اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

رئیس دانشگاه تبریز عنوان کرد

۴ درصد دانشجویان از قرص روانگردان استفاده می‌کنند /تبریز دانشجویی ستاره‌دار ندارد/ ایجاد رشته آموزش ترکی استانبولی از سال آینده

رئیس دانشگاه تبریز گفت: دانشگاه تبریز نسبت به سایر دانشگاه‌ها از سطح علمی و اجتماعی و فرهنگی زیادی برخوردار است و حتی وجود یک دانشجوی دچار اعتیاد نیز برای ما مهم است ولی طبق پایش دانشگاهی کمتر از چهار درصد دانشجویان از قرص‌های روانگردان و مشابه آن استفاده می‌کنند.

۴ درصد دانشجویان از قرص روانگردان استفاده می‌کنند /تبریز دانشجویی ستاره‌دار ندارد/ ایجاد رشته آموزش ترکی استانبولی از سال آینده

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز محمدرضا پورمحمدی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دانشگاه تبریز 70 ساله نیست بلکه در امتداد دانشگاه ربع‌رشیدی بوده و قدمت ۷۰۰ ساله‌ای دارد.

وی افزود: کشور زمانی دچار غارت مغول‌ها شد ولی در تبریز اتفاقاتی افتاد به این معنی که کتابخانه‌هایی توسط اینها ساخته شد و آنها را تبدیل به انسان‌های فرهنگی کرد.

قدمت تبریز قابل تأمل و رمزگشایی است 

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به اینکه باید تأملی در رمز و راز پیشینه تبریز داشته باشیم که چگونه علما، مفاخر و دانشمندان بزرگی را تربیت کرد به گونه‌ای که رهبر معظم انقلاب، آذربایجان را سر ایران نامیدند، افزود: باید تأملی در این رموز داشت و فهمید که چه چیزی باعث این قدمت و تاریخ شده است.

وی ادامه داد: دانشگاه تبریز افتخار دارد که طراح برج میلاد فارغ‌التحصیل این دانشگاه بوده، چهارمین ثروتمند کشور در این دانشگاه تحصیل کرده است و ۲۲ شهید از این دانشگاه به نظام مقدس جمهوری اسلامی تقدیم شده است.

دانشگاه تبریز نمونه یک دانشگاه نسل چهارمی است 

پورمحمدی خاطرنشان کرد: اگر دانشگاه تبریز را صرفاً به علم و دانش محدود کنیم باز هم دانشگاه تبریز جزو دانشگاه‌های برتر کشور است و از نظر اجتماعی نمونه یک دانشگاه نسل چهارمی است.

رئیس دانشگاه تبریز ابراز کرد: امروز بحث تبریز و آذربایجان به خاطر تعصب به آن نیست بلکه تاریخ تبریز به قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد و تاریخ و تمدن کهنی دارد چرا که ایران هیچ‌وقت مستعمره مستقیم هیچ کشوری نشده است.

۲۴ هزار دانشجو در دانشگاه تبریز/ وجود۸۹۰ رشته در دانشگاه تبریز 

پورمحمدی با اشاره به اینکه دانشگاه تبریز به لحاظ تاریخ تاسیس دومین دانشگاه کشور است و در این روزها هفتادمین سال آن را جشن خواهیم گرفت، افزود: ۲۴ هزار نفر جمعیت دانشجویی دانشگاه تبریز است که ۴۵ درصد در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند.

وی تصریح کرد: ۸۹۰ رشته در مقاطع مختلف دانشگاهی وجود دارد. 

۹۸ درصد هیات علمی دانشگاه استادیار به بالا هستند/ وجود ۱۰ استاد دانشگاه تبریز جزو یک درصد دانشمندان جهان

رئیس دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد: یک روزی در این دانشگاه حسرت این را داشتیم که ۶۰ درصد بیشتر استادیار باشند ولی در حال حاضر ۹۸ درصد اعضای هیات علمی به ۸۷۵ نفر در مرتبه دانشیاری و استادیاری رسیدند و تعداد بسیار کمی درجه مربی دارند.

وی، حضور ۱۰ نفر از اساتید دانشگاه تبریز جزو یک درصد دانشمندان دنیا را مورد اشاره قرار داد و گفت: دانشگاه تبریز با افزایش ارتقای سطح اساتید و کیفیت توانسته اساتیدی در سطح بین‌المللی داشته باشد.

وجود رصدخانه مجهز دانشگاه تبریز 

پورمحمدی با بیان اینکه مجموع مساحت دانشگاه تبریز ۹۰۰ هکتار است ، ادامه داد: دانشگاه دارای بخش‌های مختلفی از جمله مرکز ستاره شناسی  در خسروشاه  در ارتفاع ۲۵۰۰ متری و با سه تلسکوپ با قطر ۶۰ سانتی‌متر مستقر است.

تشریح افتخارات دانشگاه تبریز در امور خارج از علم 

رئیس دانشگاه تبریز ادامه داد: دانشگاه تبریز دارای موزه فرهنگ و حیات طبیعی است که جزو بهترین‌ها در بین دانشگاه‌های کشور است همچنین این دانشگاه دارای کتابخانه مرکزی مجهز به بیش از  ۳۰۰ هزار جلد نسخه کتاب هارد کپی و ۸۰۰ هزار جلد کتاب وجود دارد. 

وی اذعان داشت:دانشگاه‌های دیگر استان مولود دانشگاه تبریز هستند و این دانشگاه در رنکینگ بین‌المللی دانشگاه‌های جامع رتبه پنجم در بین دانشگاه‌ها بوده و در رتبه‌بندی موسسه تایمز دو دانشگاه ایران از جمله تهران و تبریز را به عنوان برترین معرفی کرده است. 

دانشگاه تبریز جزو یک درصد دانشگاه های تاثیرگذار در جهان 

وی خاطرنشان کرد: البته دانشگاه تبریز در رنکینگ لایدن که ۱۴ دانشگاه به عنوان یک درصد دانشگاه تاثیرگذار دنیا معرفی شده، قرار دارد. 

رئیس دانشگاه تبریز یادآور شد: این دانشگاه عضو قدیمی‌ترین  اتحادیه دانشگاه‌های جهان بوده و عضو اجرایی آن است و البته عضو اتحادیه جهان اسلام، قزاقستان، جاده ابریشم و جامعه عرب است.

وی بیان کرد: مشرق زمین گهواره تمدن بوده و از این رو دانشگاه تبریر باید به جایگاه اصلی خود باز گردد. 

۸۰ دانشجوی غیر ایرانی در دانشگاه تبریز/ بسترسازی برای جذب دانشجوی بین‌المللی 

پورمحمدی با بیان اینکه دانشجویان خارجی ما ۸۰ نفر است و تعداد آنها در سال آینده افزایش خواهد یافت، گفت: با توجه به برگزاری جشن فارغ‌التحصیلی دانش‌آموختگان خارجی کل کشور در تبریز تصمیم گرفته‌ایم تا با فراهم‌آوری بسترهای لازم، خوابگاه‌های مناسب و ایجاد مرکز آموزش زبان، دانشجوی خارجی جذب کنیم.

ایجاد توازن بین نسبت استاد به دانشجو/ ایجاد رشته آموزش ترکی استانبولی از سال آینده 

وی با تاکید به اینکه همه شاخص‌های آموزشی و پژوهشی خود را در چند سال اخیر اصلاح کرده‌ایم، به طوریکه اخیراً نسبت استاد به دانشجو از سال ۹۲ تا امروز از ۶۵۰ هیات علمی به ۷۸۵ رسیده است، افزود: ۲۱ رشته جدید در این دانشگاه دایر شده است که از رشته‌های جدید و مورد نیاز در جامعه است و مهرماه سال آینده رشته آموزش ترکی استانبولی را نیز خواهیم داشت.

ارتقای سطح و تعداد مقالات علمی در دنیا/ سوق مقالات به تجاری‌سازی و کیفی‌سازی 

رئیس دانشگاه تبریز بیان کرد: البته شاخص‌های بخش پژوهش نیز اصلاح شده است به طوریکه  ما یک روز حسرت ارائه مقاله هیات علمی داشتیم که الان  یک  هیات علمی ۲۴۳ مقاله تولید می‌کند که البته ما علاقه‌ای به افزایش تعداد مقالات نداریم بلکه تلاش می‌کنیم کیفیت آنها را ارتقا دهیم. 

پذیرش آزاد دانشجو و ارائه خدمات مقاله ای به دانشجو معضل بزرگی است 

وی با ابراز تاسف از اینکه علناً شاهد پذیرش دانشجو بدون کنکور هستیم، تصریح کرد:در پاساژها به صورت صریح می‌توان پایان‌نامه و مقالات بین‌المللی تهیه کرد، چرا باید برخی اساتید به کارهای دیگر علاوه بر کسب علم و دانش مشغول باشند.

پورمحمدی با بیان اینکه رشد ۱۸ درصدی در ایندکس‌ورد در راستای مقالات داریم و مقالات پراستناد ۳۴ درصد و قرارداد پژوهشی ۷۰ درصد افزایش یافته است،گفت: با اینکه همه از کمبود اعتبارات پژوهشی گله دارند ولی در این چند سال توانستیم اعتبارات را از پنج درصد به ۱۵ درصد افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۵۰ هزار مترمربع وسعت دانشگاه افزایش یافته و همه ساله ۵۰ هکتار فضای سبز دانشگاه را افزایش می‌دهیم.

رئیس دانشگاه تبریز ادامه داد: با اینکه اجرای پروژه جدید ممنوع است ولی ما همه تلاش خود را برای اتمام پروژه‌های ناتمام گذاشته‌ایم.

وی اذعان داشت: در حوزه دانشجویی و رفاهی در این سال‌ها سرمایه‌گذاری شده است به طوریکه هیچ دانشجوی ما بدون خوابگاه نیست و ۸۰ درصد در خوابگاه شهدا هستند.

صرف رایگان غذا تا سقف ۴ هزار تومان در دانشگاه تبریز/ برگزاری بیش از ۱۵۰۰ برنامه فرهنگی در طول سال 

پورمحمدی با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ دانشجویی حتی اگر ریالی هم در جیب نداشته باشد، بدون غذا نمی‌ماند، افزود: چندین رستوران در داخل دانشگاه ایجاد شده و دارای تنوع غذایی است به طوریکه سفارش غذا تا چهار هزار تومان بر عهده دانشگاه است. 

وی ادامه داد: بیش از ۱۵۰۰ برنامه فرهنگی همه ساله برگزار می‌شود و تعداد انجمن‌ها و نشریات دانشگاهی رشد قابل توجهی داشته است. 

هدف دانشگاه تربیت تکنسین نیست 

رئیس دانشگاه تبریز با بیان اینکه دانشگاه‌های معتبر تکنسین تربیت نمی‌کنند و هدف تولید دانش است، گفت: برای ارزیابی خروجی دانشگاه باید به فارغ‌التحصیلان نگاه کرد.

طرح همکاری با مس سونگون 

وی با بیان اینکه برای اشتغال‌زایی بهتر است شرکت‌های دانش‌بنیان راه‌اندازی شوند و این به منزله نادیده گرفتن صنعت نیست، افزود:صنعت هر پروژه‌ای که به ما معرفی کند؛ ما چاره‌اندیشی می‌کنیم به طوریکه ۱۹ پروژه با مس سونگون در حال انجام داریم.

پورمحمدی یادآور شد: مجوز شرکت‌های دانش‌ بنیان را دانشگاه تبریز نمی‌دهد و پروسه سنگینی دارد که از هفت شرکت به ۱۱ شرکت رسیده و مجوز گرفته‌اند.

مجوز خوابگاه‌های غیردولتی بر عهده دانشگاه تبریز است 

وی در ادامه به نظارت بر خوابگاه‌های غیردولتی در سطح استان اشاره کرد و گفت: قبلاً نظارت و ارائه مجوز به خوابگاه‌های غیردولتی برعهده رستوران‌دارها بود که نوع نگاه آنها با نگاه دانشگاه متفاوت بود و این باعث مشکلات عدیده‌ای شده بود به طوریکه در یک منطقه خوابگاهی تبریز به جای اینکه فقط دانشجو ساکن باشد از همه نوع اقشار در آنجا حضور داشتند و حتی منجر به فروش خانه‌های اطراف این خوابگاه توسط ساکنان شده بود که دانشگاه تبریز نظارت و اعطای مجوز را برعهده گرفت و از ۴۰ خوابگاه تبریز، ۳۶ خوابگاه مجوز از دانشگاه گرفته‌اند و مابقی تعطیل هستند. 

رئیس دانشگاه تبریز یکی از برنامه‌های دانشگاه در راستای دانشگاه سبز در سال آینده را ایجاد دریاچه مصنوعی در محوطه دانشگاه بیان کرد و گفت: دانشگاه برای طراحی اکوسیستم اقدام به احداث یک دریاچه مصنوعی در محوطه کتابخانه مرکزی کرده است.

وی در رابطه با سوال یکی از خبرنگاران در رابطه با چشمه هسته‌ای گفت: جایگزینی برای این موضوع نداریم و با کمک سازمان انرژی اتمی در این رابطه مطالعاتی انجام می‌شود ولی دانشگاه از تمام تجهیزات خاص و اشیاء با کاربرد مهم مراقبت می‌کند. 

خودکشی موفق نداشته‌ایم/ ۴ درصد دانشجویان از قرص روانگردان استفاده می‌کنند 

پورمحمدی، شکست عاطفی را یکی از مشکلات جوانان کشور مطرح کرد و گفت: چندین سال است دانشگاه تبریز مشاوره‌هایی در این راستا اختصاص داده که خوشبختانه منجر به آن شده که در دانشگاه خودکشی موفقی انجام نگیرد.

وی متذکر شد: دانشگاه تبریز نسبت به سایر دانشگاه‌ها از سطح علمی،اجتماعی و فرهنگی زیادی برخوردار است و حتی وجود یک دانشجوی دچار اعتیاد نیز برای ما مهم است ولی طبق پایش دانشگاهی کمتر از چهار درصد دانشجویان از قرص‌های روانگردان و مشابه آن استفاده می‌کنند. 

دانشگاه هیچ دانشجویی را ستاره‌دار نکرده است و همه برنامه‌های دانشگاه باید مجوز هیات نظارت را داشته باشند 

رئیس دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد: دانشگاه تبریز هیچ دانشجویی را ستاره‌دار نکرده و نخواهد کرد البته تاکنون پرونده حادی نیز وجود نداشته که منجر به تنبیه سخت شود و در نهایت یک توبیخ در پرونده می‌شود.

وی در ادامه به حذف برخی برنامه‌ها، تئاتر و سخنرانی‌ توسط دانشگاه اشاره کرد و گفت: ما مخالف برنامه‌های مفرح و یا فرهنگی نیستیم ولی باید همه برنامه‌ها براساس قانون باشد، از این رو باید همه برنامه‌ها از جمله سخنرانی، موسیقی زنده، تئاتر و غیره مجوز از هیات نظارت و بازرسی داشته باشند که برخی از آنها این موارد را نداشته‌اند. 

پورمحمدی با تاکید به اینکه افزایش کمیت دانشگاه باید همراه با کیفیت باشد، تصریح کرد: متولی ارزیابی تمام مراکز دانشگاهی بر عهده ماست و در این راستا ستاد ارزیابی نیز داریم که طبق گزارشات این ستاد برخی از مراکز دانشگاهی به تعطیلی کشیده شده‌اند.

انتهای پیام/۶۰۰۲۷/ 40/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول