اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

زخم بیکاری بر چهره استان گلستان/ اشتغال کاغذی حلال مشکل بیکاری نیست

مسؤولان استان گلستان در حالی از ایجاد بیش از 18 هزار شغل در این استان سخن می‌گویند که بررسی وضعیت موجود و افزایش نرخ بیکاری نشان می‌دهد آمار اعلام‌شده نیازمند راستی‌آزمایی است.

زخم بیکاری بر چهره استان گلستان/ اشتغال کاغذی حلال مشکل بیکاری نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، بیراهه نرفتیم اگر امروز بیکاری را مادر بسیاری از آسیب‎های اجتماعی در کشور بدانیم.

 بسیاری از معضلات از فقر ناشی از بیکاری در جامعه شکل می‎گیرد طوری که ماحصل آن به وجود نزدیک به 12 میلیون جوان در انتظار ازدواج در کشور تبدیل شده است و متأسفانه بسیاری از جوانانی که وارد عرصه زندگی مشترک می‎شوند نیز عمر دوران تازه زندگیشان کوتاه و در بسیاری از موارد در کمتر از پنج سال به طلاق ختم شود.

آمارها نشان می‎دهد بسیاری از بزهکاران و معتادان بیکار بوده و همچنین فقر باعث بسیاری از جرائم و نزاع‎ها در استان گلستان شده است.

در دهه‌های گذشته خانواده‌ها تصور می‌کردند با فراهم کردن شرایط تحصیلات دانشگاهی برای فرزندان می‌توانند فرصت‌های شغلی بهتری را برای ورود آن‌ها به بازار کار فراهم کنند، ازاین‌رو در مقطعی از زمان ورود به دانشگاه به اوج رسید و دراین‌بین تأسیس مراکز آموزش عالی غیردولتی و تلاش برای پُر کردن صندلی‌های آن نیز از سوی سیاست‌گذاران این بخش گرایش جوانان به تحصیلات دانشگاهی را دوچندان کرد و به‌این‌ترتیب زخم بیکاری بر چهره استان‌های کشور ازجمله گلستان نشسته است.

در راستای ایجاد اشتغال پایدار دولت برنامه‎ریزی‎های زیادی داشته و با ایجاد کارگروه‎های اقتصادمقاومتی، رونق تولید و رفع موانع تولید به دنبال آن بوده که رگ‎های ایجاد اشتغال در تعاونی‎ها، تولیدی‎ها و صنایع مسدود نشود.

از سویی برنامه فراگیر ایجاد اشتغال در کشور صادر شد و به دنبال آن در استان گلستان مقرر شد که 19 هزار و 400 شغل ایجاد شود.

*ایجاد بیش از 18 هزار شغل در گلستان

استاندار گلستان در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت دهه فجر از ایجاد بیش از 17 هزار شغل در استان گلستان خبر داد و مقرر شد که پایشی از این شغل‎های ایجادشده صورت گیرد تا مشخص شود این اشتغال‎ها تا چه میزان واقعی است.

استاندار گلستان همچنین در هشتمین جلسه کارگروه اشتغال استان، بر راستی‌آزمایی اشتغال ایجادشده تأکید کرد و خطاب به مدیران مربوطه گفت: بنده از مدیران می‌خواهم مبنا را ایجاد بیش از 19 هزار و 400 شغل در استان در نظر بگیرند و برنامه‌ریزی ما برای سال آینده بیش از 50 درصد تعهد امسال خواهد بود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز از ایجاد بیش از 18 هزار شغل در استان گلستان خبر داد و گفت: از 19 هزار و 400 شغل تعهد شده، 18 هزار و 50 شغل برابر با 95 درصد تعهد محقق شده و براساس پایشی که صورت گرفته 90 درصد این اشتغال‎ها واقعی است و مورد تایید قرار گرفته است.

البته بخشی اعظمی از این آمار در طی مدت چند ماه گذشته رقم خورده و مدیران این بخش‎ها دلایل مختلفی از جمله دیر ابلاغ شدن ارائه تسهیلات به بخش‎های روستایی و مشاغل خانگی و تلاش و جدیت مسوولان استانی را در ایجاد این میزان شغل در استان تأثیرگذار دانستند.

*افزایش نرخ بیکاری در گلستان

اما وجود این اشتغال‎ها خود سؤالات متعددی مانند پایداری مشاغل ایجادشده، میانگین درآمدی و میزان کیفیت شغل‎ها و اینکه تا چه میزان این اشتغال به افراد فاقد شغل اختصاص‌یافته را در ذهن متبادر می‌کند، از طرفی مسؤولان استان در حالی از افزایش اشتغال در گلستان سخن می‌گویند که نرخ بیکاری استان گلستان در پاییز امسال به 12.7 درصد رسیده و افزایش یافته است.

آمارها نشان می‎دهد بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی متقاضیان اصلی شغل هستند حال باید منتظر ماند و دید که این اشتغال تا چه میزان توانست پاسخگوی نیاز فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باشد.

از سویی در آمارهای اشتغال ارائه تسهیلات 10 تا 30 میلیون تومانی به فرد کارآفرین و متقاضی که در سامانه کارا ثبت‎نام کرده به‌عنوان ایجاد شغل در نظر گرفته شده است و ما در سال‎های 1384 نیز شاهد آن بودیم که با این روش بسیاری از جوانان ما نه‌تنها به شغل پایدار نرسیدند بلکه بدهکار بانکی شدند.

از طرفی در ایجاد اشتغال برای دستگاه‎های اجرائی سهمیه‎هایی در نظر گرفته شده و برای مثال کسانی که با دستگاه‎های اجرایی قرارداد می‎بندند حتی با داشتن شغل به‌عنوان شاغل در سامانه ثبت می‎شوند.

شاید این موضوعات سبب شده که باوجود چنین آماری از ایجاد اشتغال در استان گلستان هنوز تولید اشتغال در جامعه قابل‌لمس برای عموم مردم نباشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان از ایجاد بیش از 18 هزار شغل در استان خبر داد و می‌گوید، اشتغال ایجادشده به‌صورت میدانی راستی‌آزمایی شده که براساس آن 90 درصد آن‌ها مورد تأیید قرار گرفت و 33 درصد هم بیمه شدند.

*معرفی بیش از 210 میلیارد تومان طرح به بانک‌ها برای  اعطای تسهیلات

سعید مازندرانی درباره اعطای تسهیلات روستایی و غیرروستایی، بیان کرد: بیش از 210 میلیارد تومان طرح به بانک‌ها معرفی شد که تاکنون 11 میلیارد تومان طرح دریافت تسهیلات داشتند و بیش از یک هزار و 600 پرونده در حال بررسی و معرفی به بانک‌ها هستند.

وی یادآور می‌شود، 45 درصد تسهیلات مربوط به بخش کشاورزی و مابقی آن مربوط به حوزه صنعت و گردشگری است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با بیان اینکه 10 درصد از تسهیلات به مشاغل خرد و خانگی اختصاص یافته است، می‌افزاید، گردشگری روستایی، بوم‌گردی، صنایع‌دستی و قالیبافی از جمله طرح‌هایی است که از تسهیلات خوبی برخوردار شدند.

اما امروزه معضل بیکاری علاوه‌بر شهرها دامن‌گیر روستاها نیز شده و جوانان تحصیل‌کرده روستاها نیز به شمار بیکاران اضافه شدند.

مازندرانی تشکیل تعاونی‌های تخصصی را از راهکارهای ایجاد اشتغال روستایی خواند و می‌گوید، با ایجاد تعاونی‌های روستایی علاوه‌بر افزایش مشارکت روستاها می‌توان ریسک در سرمایه‌گذاری را کاهش داد.

وی که معتقد است سرمایه‌های خرد موجود در روستاها می‌تواند نقش اساسی در مسیر توسعه و افزایش تولید داشته باشد، گفت: تاکنون 30 تعاونی روستایی در استان تأسیس شده است.

اما نورمحمد تربتی‎نژاد، نماینده مردم گرگان و آق‎قلا در مجلس شورای اسلامی در این باره می‎گوید: در سال‎های گذشته در مجلس مصوبات قانونی مهمی در راستای حمایت از ایجاد اشتغال شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه در ایجاد اشتغال به موضوع روستایان و عشایر توجه شده است، تأکید کرد: در قانون بودجه سالجاری 1.5 میلیارد دلار معادل 6 هزار میلیارد تومان برای طرح‎های اشتغالزایی برای روستا و شهرهای کمتر از 10 هزار نفر در نظر گرفته شده و با توجه به شرایطی که استان گلستان از نظر محرومیت و جمعیت داشته اعتبار خوبی به استان اختصاص یافته است.

عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به ضرورت اهتمام بانک‎های عامل به ارائه تسهیلات به کارآفرینان تأکید کرد و گفت: در سال‌های گذشته در مجلس دهم برای طرح‌های اشتغالزایی روستایی و عشایری مصوبات قانونی مهمی به تصویب رسید.

تربتی‌نژاد به تخصیص اعتبار 6 هزار میلیارد تومانی تسهیلات به روستاییان و شهرهای زیر 10 هزار نفر اشاره می‌کند و می‌گوید، یک‌سوم تسهیلات اشتغالزایی روستائیان و عشایر استان گلستان پرداخت شده است.

وی سهم استان گلستان را با توجه به شاخص‌های محرومیت و جمعیت مطلوب می‌داند و می‌افزاید، امید است این میزان تخصیص پیدا کند و بانک‌های عامل همکاری لازم را داشته باشند و روند ارائه تسهیلات را برای روستائیان و عشایر تسهیل کنند.

نماینده مردم گرگان و آق‎قلا در مجلس  می‌گوید، یک‌سوم از اعتباراتی که به‌عنوان تسهیلات اشتغالزایی برای روستائیان و عشایر استان در نظر گرفته شده تخصیص یافته است، خوشبختانه ارائه تسهلات اشتغالزایی به روستاییان و عشایر استان شروع شده است.

تربتی‌نژاد ابراز امیدواری کرد افرادی از تسهیلات اشتغال استفاده کنند که مجری خوبی باشند و از تولیدات قابل صادرات و اشتغالزایی بهره‌مند شوند و تأکید کرد: مدیران فرایند ارائه تسهیلات را کوتاه کنند.

*اشتغال مولد و پایدار بهترین راه برای مقابله با بیکاری است

به گزارش فارس، بهترین راه برای مبارزه با بیکاری، فراهم کردن زمینه اشتغال مولد و پایدار است، از این رو مسؤولان باید در راستای اشتغال پایدار گام بردارند و آگاه باشند ارائه آمارهای کذایی و اشتغال کاغذی حلال مشکل بیکاری نخواهد بود.

مسؤولان استان گلستان در حالی از ایجاد بیش از 18 هزار شغل در استان سخن می‌گویند که بررسی وضعیت موجود و افزایش نرخ بیکاری در استان نشان می‌دهد آمار اعلام‌شده نیازمند راستی‌آزمایی است به عبارتی چنانچه آمار اعلام‌شده در حوزه اشتغال در استان گلستان واقعی باشد به‌طور قطع آمارهای بزهکاری، درآمد ناخالص استان، صادرات،‌ واردات و ... باید با رشد همراه باشد و باید گفت این موضوع بهترین راستی‌آزمایی برای ایجاد این میزان شغل در استان است.

===============

گزارش از فاطمه رائیجی

===============

انتهای پیام/ج/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول