اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان رضوی

عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی:

دولت در قبال مؤسسات مالی عملکرد بهینه نداشته است

عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در قبال مؤسسات مالی عملکرد بهینه نداشته است.

دولت در قبال مؤسسات مالی عملکرد بهینه نداشته است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد حجت‌الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی امشب در جلسه‌ای با محوریت بررسی آخرین وضعیت موسسات مالی و با حضور جمعی از مال‌باختگان، اظهار کرد: وظیفه ما این است که متناسب با نیاز روز مردم حرف بزنیم و حالا این موضوع اکنون نیاز مردم است.

وی با بیان اینکه اصل کار، کار خوبی بود، افزود: متاسفانه از هر بستر خوب و قانونمندی می‌شود استفاده غیرقانونی کرد و دستگاه‌های نظارتی هم در جای خودش متوجه نبودند.

بحرینی با اشاره به اینکه سال 83 مجلس متوجه شد که این موضوع ممکن است تبدیل به بستر فساد شود، یادآوری کرد: به همین منظور قانون سازمان‌دهی بازار غیر متشکل پولی را وضع کرد، یعنی گفت نمی‌شود بانک مرکزی که مقام پولی و ناظر بازار است به این‌ها نظارت نداشته باشد.

نماینده مردم مشهد ادامه داد: این قانون 3 سال روی میز دولت بود تا آیین‌نامه‌هایش و در این مدت هم موسسات رشد کردند.

وی با اشاره به اینکه در این مدت دولت اصولگرا و اصلاح‌طلب روی کار آمده است و همه مقصر بوده‌اند، افزود: از زمانی که آیین‌نامه اجرایی تصویب شد بانک مرکزی موظف شد آن‌ها را سازماندهی کند و در ابتدا خوب سازماندهی کرد، توانمندترها را مشخص کرد و  بقیه را به رسمیت نشناخت تا آن‌ها با یکدیگر ادغام شوند.

بحرینی تاکید کرد: در این مرحله بانک مرکزی کارش را خوب انجام داد زیرا ده‌ها تعاونی منحل شد اما صدای کسی درنیامد و تنش اجتماعی ایجاد نشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه بعضی از این مؤسسات به قوانین و بانک مرکزی تمکین نکردند، اضافه کرد: من معتقدم در این مرحله مقصر اصلی خود مدیران و مسئولان مؤسسات بودند و کار خلاف زیادی انجام دادند، از طرفی هم فقط دزد مسئول نیست، بلکه آن مسئولی که باید نظارت کند هم مقصر است.

وی خاطرنشان کرد: در یک مورد با سپرده‌ها املاکی می‌خریدند که به اسم تعاونی و مدیران و سهامداران ثبت نمی‌شد بلکه به خود دفترخانه و محضر می‌گفتند به اسم خودتان ثبت کنید بنابراین اکنون مشکل این است که این املاک کجا هستند.

بحرینی  بیان کرد: ما و حاکمیت هم در این قضیه قصور کردیم، چرا باید چوبش را کسانی بخورند که تقریبا نقشی نداشتند و گناهی ندارند.

نماینده مردم مشهد تاکید کرد: مردم به بی بی سی، اعتماد نکردند، به صدا و سیمای جمهوری اسلامی اعتماد کردند.

وی خطاب به دولت و بانک مرکزی گفت: یک بحث ما این است که آیا تدبیر دولت و بانک مرکزی بهترین تدبیر ممکن بوده و دوم اینکه آیا به همین تدبیری که ابلاغ کرده‌اند عمل شده یا خیر؟

بحرینی کارهای انجام شده برای حل این مشکل را ناکافی دانست و افزود: می‌شد این جریان با هزینه مالی و اجتماعی کمتری حل شود به گونه‌ای که اعتماد مردم به نظام و حکومت را سست نکنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: یک دیدگاه در بانک مرکزی به وجود آمده که اسمش را گذاشته‌ایم تئوری مال‌باختگی، می‌گویند اگر مؤسسه‌ای یک هزار میلیارد سپرده جمع کرده و اکنون دارایی‌اش 500 میلیارد تومان است، سپرده‌گذارانش 50 درصد مالباخته‌‌اند.

وی با تاکید بر اینکه اصل این تئوری غلط است اظهار کرد: به این نتیجه رسیدند که یا باید همه را مال‌باخته کنند و یا سپرده‌گذاران بزرگتر مال باخته تلقی شوند که دومی محقق شد.

بحرینی افزود: این موسسات شرکت تجاری نبودند که ورشکست شوند بلکه بانک‌هایی بودند که زیر نظر حکومت فعالیت می‌کردند و من قبول ندارم که سپرده‌گذاران را مال باخته تلقی کنیم زیرا این‌ها به حکومت اعتماد کردند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس خبر داد: من طرحی را نوشتم و با دکتر سیف در میان گذاشتم که اگر اجرا می‌شد مشکل آبرومندانه حل می‌شد.

وی با بیان اینکه این طرح با مخالفت دولت مواجه شد و دولت همان مسیر تئوری مال‌باختگی را در پیش گرفته است، یادآور شد: البته دولت و بانک مرکزی هم بیکار ننشسته‌اند از جمله اینکه 20 هزار و 500 میلیون تومان خط اعتباری داده‌اند، سوال ما این است که چرا بهتر کار نکردند.

بحرینی از ایجاد کمیته‌ای برای بررسی شکایات مردم خبر داد و افزود: قرار است تمام شکایاتی که به بانک مرکزی و مؤسسات مقصد می‌رود را در مجلس بینیم و اگر کسی راجع به سپرده‌اش سوالی داشت که جواب قانع‌کننده‌ای دریافت نکرد، ما وارد عمل شویم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد:  این سوال که از ما می‌پرسند کی پولمان را می‌دهید غلط است زیرا من نه رئیس جمهورم نه رئیس بانک مرکزی، من فقط نماینده شما هستم تا مشکلتان را منتقل کنم.

وی مردم را ذی‌حق و خود را مدیون مردم دانست و گفت: ما اعتراض به اعتراض شما نداریم اما تلاش کنید کسانی را حمایت کنید که منطقی پیش می‌روند.

بحرینی تاکید کرد: دولت عاجز بود از جلوگیری از افزایش قیمت دلار و اینکه تصور کنیم دولت خودش ارز را گران کرده تا پول بیشتر به جیب بزند اشتباه است.

وی با بیان اینکه دولت در قبال مؤسسات، عملکرد بهینه نداشته است، اظهار کرد: نظام بانکی هم ام‌الفساد است، چهار سال است که برای حل این مشکل شب و روز نداریم.

در حاشیه این مراسم، برخی از سپرده‌گذاران در حین سخنرانی حجت‌الاسلام بحرینی با شعار های "مرگ بر سیف" و "مرگ بر غارتگر" مراسم را ترک کردند، همچنین به معترضین تریبون داده شد تا شکایاتشان را منتقل کنند.

انتهای پیام/70056

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول