اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

چهره ماندگار فلسفه:

جهانی بودن حقوق بشر را چه کسی مشخص می‌کند؟

چهره ماندگار فلسفه گفت: سؤالی که برای من پیش آمده این است که حقوق بشر جهانی یعنی چه؟ این جهانی بودن آن یعنی چه؟ کمتر پیش می‌آید کسی به طور روشن معنای جهانی بودن حقوق بشر را بیان کند.

جهانی بودن حقوق بشر را چه کسی مشخص می‌کند؟

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمد لگنهاوزن پیش از ظهر امروز در همایش ملی اخلاق کاربردی در سیره ائمه اطهار (ع) با تأکید بر آموزه‌های رضوی اظهار کرد: سؤالی که برای من پیش آمده این است که حقوق بشر جهانی یعنی چه؟ این جهانی بودن آن یعنی چه؟ کمتر پیش می‌آید کسی به طور روشن معنای جهانی بودن حقوق بشر را بیان کند.

وی افزود: موضوعی که مطرح می‌کنند این است که می‌گویند این حقوق نسبت به همه انسان‌ها کاربرد دارد، پس جهانی است و موضوع دیگر این است که می‌گویند جهانی است چون همه آن را امضا می‌کنند یا همه آن را احترام می‌کنند و این در حالی است که افرادی آن را امضا نمی‌کنند.

چهره ماندگار فلسفه خاطرنشان کرد: آیا همه انسان‌های در گذشته هم شامل این حقوق می‌شوند و اگر در گذشته گروهی کاری انجام دادند که ضد حقوق بشر باشد را امروز دولت جدید آن‌ها باید جریمه پرداخت کند؟ پس سؤال این است که حقوق بشر برای همه انسان‌های امروز است یا انسان‌های گذشته هم شامل این حقوق می‌شوند.

وی بیان داشت: اگر این حقوق را برای انسان از شیوه بیولوژیکی مطرح کرده‌اند سؤال این است که چطور از بیولوژیک به حقوق می‌رسند؛ قبلاً مطرح کردند حقوق بشر برای انسان‌ها، آن‌هم برای مردان و فقط مردان سپید پوست و قبلاً حقوق بشر برای برده‌ها و افراد سیاه پوست نبود و در حال حاضر مطرح می‌کنند که امروز جهانی بودن حقوق بشر به این معنی است که حقوق بشر برای همه است و هیچ شرطی ندارد.

لگنهاوزن اذعان داشت: معمولاً مطرح می‌کنند حقوق بشر در 3 موضع اخلاقی، حقوقی و سیاسی است، اما برخی فقط یک بخش آن را می‌پذیرند و مثلاً می‌گویند فقط اخلاقی است یا فقط سیاسی است.

وی عنوان کرد: خیلی از افراد هستند که حقوق بشر را قبول نمی‌کنند، خود امریکایی‌ها نیز در زمان تصویب حقوق بشر بر آن قید گذاشتند، طبق حقوق بشر اعدام صد حقوق بشر است و در امریکا خیلی افراد را اعدام می‌کند و نمی‌تواند آن را قبول کند؛ حتی آن‌هایی که خیلی پرچم حقوق بشر را برافراشتند همه این حقوق بشر را قبول نمی‌کنند.

چهره ماندگار فلسفه تصریح کرد: در سازمان ملل نیز مطرح می‌کنند اگر همه حقوق بشر را قبول نمی‌کنند اشکال ندارد و بلکه همه باید این حقوق را قبول کنند، که برخی این باید را باید سیاسی می‌دانند و برخی نیز این باید را باید اخلاقی می‌دانند؛ همچنین حقوق بشر را فقط مربوط به دولت‌ها نمی‌دانند بلکه به شرکت‌ها نیز مرتبط می‌دانند که این از لحاظ حقوقی اختلافی بین افراد است.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول