اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو شورای شهر تبریز خبر داد

مکاتبه با بانک جهانی برای اخذ تسهیلات رفع حاشیه‌نشینی تبریز/ ارتباطات بین‌المللی ما صفر است

عضو شورای شهر تبریز با بیان اینکه مشکل اصلی شهر تبریز بدمسکنی است از مکاتبه با بانک جهانی برای اخذ تسهیلات رفع حاشیه‌نشینی در این کلانشهر خبر داد.

مکاتبه با بانک جهانی برای اخذ تسهیلات رفع حاشیه‌نشینی تبریز/ ارتباطات بین‌المللی ما صفر است

فریدون بابایی اقدم امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: جمعیت کل جهان 7 میلیارد و 400 میلیون نفر است که بیش از 4 میلیارد این جمعیت در شهرها ساکن هستند و طبق پیش‌بینی‌های انجام گرفته در سال 2050 جمعیت شهری دنیا به دوبرابر خواهد رسید. 

وی افزود: این الزامات افزایش جمعیت شهری منجر به این شد تا سازمان ملل در کنار سایر دغدغه‌ها و نگرانی‌ها، به موضوع شهری بپردازد و به صورت اساسی پیگیر تاثیرات مهاجرت از روستا به شهرها در کل جامعه اعم از اقتصادی، اجتماعی و تغییرات اقلیمی باشد.

یکی از ایرادات کشور عدم ایفای نقش ملی و بین‌المللی است 

عضو شورای شهر تبریز با بیان اینکه چندین نشست بین‌المللی برای موضوع شهرنشینی برگزار شده است، افزود: یکی از ایرادات در کشور و تبریز عدم ایفای نقش در نشست‌های بین‌المللی و عرصه‌های انتقال تجربه است. 

وی خاطرنشان کرد: در نشست بین‌المللی مالزی، نشست و جلسات فراوانی برگزار شد و انتقال تجارب زیادی در رابطه با موضوع حاشیه‌نشینی صورت گرفت. 

بابایی‌اقدم ابراز کرد: شعار اصلی نشست مالزی «تا سال 2030 باید شهر به همه تعلق گیرد» انتخاب شده بود. 

وی با تاکید به اینکه از جمعیت چند میلیاردی جهان فقط 80 میلیون متعلق به ایران است و از بین این تعداد کمتر از 2 میلیون نفر در شهر تبریز زندگی می‌کنند، گفت: باید با همت همه مردم و مسوولان شهری، از پیشرفت و توسعه شهرمان غافل نمانیم.

نقش زنان در رفع حاشیه‌نشینی یک تجربه موفق در جهان بوده است 

عضو شورای پنجم تبریز اذعان داشت: در این نشست نقش زنان در رفع حاشیه‌نشینی بسیار پررنگ بود به طوریکه روش‌های عملی اثبات شده‌ای بودند که نتایج مثبتی برای شهرها به وجود آورده بودند.

 

مکاتبه با بانک جهانی برای اخذ تسهیلات رفع حاشیه‌نشینی/ ارتباطات بین‌المللی ما صفر است  

وی با اشاره به مکاتبات خود با بانک جهانی در نشست بین‌المللی مالزی تصریح کرد: بانک جهانی تسهیلاتی برای بافت‌های فرسوده کشورها اعطاء می‌کنند و خود نیز حضور فعال در آن مناطق دارد و حتی گزارش کاری از پروژه‌هایی که در کل دنیا انجام داده‌اند را ارائه کردند. 

بابایی‌اقدم با تاکید به اینکه ارتباطات ملی و بین‌المللی ما در حد صفر است، افزود: به عنوان یکی از اعضای شورای شهر ارتباط‌هایمان ضعیف است به طوریکه در شورای چهارم هیچ‌گاه وزیر و معاون وزیری را ندیدیم که از ما خواسته‌ها و نیازهای شهری را سوال کند. 

بی‌رغبتی در خصوص تاسیس دفتر منافع تبریز در تهران 

وی ادامه داد: اولین دلیل چنین انفعالی، خود شوراست که نتوانست ارتباط برقرار کند در حالیکه در  ابتدای شورای پنجم تصمیم بر ایجاد دفتری مبنی بر حمایت از منافع تبریز در تهران بود تا از این طریق با نمایندگان و دولتمردان ارتباط قوی داشته باشیم که متاسفانه تا به امروز هیچ رغبتی برای تاسیس چنین دفتری نبوده و کاری انجام نشده است.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه برای رفع حاشیه‌‌نشینی نیاز به استفاده از برخی ظرفیت‌های ملی هست، گفت: عدم وجود ارتباطات باعث شده چنین اتفاقات و برخورداری‌هایی صورت نگیرد.

وی متذکر شد: لازمه کار و موفقیت، تقویت ارتباط‌های ملی و بین‌المللی است.

بابایی‌اقدم خاطرنشان کرد: علاوه بر گسترش روابط با دفتر سازمان ملل در تهران، تلاش به برقراری ارتباط با دفتر اصلی در کنیا نیز داریم تا در صورت امکان از منابع اعتباری آنها به ویژه بانک جهانی بهره‌مند شویم که البته این موضوع کاملا امکان‌پذیر بوده و فقط باید با برنامه مشخص و مدون جلو رفت. 

از ارائه آمار واقعی حاشیه‌نشینی عاجز هستیم/ احداث مسکن برای حاشیه‌نشینی بدون در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی آنها 

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از ایرادات ما ارائه آمار متفاوت است، تصریح کرد: برای نمونه در جایی یک مسوول میزان حاشیه‌نشین را 400 هزار نفر اعلام می‌کند و مسوول دیگر 500 هزار حاشیه‌نشین در تبریز را مطرح می‌کند و تا به امروز آمار دقیقی از ساکنان حاشیه‌نشین نداشته و در ارائه آمار صحیح نیز عاجز مانده‌ایم.

عضو شورای شهر تبریز با اشاره به ساخت 170 واحد در منطقه خلیل‌آباد تبریز گفت: این در ظاهر،کار خوبی است ولی ساکنان گلایه از این موضوع دارند چرا که با رقمی این واحدها در اختیار آنها قرار گرفته که شرایط اقتصادی مدنظر نبوده است در حالی که بیشتر این افراد با یارانه روزگار سپری می‌کنند.

وی اضافه کرد: لازمه کار صحیح به ارتباط گسترده و تعاملات ملی و بین‌المللی است تا بتوان از ظرفیت آنها در حل مشکل بهره‌مند شد. 

 

توسعه پایدار نباید به نسل آینده لطمه بزند 

بابایی‌اقدم با تاکید به اینکه اصلی‌ترین دغدغه دلسوزان دنیا توسعه پایدار در یک منطقه است، گفت: این پایداری به منزله این است که علاوه بر تامین رفاه زندگی، نسل حال باید به فکر نسل آینده نیز باشد و به آنها لطمه نزد.

وی با اشاره به اینکه در خوش‌بینانه‌ترین حالت از بین یک میلیون و 600 هزار نفر جمعیت تبریز، 400 هزار نفر حاشیه‌نشین وجود دارد، گفت: در وهله اول به کل جمعیت تبریز، ساکن شهر تبریز می‌گوییم و در وهله دوم به موضوع حاشیه‌نشین پرداخت می‌شود.

عضو شورای پنجم متذکر شد: ما باید از تجربیات موفق دنیا استفاده کرده و برای اجرای آن تلاش کنیم. 

مشکل اصلی شهر تبریز بدمسکنی است

وی گفت: مشکل اصلی شهر تبریز بدمسکنی است به طوریکه با یک بارش در تبریز یک خانه مسکونی در منطقه سیلاب قوشخانه دچار ریزش شد و این اتفاق برای همه خانه‌های حاشیه‌نشین محتمل است.

بابایی‌اقدم با بیان اینکه ما باید یک برنامه و چشم‌انداز چند ساله تعریف کنیم که طبق آن با یک برنامه زمانی یک مقدار مشخص از خانه‌ها نوسازی شوند، افزود: یکی از اهداف توسعه پایدار شهر تاب‌آوری شهر در مقابل مخاطرات است.

باید دست پر به نشست ابوظبی برویم 

وی ابراز کرد: نشست دیگر بین‌المللی سازمان ملل در سال 2020 و در ابوظبی است و بنده از مسوولان استان و کشور می‌خواهم از امروز به این فکر کنیم و در طی این دو سال باقیمانده عملکرد خود را به قدری مثبت کنیم تا در آن جلسه بتوان با روسفیدی از کارهای خود برای تبریز حرف بزنیم.

بابایی‌اقدام افزود: نقشه راه اصلی افزایش کیفیت زندگی در شهر است تا در نهایت بتوان کیفیت رضایت شهروندی کسب کرد.

برای دیدن گزارش تصویری حاشیه نشینی تبریز اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام/ج/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول