اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

حسینی در گفتگو با فارس عنوان کرد

معاملات اوراق سلف موازی استاندارد در بورس انرژی 94 درصد افزایش یافت/پذیرش اوراق گواهی ظرفیت در مراحل پایانی

مدیر عامل بورس انرژی با اشاره به عرضه موفقیت آمیز 400 میلیارد ریالی اوراق سلف موازی استاندارد برق شرکت آرین ماهتاب گستر در نماد معاملاتی« سماه 971» از رشد 94 درصدی معاملات اوراق سلف موازی استاندارد این بازار در سال جاری خبر داد.

معاملات اوراق سلف موازی استاندارد در بورس انرژی 94 درصد افزایش یافت/پذیرش اوراق گواهی ظرفیت در مراحل پایانی

سید علی حسینی در گفت و گو با خبرنگار بورس خبرگزاری فارس با اشاره به استقبال خریداران از عرضه حدود یک میلیون و 446 هزار قرارداد سلف موازی استاندارد برق در بورس انرژی عنوان کرد:دارایی پایه این قرارداد، برق نیروگاه‌های متعلق به شرکت آرین ماهتاب گستر با دوره تحویل بارپایه سالانه منتهی به اول فروردین ماه 1398 بود که متقاضیان تحویل فیزیکی در صورت برخورداری از شرایط امیدنامه قادر به تحویل فیزیکی برق در دوره  مذکور هستند.

وی با بیان اینکه شرکت آرین ماهتاب گستر برای سومین نوبت از طریق انتشار اوراق در بورس انرژی ایران اقدام به تأمین مالی کرده است،تصریح کرد:بورس انرژی از ابتدای سال 96 تاکنون  شاهد عرضه اولیه بیش از 13 هزار میلیارد ریال قرارداد سلف موازی استاندارد با سررسید یک سال و بیشتر بوده است که با احتساب ارزش 9،426 میلیارد ریالی معاملات ثانویه این اوراق، ارزش معاملات این بازار به حدود 22،861 میلیارد ریال بالغ شده که رشد حدود 94 درصدی نسبت به سال گذشته دارد.

مدیر عامل بورس انرژی با اشاره به جزییات انتشار قراردادهای سلف موازی استاندارد در سال جاری گفت: از ابتدای سال96 تاکنون 4 قرارداد سلف موازی استاندارد برق گروه مپنا با نماد "سمپنا971"، نفت خام سبک عرضه شده توسط وزارت امور اقتصاد و دارایی به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران در نماد "سنفت 971"، گاز مایع پتروشیمی بندر امام در نماد "سبندر 971" و برق شرکت آرین ماهتاب گستر در نماد "سماه 971"در این بورس منتشر شده است.

به گفته وی نخستین عرضه اولیه درسال جاری مربوط به قرارداد سلف موازی برق گروه مپنا با نماد "سمپنا971" به ارزش بیش از 4 هزار میلیارد ریال در تاریخ11 آذر ماه 1396بود که با هدف تأمین بخشی از سرمایه در گردش و هزینه‌های سرمایه گذاری توسط شرکت گروه مپنا انتشار یافت. این قرارداد در روز عرضه با 305 معامله و با حجم 1،413،358 قرارداد با استقبال خریداران مواجه شد.

حسینی در ادامه به عرضه موفقیت آمیز 5000  میلیارد ریالی اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام سبک داخلی عرضه شده توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران در نماد "سنفت"971 در تاریخ 4 بهمن ماه 1396 اشاره کرد و افزود : تعداد 1،711،087 قرارداد در این نماد معاملاتی طی چند ثانیه با تقاضای بالای متقاضیان رو به رو شد و مورد معامله قرار گرفت که حاکی از جذابیت بسیار بالای این اوراق برای سرمایه‌گذاران داشته است.

وی افزود:سومین عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد مربوط به قرارداد سلف موازی استاندارد گاز مایع پتروشیمی بندر امام در نماد "سبندر "971 طی تاریخ 9 بهمن ماه 1396 به ارزش 4 هزار میلیارد ریال  و با 161 معامله و حجم 150،884 قرارداد بود که با هدف تأمین مالی فعالیت‌های شرکت پتروشیمی بندرامام انجام گرفت.

مدیر عامل بورس انرژی در خاتمه از پذیرش و طی مراحل پایانی طراحی بازار اوراق گواهی ظرفیت در این بورس خبر داد و گفت: در سال 96 بازار سایر اوراق بهادار قابل معامله نیز در این بازار  با عرضه گواهی‌های سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری پروژه آرمان پرند مپنا به ارزش 1،000 میلیارد ریال شروع به فعالیت کرد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول