اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سمنان

مجری طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران مطرح کرد

تهدیدهای برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی/ انتقال آب دریای خزر پروژه‌ای کاملاً فنی، مطالعه شده و قابل اجراست

مجری طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران با اشاره به تهدیدهای برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی گفت: انتقال آب دریای خزر پروژه‌ای کاملاً فنی، مطالعه شده و قابل اجراست.

تهدیدهای برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی/ انتقال آب دریای خزر پروژه‌ای کاملاً فنی، مطالعه شده و قابل اجراست

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، محمد رهبری ظهر امروز در همایش روز مهندس و بسیج مهندسین که با حضور جمعی از مسؤولان دستگاه‌های اجرایی استان و خانواده نظام‌ مهندسی استان در سالن شهید مطهری سمنان برگزار شد، اظهار داشت: در کشورمان در دهه 40 بالغ‌بر پنج هزار و 500 مترمکعب آب به ازای هر ایرانی وجود داشت.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی شده است این عدد در سال 1400 به یک هزار و 300 مترمکعب آب تجدیدپذیر کاهش پیدا کند و باید در مصرف آب چاره‌اندیشی شود و توسعه منابع آبی کشور با توجه به توسعه همه‌جانبه‌ای که در کشور در بعد جمعیتی دارد، مد نظر قرار گیرد.

مجری طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران گفت: استفاده از آب‌های غیرمتعارف به‌عنوان یک خط‌مشی کلی در اولویت بوده و به‌طور جد در دستور کار مجلس شورای اسلامی و وزارت نیرو قرار دارد و نگاه به دریاها و آب‌های شور به‌عنوان منبع تأمین آب مهم است.

رهبری گفت: پروژه انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی ایران متشکل از پروژه دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن، انتقال و مخازن بین‌راهی از شبکه توزیع به مصرف و . . . بوده و پروژه‌ای کاملاً فنی، مطالعه شده و قابل اجراست.

وی با اشاره به کمبود آب در آب‌خوان‌های استان سمنان گفت: میانگین افت آب‌های سطحی آب‌خوان در دو سال قبل 70 سانتی‌متر بوده است؛ از این مقدار افت به‌عنوان فاجعه و نابودکننده سرزمین یاد می‌شود و این ناشی از برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی است.

مجری طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران افزود: اگر بتوانیم با برداشت‌های متعادل، آن را با ظرفیت آب‌های زیرزمینی متناسب کنیم، می‌توان در تأمین ظرفیت آب‌های زیرزمین چاره‌ای اندیشید و تلاش در جهت مصرف بهینه یکی از راه‌های رسیدن به این مهم است.

رهبری گفت: وزارت نیرو در صورت انتقال این آب، مشتری تأمین کسری آب شرب استان در آن افق است و حدود 50 میلیون مترمکعب در این برآورد و مطالعه آب منابع سطحی و زیرزمینی لحاظ شده است.

وی ازجمله چالش‌های این مسیر را چالش زیست‌محیطی ذکر کرد و گفت: چون ما در کشور توسعه را متوازن انجام نداده‌ایم، در حق محیط‌ زیست مرتکب جفاهایی شده‌ایم و ما مهندسان این مهم را به‌عنوان یک اولویت و ضرورت باید در برنامه کاری خود قرار دهیم.

انتهای پیام/2568/30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول