اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

طنز/

تمرین پرش با نیزه در ایستگاه‌های BRT/چاله‌های مسیر BRT مناطق گردشگری تبریز 2018

اگر اجرای طرح‌های جدید بهینه‌سازی آسفالت مسیر اتوبوس‌ها زیاد تکراری شود، نباید مردم نگران بیکاری جوانان خود باشند که قطعا شهرداران ما دستور خواهند داد، ایستگاه‌های اتوبوس را دوباره کنده و از نو بسازند.

تمرین پرش با نیزه در ایستگاه‌های BRT/چاله‌های مسیر BRT مناطق گردشگری تبریز 2018

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، همه جمع بودند. کبری خانم  با آن کمردرد و اضافه وزنش سخت‌ترین موانع و سکوها را طی کرده بود تا به اینجا برسد و حالا منتظر آمدنش بود.

سیمین خانم که بار سبزی و میوه‌اش را تا حالا به تنهایی به دوش می‌کشید، منتظر بود تا او بیاید و باری از روی دوشش بردارد.

اصغر آقا شاید کم‌کم دیرش می‌شد و باید می‌رفت اما بی او، نای رفتن نداشت و گویی فقط او می‌توانست تا مقصد همراهیش کند.

نفس‌ها در سینه حبس بود و شوق وصال سراپای مسافران را فرا گرفته بود... بالاخره آمد. چهره سرخ و گلگونش در تلائلو آفتاب درخشیدن گرفت و حرکت چرخ‌هایش در آسفالت مسیر زمین را به لرزه درآورد.

آری اتوبوس BRT رسید و همه مشتاقانه به سمتش هجوم بردند....

با این مقدمه خواستم یادآوری کنم یکی از پروژه‌های بزرگی که شهرداران بافراست شهرمان از حدود 10 سال پیش به مورد اجرا گذاشته‌اند، پروژه اتوبوس‌های تندرو یا همان BRTخودمان است.

این روزها دیگر کسی در تبریز پول نمی‌دهد و برود پرادو، سانتافه و یا زانتیا بخرد؛ آنهایی هم که از قبل داشته‌اند، ترجیح می‌دهند آن را بفروشند و برای کارت بلیط‌شان اعتبار تهیه کنند.

این اتوبوس‌ها همانطور که از نامشان پیداست با سرعت نوری هر چهار ساعت یکبار در ایستگاه‌ها توقف می‌کنند و با حداکثر گنجایش (2 هزار نفر در هر متر مربع) اقدام به حمل و نقل مسافر می‌کنند که این یک رکورد در سطح بین‌الملل محسوب می‌شود و تبریز را به اولین دیگری مفتخر کرده است.

گویا دیواره‌ها و سقف درون این اتوبوس‌ها با استفاده از آخرین تکنولوژی دنیا ساخته شده‌اند که هر تعداد مسافر سوار شود، اتوبوس کش ‌می‌آید و  باز جا برای سوار کردن دارند و مسافران می‌توانند از سقف هم آویزان شوند.

یعنی شرکت محترم واحد ما هیچ نیازی به افزایش تعداد اتوبوس‌ها احساس نمی‌کند؛ چرا که از قبل فکر حمل و نقل همه شهروندان تبریز را با چند اتوبوس اولیه کرده است.

 کارکنان بسیار زبده و با فرهنگی نیز امور اجرایی حمل و نقل مسافر توسط اتوبوس‌های BRT را در تبریز به عهده گرفته‌اند. از جمله این کارکنان زبده، همین ماموران کنترل زدن کارت توسط مسافران هستند که اکثرا به فنون پلیسی و رزمی مسلط بوده و جلال و جبروت آنها فکر کارت نزدن را از سر هر کارت نزن سهل‌انگاری دور می‌کند و اگر خدای نکرده مسافری دیرش شده بود و کارتش اعتباری نداشت و خواست با عجله سوار شود که بعداً کارت بزند، با تعقیب و پیگیری مجدانه ماموران کنترل حتی اگر به مقصد هم رسیده باشد، دستگیر و بازگردانده می‌شود تا اول کارت بزند و بعدا سوار شود.

اما از خود اتوبوس که خارج شویم، زیرساخت‌های این پروژه عظیم نیز کاملاً قرص و محکم هستند. از جمله این زیرساخت‌ها باید به ایستگاه‌ها اشاره کنیم که همه ساله مقارن با ایام نوروز که مردم خانه‌تکانی را شروع می‌کنند، ایستگاه‌های اتوبوس ما نیز تخریب و بازسازی می‌شوند و این تخریب و بازسازی تا قیامت ادامه خواهد یافت تا خدای نکرده بودجه شهرداری که به نوعی بیت‌المال محسوب می‌شود، حیف نشود.

 طرحی که در سال‌جاری شهرداری برای ایستگاه‌های اتوبوس در نظر گرفته، طرح«پرش با نیزه» است؛ یعنی سکوی ایستگاه‌ها را طوری طراحی کرده‌اند که مردم برای اینکه بتوانند از این سکوها بالا بیایند، باید مسلط به ورزش پرش با نیزه باشند، در غیر این صورت قادر نخواهند بود سوار اتوبوس شوند.

به همین جهت کبری خانم، سیمین خانم و اصغر آقا در کلاس‌های پرش با نیزه ثبت‌نام کرده‌اند تا ضمن افزایش شادی و نشاط در خود، امکان استفاده از اتوبوس BRT را داشته باشند.

البته غافل نشویم شهرداری از این کوبیدن و ساختن‌های متعدد چندین هدف متعالی را دنبال می‌کند. اولین هدف کمک به اشتغال‌زایی جوانان است که در این عرصه بیشترین اشتغال‌زایی شهر مربوط به پروژه‌های شهرداری است.

معمولاً شهردارهای دلسوز ما به محض اینکه پروژه‌ای تمام شد، برای اینکه کارگران پروژه بیکار نمانند همان پروژه را از نو می‌کوبند و می‌سازند؛ (مثالش را قبلا گفته‌ام: همین ایستگاه‌های BRT)

اما با توجه به قرارگیری در سال 2018 و مقوله پرآوازه  تبریز 2018، مسیر حرکت اتوبوس‌های BRT نیز از جمله مناطق گردشگری شهر محسوب می‌شوند یعنی دیگر لازم نیست مردم به بچه‌هایشان پول بدهند که بروند مثلا در باغلارباغی، ائل‌گلی و غیره تونل وحشت ببینند؛ همین مسیر BRT ما خصوصاً در حوالی شریعتی پر از چاله چوله‌هایی است که همواره مرگ را جلوی چشم مسافران می‌آورد و 100 برابر از تونل وحشت شهر بازی هیجان‌انگیزتر است.

البته این چاله چوله‌ها با توجه به کمک‌فنرهای قرص و محکم اتوبوس‌ها تعبیه شده‌اند که هر وقت از این چاله‌ها عبور می‌کنند، حس پرواز و رهایی به مسافران دست می‌دهد و ظاهرا به دلیل نزدیکی به ایام نوروز قرار است تعداد و عمق این چاله‌ها افزایش یابد.

البته در جهت بهسازی بیشتر مسیر این اتوبوس‌ها، طرح‌هایی هم اجرا شده که بیشتر حالت عام‌المنفعه ( اشتغال‌زایی برای جوانان ) داشته و هدف خاصی را دنبال نمی‌کردند.

نمونه‌اش اجرای طرح بتن غلطکی، آسفالت پلیمری، لکه‌گیری‌های بعدی، اصلاح طرح‌های اجرایی و ...  با صرف هزینه چند میلیاردی برای هر طرح بود که آخرش هم نفهمیدیم چه کسی آنها را اجرا کرد (یا نکرد؟) چه کسی متولی آنها بوده؟؟ پیمانکارشان چه کسانی بوده؟؟؟ و در نهایت به کجارسید؟؟؟؟ خوب از آنجایی چنین طرح‌هایی حالت خیرانه دارند، مجریانشان تمایلی به شناخته شدن ندارند تا ثواب کارهایشان زائل نشود...

حال اگر اجرای طرح‌های جدید بهینه‌سازی آسفالت مسیر اتوبوس‌ها زیاد تکراری شود، نباید مردم نگران بیکاری جوانان خود باشند که قطعا شهرداران ما دستور خواهند داد ایستگاه‌های اتوبوس را دوباره کنده و از نو بسازند.

قصه ما به سر رسید؛ کلاغه به خونش نرسید.( اگر سوار BRT می‌شد، شاید به خونش می‌رسید!!!)

نگارنده: لیلا حسین‌زاده

انتهای پیام/60026/ 40/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول