اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

مروری بر رویکردهای منفی اخیر فرانسه علیه ایران؛

این «لودریان» است که باید به نگرانی‌های ایران پاسخ دهد

وزیر امور خارجه فرانسه، به جای طرح نگرانی‌های پاریس درباره برنامه دفاع موشکی ایران بهتر است به نگرانی‌های تهران و حمایت‌های فرانسه از گروهک تروریستی منافقین پاسخ دهد.

این «لودریان» است که باید به نگرانی‌های ایران پاسخ دهد

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «ژان ایو لودریان» فردا (دوشنبه 14 اسفند) و پس از چند بار تعویق سفرش، مهمان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در تهران است و قرار است با حسن روحانی، رئیس جمهوری و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز دیدار کند.

 

 

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه با اعلام ورود امشب لودریان به تهران عنوان کرد که لودریان فردا دوشنبه علاوه بر ملاقات و مذاکره با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با دیگر مقامات ارشد کشورمان نیز دیدار خواهد کرد. رایزنی در خصوص راه‌های گسترش روابط دوجانبه و تبادل نظر درباره مهمترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله محورهای گفت‌وگوها خواهد بود.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان دوشنبه هفتم اسفند ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره زمان سفر وزیر خارجه فرانسه با بیان اینکه این سفر در دستورکار است و به زودی انجام می‌شود، به تاریخ دقیق این سفر اشاره ای نکرده بود اما گفته بود: امیدواریم هر چه زودتر ایشان در تهران باشد.

 

 

وی گفته بود: با توجه به نوع رابطه ما با فرانسه و اهمیت فرانسه در اروپا موضوعات بسیاری در دستورکار دو کشور است برای رایزنی و تبادل نظر و صحبت در حوزه‌های مسائل دوجانبه و به خصوص همکار‌ی‌های اقتصادی که روند رو به رشدی را طی می‌کند و همچنین مسائل سیاسی دوجانبه و موضوعاتی که می‌تواند در حوزه غرب آسیا، خاورمیانه و خلیج فارس مطرح باشد و همچنین تحولات جهانی و مسائل اروپا و آخرین تحولات اتحادیه اروپا و موضوعاتی که برای دو طرف می‌تواند از جذابیت و کیفیت لازم برخوردار باشد.

ابوالقاسم دلفی، سفیر ایران در پاریس نیز در گفت‌وگویی با خبرگزاری جمهوری اسلامی محور مذاکرات لودریان در سفر به تهران را گفت‌وگو درباره همه ابعاد روابط و همکاری‌های سیاسی و پارلمانی، اقتصادی و فرهنگی دوجانبه و همچنین رایزنی در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقه دو کشور بیان کرده است.

لودریان پیش از این اعلام کرده بود که اواسط مردادماه، طی سفری دو روزه به تهران می‌آید تا پیروزی «حسن روحانی» در انتخابات ریاست‌ جمهوری را تبریک بگوید که این سفر انجام نشد و وزارت خارجه فرانسه بار دیگر اعلام کرد که لودریان 16 دی ماه به تهران سفر خواهد کرد که با بروز ناآرامی‌هایی در برخی شهرهای ایران، فرانسوی‌ها این سفر را به تعویق انداختند.

*تهیه و تدوین قطعنامه ضد ایرانی

لودریان در حالی دوشنبه در تهران با مقامات ایرانی به گفت‌وگو می‌نشیند که او و امانوئل ماکرون رئیس جمهور این کشور علیرغم تأکید بر اجرای برجام، اظهاراتی را علیه ایران مطرح کرده‌اند، از یک سو مدعی دخالت ایران در تحولات منطقه شده‌اند و از دیگر سو گفته‌اند که نگران برنامه دفاعی موشکی ایران هستند.

وزیر خارجه فرانسه در شرایطی به تهران سفر می‌کند که این کشور در تدوین قطعنامه ضد ایرانی در شورای امنیت که البته با وتوی روسیه ناکام ماند، دخالت داشت و یک روز بعد (نهم اسفند) در بیانیه‌ای به همراه آمریکا و انگلستان و آلمان و با اشاره به گزارش سازمان ملل عدم پایبندی ایران به تحریم‌های تسلیحاتی یمن را محکوم کرده و از ایران خواستند که «هرچه سریعتر تمامی فعالیت‌های ناسازگار یا در تناقض» با قطعنامه سازمان ملل که تحریم‌های تسلیحاتی را در سال 2015 برقرار کرد را متوقف کند.

به گزارش فارس، شورای امنیت سازمان ملل شامگاه دوشنبه هشتم اسفند ماه برای بررسی پیش‌نویس‌های 2 قطعنامه علیه یمن، تشکیل جلسه داد که پیش‌نویس قطعنامه اول به پیشنهاد انگلیس و با هدف اعمال فشار علیه ایران درپی ادعاهای ارسال سلاح برای انصارالله، توسط روسیه وتو شد.

 

 

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به این اقدام (تهیه و تدوین قطعنامه ضد ایرانی) در اظهاراتی عنوان کرد: متاسفانه نوع رفتار و مواضع کشورهای آمریکا، انگلستان و فرانسه به عنوان بانیان قطعنامه‌ای که به تصویب نرسید، نوعی آدرس غلط دادن و فرار از مسئولیت پاسخگویی است، زیرا این کشورها به عنوان حامیان اصلی و تامین کنندگان کلیدی تسلیحات مرگبار، نقش بسزایی در آتش افروزی و تداوم تجاوز نظامی عربستان به یمن دارند و به جای قطع این کمک‌ها و پاسخگویی به جامعه جهانی، در موضع مدعی قرار گرفته و مسئولیت جنایات انجام شده علیه مردم مظلوم یمن و حمایت‌های همه جانبه و بی‌دریغ خود از متجاوزین را نهان و به فرافکنی می‌پردازند.

لودریان هشتم اسفند 96 در سفر به مسکو و در نشست خبری مشترک با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه ضمن ابراز نگرانی از برنامه موشکی ایران،  تأکید کرد: «باید اقداماتی اتخاذ کرد تا برنامه موشکی ایران به تهدیدی علیه منطقه تبدیل نشود.ما بر اجرای کامل توافق هسته‌ای ایران تأکید داریم و باید به مفاد آن پایبند باشیم.

وی عنوان کرد: «درباره موشک‌های بالستیک ایران، ما بسیار نگران توسعه این موشک‌ها هستیم و در سفر هفته آینده خودم به تهران حتما درباره این مسئله صحبت خواهیم کرد.»

لودریان تأکید کرد: «موضع فرانسه درباره برجام همانطور که تصریح کردم بر اجرای کامل این توافق است...باید با ایران وارد گفت‌وگوهای باز شد. باید به آنها نگرانی‌هایمان را یادآوریم کنیم. باید موارد مربوط به رژیم عدم اشاعه به آنها یادآوری شود...مواضع ما با یکدیگر چندان نزدیک نیست باید درباره اینها صحبت کنیم، درباره نگرانی‌های ما در خصوص توسعه موشک‌های بالستیک هسته‌ای در منطقه و باید از آنها بپرسیم که با موشک‌های بالستیک چه می‌خواهند انجام دهند.»
وی در ادامه گفت: «همانطور که شریک روس ما نیز مطرح کرد، ایران از حق پیشبرد منافع خود در خارج از مرزهایش برخوردار است و حق دارد با دنیا رابطه داشته باشد اما فکر نمی‌کنم از این حق برخوردار باشد که پهپاد به اسرائیل بفرستد، این موضوع مسائل پیچیده‌ای را مطرح می‌کند و من هم موافقم که تمام این مسائل باید با خود ایرانی‌ها مطرح شود و به گفت‌وگو گذاشته شود و به همین دلیل است که هفته آینده به ایران سفر خواهم کرد».

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه  24 بهمن 96 نیز خواستار تشدید نظارت‌های بین‌المللی بر برنامه موشکی ایران شد. او اولین رئیس یک کشور اروپایی است که شهریورماه سال جاری بعد از مواضع ترامپ ضد توافق هسته‌ای، بحث «توافق مکمل برجام» با ایران، در زمینه برنامه موشکی این کشور را به میان آورد.

 

 

 «ماکرون» در جمع خبرنگاران گفت: «من خواستار دور جدیدی از مذاکرات با طرف‌های منطقه‌ای و اعضای دائم شورای امنیت هستم؛ همانند همان کاری که ما درباره مذاکرات هسته‌ای [با ایران] انجام دادیم، اما این بار می‌خواهیم گفت‌وگوها را به کشورهای منطقه گسترش بدهیم تا بتوانیم این ناامنی را کاهش داده و آن را ریشه‌کن کنیم.»

وی اضافه کرد: «لازم است که ما به‌خاطر موشک‌های بالستیک ایران را تحت نظارت قرار دهیم. این موضوع برای امنیت منطقه ضروری است و بنابراین لازم است ما ساز و کارهای تحریم و کنترلی متناسب با آن داشته باشیم.»

این اظهارات ماکرون واکنش قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران  را به همراه داشت و قاسمی یک روز بعد در این باره گفت: ایران هرگز اجازه نخواهد داد دیگران در جهت کاهش توان دفاعی و بازدارندگی ایران صلح‌جو سخن گفته و یا تلاشی با معیارهای دوگانه داشته باشند.

وی افزود: اظهارات اخیر رئیس جمهور فرانسه مبتنی بر نوعی پیشداوری و نگاه غیرواقع بینانه به تحولات منطقه است. داشتن چنین رویکرد جانبدارانه کمکی به بهبود اوضاع نخواهد کرد. جمهوری اسلامی ایران  با نگاهی منطقی و واقع بینانه و با درک شرایط اروپای امروز و بخصوص شرایط فرانسه بعد از ایالات متحده آقای ترامپ انتظار دارد اروپا بتواند در مسیر همگرایی و استقلال و داشتن درک واقع بینانه از تحولات جهانی و این منطقه حساس گام های دقیق تری در جهت صلح و امنیت جهانی بردارد.

به گزارش فارس، وزارت خارجه فرانسه 30 بهمن 96 نیز با ادعای اینکه ایران از انصارالله در یمن حمایت تسلیحاتی دارد، درباره برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران ابراز نگرانی کرد و بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران اول اسفند 96 در اظهاراتی، ابراز نگرانی فرانسه و انگلستان از برنامه دفاع موشکی ایران را بدون هرگونه توجیه منطقی خواند و ادعای ارسال موشک به مردم یمن توسط ایران را سناریوپردازی کودکانه، ناشیانه و کذب برشمرد.

قاسمی همچنین با رد ادعای ارسال موشک توسط ایران به یمن افزود: به این ادعاهای واهی، بی اساس و غیر مستند بارها پاسخ داده شده است، اما در عین حال تأکید می‌کنیم اساسا ارتش و نیروهای مردمی یمن نیازی به کمک‌های تسلیحاتی خارجی ندارند و هر آنچه باعث شکست و ناکامی متجاوزین به این کشور شده است، همانا دفاع مردم این کشور از حیثیت و کیان سرزمین شان با حداقل امکانات خود است.

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه پیش از این و در دوم بهمن 96 در حاشیه نشست وزرای خارجه اروپایی در بروکسل ایران را به دلیل موشک‌های بالستیک به نقض قطعنامه شورای امنیت متهم کرد و گفت: «ما همچنان این فرصت را داریم که بر اهمیت پایبندی ایران به قطعنامه 2231 تاکید داشته باشیم؛ قطعنامه‌ای که قابلیت دستیابی به موشک بالستیک را محدود می‌کند و ایران به آن احترام نمی‌گذارد.»

 وی همچنین گفت که درباره تلاش‌های ایران برای ایجاد بی‌ثباتی در لبنان، یمن،سوریه و منطقه نگرانی وجود دارد.

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه یکم بهمن 96 هم به  لوفیگارو گفته بود که به ایران سفر می‌کند و این سفر روز 5 مارس (14 اسفند ماه) و با هدف مذاکره در خصوص حمایت ایران از محور مقاومت صورت می‌پذیرد. لودریان به لوفیگارو گفته بود که «با ایران در خصوص مسئله موشک‌های بالستیک و مسائل منطقه‌ای مذاکراتی داشته‌ایم؛ تمایل داریم که در خصوص نفوذ مخرب نظامی ایران در منطقه، حمایت مالی آنها از حزب‌الله و حوثی‌های یمن هم با آنها مذاکره کنیم؛ به همین خاطر است که 5 ماه مارس به ایران می‌روم.»

البته اظهارات مداخله‌جویانه لودریان فقط به بحث یمن و برنامه دفاعی موشکی ایران اختصاص نیافته و لودریان وزیر خارجه فرانسه 18 بهمن 96  نیز در اظهاراتی مداخله‌جویانه، خواستار خروج نظامیان ایرانی از جمله نیروهای حزب‌الله از سوریه شد.

فرانسه 23 بهمن نیز همراستا با دیگر شرکای غربی، حمایت خود را از رژیم اسرائیل بابت حمله هوایی به اهدافی در سوریه و سقوط یک فروند جنگنده «اف-16» نیروی هوایی اسرائیل نشان داد و سخنگوی وزارت خارجه این کشور در نشست خبری هفتگی در پاسخ به سؤالی در زمینه این‌که آیا پاریس از بروز ناآرامی در غرب آسیا یا حتی مواجهه احتمالی بین ایران و اسرائیل بیمناک است، گفت: «فرانسه به امنیت اسرائیل توجه دارد و با نگرانی شاهد تحولات اخیر در وضعیت نظامی سوریه است.»

علاوه بر ماکرون و لودریان، «جرارد آروئاد»، سفیر فرانسه در آمریکا نیز چهارم بهمن ماه در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت که کشورش آماده همکاری با آمریکا جهت مقابله با فعالیت‌های منطقه‌ای ایران، در حین حفظ توافق برجام است.

*فرانسه تحت تاثیر القائات و آدرس‌های غلط برخی کشورهای منطقه خلیج فارس قرار نگیرد

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه 20 آبان 96 نیز در واکنش به اظهارات رئیس جمهور فرانسه در خصوص کشورمان در سفر به برخی از کشورهای منطقه خلیج فارس، ضمن ابراز تاسف از این اظهارات گفت: انتظار ما از فرانسه این است که تحت تاثیر القائات و آدرس‌های غلط برخی از کشورهای منطقه خلیج فارس علیه جمهوری اسلامی ایران قرار نگیرند و نسبت به تحولات منطقه حساس خاورمیانه و خلیج فارس واقع بین، منصف و دوراندیش باشد.

وی افزود: رئیس جمهور فرانسه و سایر مقامات فرانسوی به خوبی می دانند طرح اینگونه اتهامات علیه جمهوری اسلامی ایران با واقعیات دهه های اخیر تحولات در منطقه خاورمیانه تطابقی ندارد؛ ما معتقدیم برخورد مسئولانه ایجاب می‌کند که فرانسه متحدان خود در منطقه خلیج فارس را به در پیش گرفتن سیاست‌ها و رویکردهای عاقلانه و به دور از احساسات متقاعد کند.

وی تاکید کرد: بارها به مقامات فرانسوی گفته ایم که برجام قابل مذاکره نیست و اجازه داده نخواهد شد که موضوعات دیگر به آن اضافه شود؛ ضمن آنکه فرانسه نسبت به موضع قاطع کشورمان مبنی بر اینکه امور دفاعی ایران قابل مذاکره نیست هم کاملا آگاه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین گفت: انتظار می رود دولت فرانسه با اتخاذ تدابیر ملموس از جمله وادار کردن متحدان خود در منطقه به توقف فوری جنگ و خونریزی در جهت ایجاد آتش بس و برقراری صلح و ثبات در یمن قدم بردارد.

اظهارات مداخله جویانه وزیر خارجه فرانسه درباره برنامه موشکی و تحولات منطقه‌ مسبوق به سابقه است، «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه آبان 1396 در سفر به عربستان و در کنفرانس خبری مشترک با عادل الجبیر همتای سعودی بار دیگر عنوان کرد که «برنامه موشک‌های بالستیک ایران و مداخلات منطقه‌ای تهران موجب نگرانی ماست.»

لودریان همچنین آبان ماه 96 مهمان شورای روابط خارجی آمریکا بود و آن زمان نیز اعلام کرد که به زودی به تهران سفر خواهد کرد تا مقدمات سفر امانوئل ماکرون به ایران را فراهم کند.

این دیپلمات ارشد فرانسوی بار دیگر در اظهاراتی عنوان کرد: «ما نمی‌توانیم دخالت‌های ایران و جاه‌طلبی‌های هژمونیک این کشور را بپذیریم. رفتار ایران با منافع آمریکا و فرانسه در تضاد است. این رفتار تهدیدی برای منطقه است.»

«ژان ایو لودریان» در سخنانی پیرامون نقش روسیه و ایران در حمایت از «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه برای قدرت گرفتن مجدد گفت: «روسیه کمک‌های هوایی و زمینی به سوریه ارائه می‌دهد و ایران نیز شبه نظامیان خود و حزب‌الله را تجهیز می‌کند.»

لودریان 21 آذر در گفت‌وگو با شبکه دوم تلویزیون فرانسه با اتهام زدن به ایران و ادعای تلاش تهران برای برتری منطقه‌ای در رقابت با عربستان و با بیان اینکه هرگونه توافق درباره آینده سوریه مستلزم «استقلال، عدم فشار و حضور از جانب دیگر کشورها» است، گفت: «حضور ایران در سوریه و میل این کشور به ایجاد محوری از مدیترانه به تهران: خیر!»

وزیر خارجه فرانسه آذر96 همچنین در مصاحبه‌ با تلویزیون «بی‌ام‌اف» با اشاره به سفر ماکرون به تهران عنوان کرد: «ما با همه گفت‌وگو می‌کنیم. در شرایط فعلی سوریه مهم است به ایران بگوییم که راه حل بحران خاورمیانه این است که هر یک از کشورهای عراق، سوریه و لبنان مستقل و دارای حق حاکمیت باقی بمانند.»

در این میان لودریان 27 آذر به واشنگتن سفر کرد و سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای درباره رایزنی‌های لودریان در این سفر اعلام کرد: «لودریان بر تعهد ما برای اجرای موشکافانه برجام که توسط همه طرف‌ها مورد توافق قرار گرفته، فعالیت‌های ایران در منطقه و نگرانی‌های ما از اقدام ایران در پیگیری برنامه موشک‌های بالستیک تأکید خواهد کرد.»

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در پاسخ به این سوال که آیا کشورش از پیشنهاد آمریکا برای تشکیل ائتلاف بین‌المللی علیه ایران حمایت می‌کند؟گفت: «رویکرد ما ثابت است: به اجرای موشکافانه برجام که توسط همه طرف‌ها مورد توافق قرار گرفته پایبندیم، با نگرانی فعالیت‌های ایران در منطقه و ادامه برنامه موشک بالستیک توسط این کشور را دنبال می‌کنیم. رئیس‌جمهور ماکرون و وزیر امور خارجی و اروپا این را چندین بار مطرح کرده‌اند. این موضوعات بایستی در چارچوب یک گفت‌وگوی دقیق با مقام‌های ایران حل و فصل شوند و ما امیدواریم که چنین گفت‌وگوهایی سازنده باشند. در چنین شرایطی است که لودریان در آینده نزدیک به ایران سفر خواهد کرد.»

ماکرون رئیس جمهور فرانسه در حالی که خود و وزیر خارجه‌اش در این مدت ادعاهای بی پایه و اساسی را به ایران نسبت داده‌اند، 27 آذر ماه سالجاری در مراسم دریافت رونوشت استوارنامه ابوالقاسم دلفی سفیر ایران در پاریس  با تاکید بر اراده این کشور در زمینه ایجاد روابط متعادل با جمهوری اسلامی ایران  اظهار داشت: فرانسه به دنبال یک دیالوگ و روابط سازنده با ایران است.

البته وی درباره برجام گفت که این توافق مبنای همکاری ما با ایران بوده و قابل تغییر نیست.

وی با اشاره به سیاست خارجی فرانسه مبنی بر گفتگو با همه طرف‌ها اظهار داشت: فرانسه مایل به گفت‌وگو با ایران در خصوص تحولات منطقه‌ای بوده و از روابط خوب بین وزارتخانه‌های دو کشور خرسند است.

لودریان هم 28 آذر 96 در حین دیدار از واشنگتن مدعی شد که فرانسه و آمریکا مصمم هستند «به شدت» فشارها بر ایران به دلیل برنامه موشک بالستیک را افزایش دهند و احتمالاً این اعمال فشار از طریق تحریم‌ها باشد.

وی ادامه داد: «وسوسه‌های هژمونیک ایران در منطقه، مسئله‌ای اضطراری است چراکه ما در چارچوب حصول صلح در عراق و سوریه جلوی این فرآیند را می‌گیریم».

لودریان با اشاره به سفرش به تهران گفت که نگرانی‌های پاریس را به اطلاع ایران خواهد رساند.

وزیر خارجه فرانسه اینگونه گفت: «ما کاملاً مصمم هستیم تا بسیار به شدت به ایران اعمال فشار کنیم تا توسعه قابلیت بسیار چشمگیر بالستیک خود را متوقف کند.»

البته مقامات ایرانی بارها تأکید کرده‌اند که موضوعات دفاعی و موشکی ایران غیرقابل مذاکره است و در همین راستا علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل 22 بهمن ماه درباره سفر رئیس جمهور فرانسه به تهران گفته بود: در صورتی که ماکرون در سفر به تهران در خصوص مذاکرات موشکی مباحثی را مطرح نماید، حتما با پاسخ منفی جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد.

 لودریان در حالی عنوان می‌کند که می‌خواهد نگرانی‌های پاریس را به اطلاع ایران برساند که این کشور نباید فراموش کند که در حال حاضر مأمن سرکرده و اعضای گروهک تروریستی منافقین است. این کشور به کانون این گروهک که جنایات زیادی را علیه مردم ایران صورت داده‌اند، بدل شده و اعضای این گروهک آزادانه در پاریس کنفرانس برگزار می‌کنند و لودریان بایستی به جای اینکه نگرانی‌هایش را منتقل کند، شنونده نگرانی‌های ایران باشد.

*موضوع دفاعی ما ربطی به فرانسه ندارد

علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل روز شنبه 12 اسفند ماه سالجاری نیز پس از دیدار با معاون وزیر خارجه ژاپن در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی درباره سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران تصریح کرد: موضوع دفاعی ما ربطی به کشورهای خارجی از جمله فرانسه ندارد که به ما بگویند چه نوع موشکی داشته باشیم، مگر ما به فرانسه می‌گوییم چگونه از خودش دفاع کند.

وی تصریح کرد: ایران کشور مستقلی است و هر طور که صلاح بداند از خودش دفاع می‌کند با موشک یا هر وسیله دفاعی دیگر. هیچ کشوری نمی‌تواند برای ما یا کشورهای دیگر تعیین تکلیف کند. اینکه چه نوع موشکی داشته باشیم این مسئله در اختیار جمهوری اسلامی ایران است و هرگونه صلاح بداند عمل می‌کند.

ولایتی تاکید کرد: فرانسه بی‌جهت ادعایی نکند که از عهده آن بر نمی‌آید. البته آنها هم برای اینکه خودشان را موثر نشان دهند ادعا می‌کنند، اما پاسخ جمهوری اسلامی ایران در رابطه با اینکه چه نوع وسیله دفاعی داشته باشد موشک یا غیر موشک یا حوزه سلاح‌های کلاسیک به کسی اجازه نمی‌دهد در این امور دخالت کند و آنها هم بهره‌ای نخواهند برد؛ لذا اگر سفر لودریان وزیر خارجه فرانسه برای تحکیم روابط بهتر است از موضع‌گیری منفی خودداری کند.

*حمایت از اجرا و حفظ برجام

لازم به ذکر است، علیرغم مواضع مداخله جویانه فرانسه در قبال برنامه موشکی ایران، ولی این کشور بارها از اجرای برجام حمایت کرده است. آنگونه که لودریان سه‌شنبه سوم بهمن 96 و قبل از دیدار با «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا از اقدامات «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در اعمال فشار به کشورهای اروپایی برای بازطراحی برجام ابراز خشم کرد.

لودریان 21 دی ماه 96 پس از نشست پنج جانبه با حضور ظریف، موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «بوریس جانسون» و «زیگمار گابریل» وزرای خارجه انگلستان و آلمان در بروکسل درباره آخرین تحولات برجام و در کنفرانس خبری مشترک با موگرینی، گابریل و جانسون تأکید کرد: «همانطور که ایران به توافق هسته‌ای پایبند بوده، آمریکا و متحدانش نیز باید به تعهدات خود عمل کنند و تحریم‌ها طبق توافق باید رفع شود».

 

 

لودریان گفت: «فرانسه به شدت مراقب اجرای کامل برجام است، که برای جلوگیری از اشاعه تسلیحات هسته‌ای ضروری است. تمام طرف‌های برجام باید به اجرای تمام مفاد آن پایبند باشند و به آن احترام بگذارند. همچنین ضروری است که متحدمان آمریکا نیز اقدامات مشابهی را صورت دهد و شاهد آن باشیم که به طور مشخص چنین رفتار می‌کنند.»

لودریان همچنین گفت:‌ «هیچ دلیلی وجود ندارد که از جریان مثبتی که ایجاد شده فاصله بگیریم... این توافق امضا شده و در حال اجرا است، تحریم‌ها نیز باید همانطور که توافق شده بود لغو شود و این روند ادامه داشته باشد.»

وی ادامه داد: «این به معنای آن نیست که ما اختلافاتی با ایران نداریم و همانطور که خانم موگرینی اشاره کردند، ما مسائلی درباره موشک‌های بالستیک و اقدامات ایران در منطقه داریم که باید به تمام این مسائل بپردازیم.»

دیپلمات ارشد فرانسه افزود: «اما این مسائل نباید به هیچ عنوان با موضوع توافق هسته‌ای مرتبط شود. مباحثاتی در خصوص این مسائل در زمان‌های دیگری انجام خواهد گرفت.»

وزیر خارجه فرانسه 27 مهرماه پس از دیدار با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برجام گفت: «به لطف آژانس، ما در این باره نگرانی نداریم. توافق در حال اجرا به نحو شفاف است و ما معتقدیم که بر عهده ایران است که به تعهداتش باقی بماند.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا پاریس قصد دارد همانند آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را هدف تحریم قرار دهد، بر ضرورت جدا کردن توافق هسته‌ای از سایر مسائل محل اختلاف با ایران تأکید کرد و افزود: «فعالیت‌های دیگر ایران [در زمینه‌های خارج از برجام] مسائلی جدی هستند، اما جزو توافق هسته‌ای نیستند.» 

لودریان همچنین با اشاره به قصدش برای سفر به تهران گفت: «ما به زودی فرصت خواهیم داشت ایرانی‌ها را در این دو موضوع (موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای) تحت فشار قرار دهیم.»

* هیچ مانعی برای رایزنی نداشته و نداریم

پس از رایزنی چهارجانبه معاونان وزرای خارجه ایران، آلمان، فرانسه، انگلستان و ایتالیا در حاشیه پنجاه و چهارمین کنفرانس امنیتی مونیخ درباره یمن و اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه قرار است دور بعدی این گفت‌وگوهای منطقه‌ای در ایتالیا برگزار شود، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (یکشنبه) 13 اسفند ماه   گفت: جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا از دیر باز و در مقاطع مختلف و در موضوعات  گوناگون گفتگوهایی با یکدیگر داشته اند و اصولا طرفین هیچ مانعی برای رایزنی،  تبادل نظر و شنیدن نقطه نظرات یکدیگر نداشته و ندارند.

وی عنوان کرد: برخلاف آن چه برخی رسانه‌های غربی طی روزهای اخیر مدعی شده و مصادره به مطلوب کرده اند، اساسا ایران و اروپا می توانند در راستای سیاست اصولی و خردمندانه جمهوری اسلامی ایران و در تمامی موضوعات دوجانبه، منطقه ای و بین المللی گفتگو، تبادل نظر و رایزنی ( و نه الزاما مذاکره به معنای سیاسی و حقوقی آن) داشته باشند. بی تردید این امر ، موضوع جدید و غریبی نیست؛ اما این ادعاها و سخن گفتن از یک نوع توافق برای انجام مذاکره همراه با یک ساز و کار و چارچوب قطعی در موضوعات مشخص را تایید نمی کنیم.

*پیش درآمدی برای سفر ماکرون

لازم به ذکر است آنگونه که از قبل عنوان شده سفر لودریان به تهران پیش درآمدی برای سفر امانوئل ماکرون به تهران است و قرار است وزیر خارجه فرانسه در این سفر علاوه بر رایزنی با مقامات ایرانی، زمینه سفر آتی ماکرون را فراهم کند. در همین راستا اظهارنظرات و اخبار متعددی منتشر شد از جمله اینکه ماکرون برای سفرش به تهران شروطی را مطرح کرده است.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه 16 دی بهمن ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره شروط ماکرون برای سفر به ایران از جمله دیدار با مقام معظم رهبری گفت: ایران در چهار دهه گذشته نشان داده که از چه منش و روشی در سیاست خارجی و ارتباط با دول خارجی پیروی می کند، ما شرط پذیر نیستیم و فشار را قبول نداریم و درباره سیاست‌هایمان خودمان تصمیم می‌گیریم. اینکه مطرح شده ماکرون شروطی را برای سفر به ایران مطرح کرده، سخنی است غلط، نابه جا و کاملا اشتباه و در مقوله و چارچوب سیاست‌های ایران و جایگاه کشورمان نمی‌گنجد.  

 

 

وی با بیان اینکه ریشه این مباحث را نمی‌فهم و اطلاعی ندارم، بیان کرد: ما در وزارت خارجه و سفارتمان در پاریس چیزی در این زمینه نشنیدیم و در سطح گوشه و بازار اگر گشتی بزنم چنین چیزی را نخواهم شنید.

قاسمی افزود: این سخن غلطی است و هنوز تاریخی برای این این سفر مشخص نشده و قرار بود بعد از سفر وزیر خارجه فرانسه در این باره تصمیم گیری و تفاهم شود و بعد از سفر وزیر خارجه فرانسه، می‌توانیم بیشتر در این زمینه صحبت کنیم.

این دیپلمات ارشد ایرانی عنوان کرد: دوستانی که با خبر و آگاهند می‌دانند که روسای دول و جمهوری که در سفرهای رسمی به ایران می‌آیند، طبیعتا به حضور مقام معظم رهبری می‌رسند و این امر پذیرفته شده و طبیعی در پروتکل ایران است و این را به گونه دیگری مطرح و تعبیر کردن، اشتباهی است که نمی‌دانم ریشه اشتباه از کجا نشأت می‌گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه بار دیگر با تأکید بر اینکه ایران شرط پذیر نیست، تصریح کرد: فرانسه هم در جایگاهی نیست که علی‌رغم همه همکاری‌ها و روابط رو به رشدی که بین ما هست، بخواهد برای ایران چنین پیش شرط و شروطی را بیان کند.

*گفت‌وگوهای سیاسی ایران و فرانسه

پس از سفر حسن روحانی به فرانسه و توافقات حاصله در چارچوب یادداشت تفاهم گفت‌وگوهای سیاسی بین وزارت خارجه‌های 2 کشور، اولین دور گفت‌وگوهای سیاسی 2 کشور در اردیبهشت 1395 در تهران و در سطح معاونان وزرای خارجه 2 کشور برگزار شد و «کریستین ماسه» دبیرکل وزارت امور خارجه و توسعه بین‌الملل فرانسه که بدین منظور به تهران سفر کرده بود دوشنبه 13 اردیبهشت با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار و پیرامون تحولات روابط دو کشور و منطقه بحث و تبادل نظر کرد.

ظریف در این دیدار گفت: «جمهوری اسلامی ایران تعهدات خود در چارچوب برجام را به درستی اجرا کرد و اینک انتظار داریم تا تمامی طرف‌ها به طور عملی گام‌های موثر را در زمینه عینیت بخشیدن به مراودات بانکی دو کشور بردارند.»

دبیرکل وزارت امور خارجه فرانسه نیز نقش جمهوری اسلامی ایران را به عنوان بازیگر مهم در پیشبرد تحولات جاری منطقه حائز اهمیت قلمداد کرد وگفت: «ما دائما به رایزنی با جمهوری اسلامی ایران نیاز داریم.»

به گزارش فارس، مجید تخت روانچی معاون سابق اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه ایران نیز  27 آبان 1395 به منظور برگزاری دومین دور گفتگوهای سیاسی بین وزارتخانه‌های امور خارجه ایران و فرانسه به پاریس سفر کرد و 28 آبان با ژان مارک آیرو وزیر امور خارجه وقت فرانسه، ضمن مرور روابط دوجانبه، اجرای مفاد توافق هسته ای را پیگیری و در خصوص تحولات منطقه ای با طرف فرانسوی تبادل نظر کرد.
وزیر خارجه وقت فرانسه در این دیدار بر ضرورت اجرای کامل برجام تاکید کرد.

دومین دور رایزنی‌های سیاسی ایران و فرانسه 28 آبان به ریاست روانچی و کریستیان ماسه در پاریس برگزار شد. در این نشست هر دو طرف افزایش 150 درصدی میزان مبادلات تجاری بین ایران و فرانسه طی هشت ماه گذشته را مثبت ارزیابی کرده و سرعت بخشیدن به همکاری در بخش های انرژی، حمل و نقل ، صنایع ، بهداشت ، دارو و درمان ، کشاورزی را مورد تاکید قرار دادند.
به منظور تقویت همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور، توافق شد تا اولین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی بین ایران و فرانسه به ریاست وزرای امور خارجه دو کشور در آینده نزدیک برگزار شود.
سومین دور گفتگوهای سیاسی در تهران برگزار  و چهارمین دور گفت‌وگوهای سیاسی جمهوری اسلامی ایران و فرانسه به ریاست سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه و موریس گوردو مونتاین دبیرکل وزارت خارجه فرانسه (چهارشنبه) 29 آذر 96 در پاریس برگزار شد.

*رفت و آمدها به تهران و پاریس

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در اولین روز فصل تابستان (اول تیر 1395 ) و در سومین سفر دوره‌ای خود به قاره اروپا پس از اجرای برجام به پاریس سفر کرد و در این سفر با «جرالد لارشه» رئیس مجلس سنای فرانسه، «کلود بارتلونه» رئیس مجلس ملی دیدار کرد. وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای خود در فرانسه در کاخ الیزه مهمان فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه شد و در این دیدار در خصوص گسترش همکاری‌ها و مناسبات دوجانبه و همچنین مسائل منطقه‌ رایزنی کرد.

 

 

ظریف در ادامه با «ژان مارک آیرو» وزیر خارجه وقت فرانسه دیدار و در خصوص مناسبات دوجانبه و مسائل منطقه‌ به رایزنی پرداخت.

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز تیر ماه سال 1395 سفری به فرانسه داشت.

16 شهریور 1395  نیز کلود بارتلون رئیس مجلس ملی فرانسه به ایران سفر کرد.

«ژان مارک آیرو» وزیر خارجه فرانسه 11 و 12 بهمن 95  و به منظور برگزاری نخستین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی 2 کشور به تهران سفر کرد.

 

 

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه نیز به منظور شرکت در دومین کنفرانس یورومانی و رایزنی‌های سیاسی و اقتصادی با مقامات فرانسوی 18 بهمن ماه 1396 به پاریس سفر کرد.

*مناسبات ایران و فرانسه

در دولت نهم و دهم و همزمان با ریاست جمهوری سارکوزی در فرانسه روابط تهران و پاریس به پایین‌ترین سطح رسید و در سال‌های 2010 تا 2013 فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فعلی فرانسه با تشدید تحریم علیه ایران موافقت کرد و در سال 2012 صادرات نفت ایران به فرانسه کاهش یافت و شرکت‌های فرانسوی حاضر در ایران و همچنین شرکت پژو کشورمان را ترک کردند.

در دولت یازدهم و در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 نیز فرانسه گاهی با سخت‌گیری‌ و مخالف‌های خود روند مذاکرات را به چالش می‌کشید و گاهی در دقیقه نود ساز مخالف می‌زد. این کشور در دوران مذاکرات نقش پلیس بد را بازی می‌کرد و به نوعی به سخنگوی رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای عربی تبدیل شده بود.

البته پس از حصول برجام و اجرایی شدن آن، پاریس به سرعت تمایل خود برای آغاز همکاری‌ها با ایران اعلام و در همین راستا لوران فابیوس وزیر خارجه وقت فرانسه به تهران هفتم مرداد 1394 به تهران سفر و دعوت فرانسوا اولاند رئیس جمهور سابق فرانسه را به روحانی برای سفر به پاریس ابلاغ کرد که این سفر بعد از یک بار تعویق، در نهایت هفتم بهمن 1394 انجام شد.

در پی دعوت به عمل آمده از سوی ایتالیا و فرانسه، حسن روحانی در 23 آبان 1394 قصد سفر به رم و سپس پاریس را داشت که همزمانی این سفر با حوادث تروریستی پاریس موجب لغو این سفرها شد. سرانجام در 5 بهمن روحانی در نخستین سفر اروپایی خود در راس هیأتی بلندپایه به ایتالیا و سپس 7 بهمن به فرانسه سفر کرد. روحانی در این سفر ابتدا در مجموعه تاریخی اینولید پاریس مورد استقبال لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه قرار گرفت و سپس فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه در مراسمی رسمی در کاخ الیزه از وی استقبال کرد.

 

 

از جمله دستاوردهای این سفر امضای 20 سند همکاری با ارزش 30 میلیارد یورو شامل توافق‌های همکاری با شرکت‌های پژوسیتروئن، ایرباس و توتال بود که در کاخ الیزه به امضا رسید.

سفر روحانی به پاریس بعد از 16 سال انجام شد. قبل از روحانی، رئیس‌ جمهور وقت ایران در سال 1378 به دعوت رسمی ژاک شیراک رئیس‌جمهور فرانسه به پاریس سفر و با شیراک در کاخ الیزه دیدار کرد.

سفر فابیوس نخستین دیدار وزیر خارجه فرانسه بعد از 12 سال و اولین سفر دوجانبه بعد از 17 سال بین دو کشور بود. وی در این سفر علاوه بر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه با وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر راه و شهرسازی، معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط زیست نیز دیدار کرد.

 

 

فابیوس در حالی به تهران سفر کرد که این سفر با داخل ایران با واکنش منفی مواجه شد، آن هم به خاطر رسوایی فرانسه در قضیه خون‌های آلوده در دوران نخست‌وزیری فابیوس که در طی آن انستیتو «مریو» فرانسه فرآورده فاکتورهای انعقاد خونی آلوده به ویروس HIV و هپاتیت را به برخی از کشورها مانند آلمان غربی، ایتالیا، آرژانتین، عربستان، عراق، ایران و ... صادر کرد که بر اثر آن تعداد زیادی از هموطنان به ایدز، هپاتیت سی مبتلا شدند و به مرگ تعدادی از آنها نیز منجر شد.

البته  «لوران فابیوس» به همراه وزیر بهداشت و وزیر امور اجتماعی این کشور در فاصله زمانی 9 فوریه تا 2 مارس 1999 به اتهام «جنایت غیرعمد» در دادگاه فرانسه مورد محاکمه قرار گرفتند، اما این دادگاه در نهایت به تبرئه لوران فابیوس و وزیر فرانسوی رأی داد و تنها وزیر بهداشت وقت این کشور مقصر شناخته و به حبس تعلیقی محکوم شد.

* مناسبات اقتصادی

بعد از برجام حجم مناسبات تجاری و اقتصادی ایران و فرانسه افزایش یافته است و دلفی سفیر ایران در پاریس نیز در گفت‌وگویی با خبرگزاری جمهوری اسلامی درباره حجم مبادلات 2 کشور با بیان اینکه میزان مبادلات ایران و فرانسه در سال 2014 بالغ بر 515 میلیون یورو بود، اما اجرایی شدن برجام زمینه رشد مبادلات و در نتیجه آن انعقاد قراردادهای مهم را در زمینه‌های مختلف اقتصادی در سال 2015 فراهم آورد، بیان کرد: مبادلات 2 کشور با 22 درصد افزایش به رقم 628 میلیون یورو رسید و این رقم در سال 2016 با رشد 239 درصد رشد به 2.1 میلیارد یورو رسید و در سال 2017 نیز با اجرایی شدن بخش مهمی از توافقات امضا شده بین طرفین با رشد مطلوب به 3.8 میلیارد یورو رسید.
وی همچنین بیان کرد: واردات فرانسه از ایران در سال 2017 با رشد 65درصدی به 2.3 میلیارد یورو رسید که صادرات نفت خام یکی از اقلام مهم آن را تشکیل می‌دهد. ضمناً در سال 2017 صادرات فرانسه به ایران حدود 1.5میلیارد یورو بوده که مهمترین محصولات صادراتی به ایران شامل هواپیما، قطعات یدکی خودرو و محصولات دارویی بوده است.

«جفری سلستین اوربین» مدیر روابط دوجانبه در وزارت دارایی فرانسه 19 بهمن سالجاری در کنفرانس بانکی ایران در پاریس اعلام کرد، پاریس به تشویق شرکت‌های خود برای انجام تعاملات اقتصادی در ایران با وجود عدم قطعیتی که درباره ادامه توافق هسته‌ای ایران «برجام» وجود دارد، ادامه خواهد داد.

وی افزود: «ما شرکت‌ها را تشویق می‌کنیم که به تجارت در ایران ادامه دهند».

این مقام ارشد وزارت دارایی فرانسه تصریح کرد، صادرات فرانسه به ایران طی یازده ماه نخست سال 2017  با افزایش 120 درصدی در مقایسه با زمان مشابه سال قبل از آن، 1.29 میلیارد یورو افزایش یافته و واردات فرانسه از ایران نیز رشد 80 درصدی داشته است.

وی افزود، اولویت کوتاه‌مدت پاریس، حفظ روابط تجاری با ایران و تدوین یک برنامه کامل و جامع برای ارائه اعتبار ارزی به خریداران ایرانی کالاهای فرانسوی است؛ اقدامی که می‌تواند روابط دوجانبه پاریس و تهران را خارج از تحریم‌های آمریکا حفظ کند.

مدیر اجرایی بانک دولتی «بی‌پی‌آی فرنس» 12 بهمن ماه اعلام کرد که این بانک برای تسهیل مراوده تجاری با ایران در عین خودداری از نقض تحریم‌های آمریکا، به مشتریان ایرانی کالاهای فرانسوی خطوط اعتباری یورو پایه اعطا خواهد کرد.

سفر لودریان به تهران در حالی انجام می‌شود که او و مقامات کشورش در طی این مدت‌ به کرات رویکردی منفی در قبال ایران پیشه گرفته‌اند و در اظهارنظراتی مداخله جویانه درباره برنامه دفاع موشکی ایران سخن گفته‌اند و مدعی نگرانی از این وضعیت شده‌اند. این در حالی است که وزیر خارجه فرانسه به جای طرح نگرانی‌ها باید نقطه نظرات ایران را درباره اینکه برنامه دفاع موشکی ایران به هیچ وجه قابل مذاکره نیست را به پاریس منتقل کند و مسئولیت کشورش را در قبال جنایاتی که اکنون در یمن با استفاده از تسلیحات فرانسوی رخ می‌دهد بپذیرد و دست از حمایت‌هایش از رژیم کودک کش سعودی بردارد.

انتهای پیام/


عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول