالیتی مشغول است زیرا از 33 سایت ثبت شده به نام وی یکی هم به این شرکت تعلق ندارد، همچنین قبل از انتشار خبر سرمایه‌گذاری این شرکت هیچ اطلاعاتی از آن در اینترنت وجود ندارد و تمام اطلاعات مربوط به این شرکت در اینترنت به این خبر به‌ویژه سرمایه‌گذاری آن‌ها در ایران برمی‌گردد.
مورد دهم این کامنت بیان می‌کند: تا قبل از 30 ژوئن 2014 هیچ سایت یا خبری از این شرکت در اینترنت وجود ندارد.

یک سال بعد و در مردادماه سال 94 استاندار وقت چهارمحال و بختیاری و مشاور سرمایه‌گذاری وی خبر از تصویب نهایی طرح و واگذاری 300 هکتار زمین مصوب به شرکت آمریکایی برای شروع کار دادند.

مبلغ قرارداد طی یک سال به طرز شگفت‌انگیزی تغییر کرده و در اظهارنظرهای رسمی گوناگون حتی تا 15 میلیارد دلار هم اعلام شد، ولی به نظر می‌رسد درست‌ترین مبلغ 1.5 میلیارد دلاری باشد که مشاور سرمایه‌گذاری استاندار وقت استان در مصاحبه با رسانه‌ها عنوان کرده است.

بر همین اساس اعلام شد که قرار است بانک‌های عامل ایرانی، مبلغ 375 میلیون دلار معادل یک هزار و 250 میلیارد تومان در اختیار شرکت آمریکایی قرار دهند.

با حمایت‌های ویژه مدیران ارشد وقت استان چهارمحال و بختیاری روال دریافت مجوزهای استانی و کشوری این شرکت با سرعت عجیب طی و مقرر شد 300 هکتار زمین در حوالی شهر بروجن به این شرکت اختصاص یابد.

 

سوابق شرکت و مدیریت آن

مدیرعامل و صاحب شرکت، شخصی به نام ج.م، و ساکن آمریکا است؛ شنیده‌ها حاکی این است که وی تا قبل از شرکت مورد نظر صاحب شرکتی به نامی دیگر بوده و در کار مشاوره املاک فعالیت داشته است، این شرکت در حال حاضر هیچ فعالیتی نداشته و معلق است.

حکم بدهکاری طرف شرکتی که قرار بود چندهزار میلیارد سرمایه‌گذاری کند!

در توضیح این عکس که از سایت دولت امریکا گرفته شده، آمده است: در سال 2010 یکی از مدیران این شرکت بدهی مالی داشته و به حکم دادگاه آمریکا محکوم به پرداخت حدود 2 میلیون دلار به طلبکاران می‌شود؛ دادخواست و حکم دادگاه مربوط به بدهکاری آقای ج.م است که 2 طلبکار شکایت کرده‌اند.

قاضی دادگاه فردی به نام Robert N.Kwan است.

از شواهد موجود می‌توان حدس زد: شخص مذکور پس‌از این دورانی که بدهکار بوده است، اقدام به تأسیس شرکت مورد نظر نموده و با حضور در ایران و مذاکره با مسؤولان استانداری چهارمحال و بختیاری نسبت به انعقاد تفاهم‌نامه و قرارداد سرمایه‌گذاری در زمینهٔ تولید برق از زباله استان اقدام می‌کند.

و اینجاست که این سؤال مطرح می‌شود: شرکتی که هنوز دو سال از تأسیس آن نگذشته و به‌عنوان شرکت با مسؤولیت محدود ثبت شده است و صاحب آن فردی با سابقه بدهکاری است چگونه تعهد نموده که مبلغی در حدود یک میلیارد دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری کند؟

 سایت اینترنتی این شرکت از سال 2014 شروع به فعالیت کرده و تا قبل از آن هیچ اطلاعاتی از آن شرکت وجود ندارد.

عکس فوق مربوط به یک سایت اینترنتی معتبر است که اطلاعات سایت‌های دیگر را ارائه می‌دهد؛ این سایت در مورد پایگاه اینترنتی شرکت مورد نظر بیان می‌کند: این سایت توسط ج.م ثبت شده است.

عکس فوق مربوط به صفحه اول سایت شرکت می‌باشد که تصویر یک بیمارستان بزرگ به‌عنوان دفتر شرکت نشان داده شده است، درصورتی‌که دفتر شرکت، طبق آدرس مندرج در همین سایت در یک سوئیت کوچک واقع در ساختمان پزشکان است.

لازم به ذکر است شرکت مذکور این عکس را به‌عنوان ساختمان شرکت در سایتش گذاشته است، در عکس‌های بعدی با توجه به آدرس شرکت و از طریق گوگل مپ، مکان اصلی شرکت نمایش داده می‌شود.

مسائل مبهم فنی پروژه

در اسناد فنی طرح و صحبت‌های استاندار وقت چهارمحال و بختیاری و مشاور وی آمده است که شرکت آمریکایی قرار است روزانه 1500 تن زباله را تبدیل به برق کند، درصورتی‌که به‌موجب آمار رسمی کل زباله جمع‌آوری شده در استان کمتر از 300 تن است.

گفته شده از زباله‌های 50 سال گذشته استفاده می‌شود، درصورتی‌که طی این سال‌ها بسیاری از زباله‌ها سوزانده شده، مابقی به‌صورت لایه‌لایه زیر خاک دفن شده‌اند، درصد بسیاری از آن جذب طبیعت شده و مابقی زیر لایه‌های خاک مدفون است.

 حتی اگر زباله 20 سال اخیر قابل‌انتقال به محل کارخانه باشد، این مقدار کفاف 3 سال کارخانه را می‌دهد که برای یک کارخانه با هزینه ساخت 6 هزار میلیارد تومان، یعنی شکست کامل اقتصادی.

مجوزهای لازم برای ساخت و راه‌اندازی اکوانرژی اخذ شده است

شراره زارعان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار کرد: کلیه مجوزهای لازم برای ساخت و راه‌اندازی اکوانرژی اخذ شده است.

وی با اشاره به بحث زیست‌محیطی مطرح در پروژه اکوانرژی افزود: این مشکل در کارگروه ماده 2 مطرح و موافقت‌های لازم در این خصوص اخذ شدند و طرح مشکل خاصی ندارد، در حال حاضر تنها بحث واگذاری زمین این پروژه است که از طریق اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری پیگیری می‌شود.

استعلامات پروژه اکوانرژی مشکلی ندارد!

مدیرکل سابق جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه استعلامات پروژه اکوانرژی مشکلی ندارد، ادامه داد: سرمایه‌گذار خارجی تغییر کرده است.

زارعان با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذار ایرانی تغییری نمی‌کند، عنوان داشت: کلاً طرف خارجی تغییر می‌کند و نهادهای دولتی به این نتیجه رسیدند که سرمایه‌گذار آمریکایی باید تغییر کند.

مجوزهای زیست‌محیطی پروژه اکوانرژی اخذ شده است

محمدکاظم منزوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار کرد: مجوزهای زیست‌محیطی پروژه اکوانرژی که مهم‌ترین مجوزها بودند اخذ شده است.

وی افزود: بحث زمین پروژه اکوانرژی نیز به اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری واگذار شده است، مهم‌ترین بحث پروژه تکنولوژی است که تنها نزد کشور آمریکا است و با توجه به تحریم‌ها این کشور علیه ایران این شرکت باید با استفاده از میان‌بری این تکنولوژی را به کشور منتقل کند.

انتقال تکنولوژی شرکت اکوانرژی از طریق کشور ثالث

مدیرکل وقت دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری ادامه داد: به‌منظور انتقال تکنولوژی شرکت اکوانرژی به کشور، این فرآیند در یک کشور ثالث در حال انجام است امیدواریم بروکراسی‌های اداری در مبحث واگذاری زمین به حداقل ممکن برسد و زمین واگذار شود.

منزوی عنوان کرد: سرمایه‌گذار آمریکایی همچنان هست اما تغییراتی ایجاد شده و امید است این طرح تولیدی با بهترین تکنولوژی روز دنیا وارد کشور شود.

وی خاطرنشان کرد: تغییرات ایجاد شده در سرمایه‌گذار آمریکایی به خاطر تحریم‌ها و بروکراسی اداری ایران بود، سرمایه‌گذار باید کاملاً از شرایط و محیط سرمایه‌گذاری خود مطمئن باشد و سریع کارش انجام شود.

اهلیت و میزان آورده سرمایه‌گذار مشخص و تائید می‌شود

مدیرکل وقت دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری با اشاره به اینکه اهلیت و میزان آورده سرمایه‌گذار توسط دستگاه‌های ذی‌ربط در استان و همچنین سازمان سرمایه‌گذاری فنی ایران در تهران که زیرمجموعه وزارت امور اقتصاد و دارایی است مشخص و تائید می‌شود، اضافه کرد: تنها با اخذ زمین، سرمایه‌گذار نمی‌تواند کار خود را آغاز کند.

وی با بیان اینکه در ابتدای کار هر سرمایه‌گذاری باید میزان آورده و پول سرمایه‌گذار مشخص شود، تصریح کرد: در خصوص تائید اهلیت سرمایه‌گذار مشکلی در استان وجود ندارد و دستگاه‌هایی هستند که این موضوع را بررسی می‌کنند.

منزوی خاطرنشان کرد: بیشتر در بحث بروکراسی اداری مشکل داریم که باید روند سرمایه‌گذاری را تسریع کنیم که فرصت‌ها از دست نرود.

کلنگ زنی بزرگ‌ترین طرح بازیافت زباله خاورمیانه در چهارمحال و بختیاری

سید نعیم امامی در جشن تبیین مبانی و دستاوردهای انقلاب اسلامی در مهدیه مصلای امام خمینی (ره) شهرکرد برگزار شد، از کلنگ زنی بزرگ‌ترین طرح بازیافت زباله خاورمیانه در چهارمحال و بختیاری خبر داد و اظهار کرد: این طرح به‌زودی با یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی صورت می‌گیرد و از زباله برای تولید برق و ... استفاده خواهد شد.(اینجا بخوانید)

انصراف سرمایه‌گذار خارجی شرکت اکوانرژی از ادامه کار

همچنین سید نعیم امامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار کرد: اکوانرژی همچنان با دو مشکل مواجه است، اولین مشکل این پروژه زمین است که هنوز قطعی نشده و دوم سرمایه‌گذار خارجی یعنی آقای ج.م که از سرمایه‌گذاری در این طرح امتناع کرده است.

وی با اشاره به اینکه طرف داخلی قول داده است که سرمایه‌گذار جدیدی برای اجرای طرح معرفی کند، افزود: مقامات استانی فرصت یک ماهه مشخص کرده‌اند تا مجری طرح کار را آغاز کند و در غیر اینصورت مجوز آن باطل می‌شود.

تعیین صلاحیت سرمایه‌گذار خارجی بر عهده اداره‌کل و وزارت امور اقتصاد و دارایی است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تعیین صلاحیت سرمایه‌گذار خارجی بر عهده اداره‌کل و وزارت امور اقتصاد و دارایی است، ادامه داد: وقتی سرمایه‌گذار وارد استان شود مجوزها به طرف ایرانی داده می‌شود و این سرمایه‌گذار داخلی است که باید از صلاحیت طرف خارجی مطمئن باشد.

سیاست‌های رئیس جمهور آمریکا دلیل انصراف سرمایه‌گذار خارجی است

امامی در پایان عنوان کرد: اطلاعاتی که از آقای ج.م به عنوان سرمایه‌گذار خارجی این طرح در دست داریم این است که وی کارمند شرکت موردنظر در آمریکا و کارشناس فنی آن است.

وی خاطرنشان کرد: اینکه در یک سایتی مطالبی درج شده است محل قضاوت پیرامون وی نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، با توجه به اقتصاد رکودزده این روزهای کشور سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذار امری بدیهی و البته ضروری است تا با تزریق سرمایه در طرح‌های نیمه‌تمام، راکد و یا راه‌اندازی پروژه‌های جدید تحولی در وضعیت اقتصاد کشور ایجاد کند.

اما جذب سرمایه‌گذار به چه قیمت، آیا همین که شخصی حقیقی یا حقوقی ادعای سرمایه‌گذاری داشته باشد کافی است و باید فرش قرمز زیر پایش گستراند؟

دو روز بعد از پست تلگرامی خبرگزاری فارس سایت شرکت امریکایی از دسترس خارج شد

دو روز پس از انتشار پست تلگرامی خبرگزاری فارس در خصوص افشاگری ابهامات موجود، سایت اینترنتی شرکت که در امریکا ساخته شده بود موقتا از دسترس کاربران خارج شد و چند روز بعد هم به طور کلی این دامین اختصاصی که متعلق به شرکت بود و در ایالت کلیفرنیا ثبت شده بود آزاد شد!

آزاد شدن دامین این شرکت دو روز بعد از انتشار پست تلگرامی خبرگزاری فارس در شهرکرد و ادامه داشتن این موضوع تا امروز که قریب به 60 روز است نشان‌دهنده ضعیف بودن آن شرکت تا حدی است که حتی سایت اینترنتی خود را هم نتوانسته حفظ کند و پس از طرح رسانه‌ای آن را از دسترس خارج می‌کند.

 

این روزها صحبت از سرمایه‌گذاری یک شرکت آمریکایی به نام world eco energy در چهارمحال و بختیاری مطرح است که بنا دارد از زباله انرژی تولید کند.

به هر دلیلی که طرف آمریکایی پروژه اکوانرژی از ادامه اجرای طرح امتناع کرده است مهم نیست، مهم این است که مقامات استانی بیش از پیش از صلاحیت سرمایه‌گذارانی که وارد استان می‌شوند اطمینان داشته باشند و درباره آن تحقیقات لازم را انجام دهند.

سرمایه‌گذاری شرکت اکوانرژی در چهارمحال و بختیاری اولین سرمایه‌گذاری خارجی در این استان نبوده و قطعا آخرین آن نیز نخواهد بود، بنابراین انتظار این است که از منابع ملی و بیت‌المال نهایت مراقبت صورت گیرد.

این گزارش صرفاً جهت ابهام‌زدایی و روشنگری پیرامون برخی مباحث مطرح در جامعه اقتصادی استان بوده و خبرگزاری از طرح موضوع افراد ذینفع در این باره در جهت روشنگری بیشتر، استقبال می‌کند.

انتهای پیام/68020/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول