اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

همدان

فارس گزارش می‌دهد

قنات‌های قدیمی در انتظار لایروبی

قنوات به عنوان یکی از ابتکارات بی‌نظیر گذشتگان، امروز توانسته بسیاری از مشکلات کم‌آبی را برطرف کند اما اکنون برای کارایی بیشتر نیاز به لایروبی و ترمیم دارند که مسؤولان می‌گویند در انتظار تخصیص اعتبارات مورد نیاز هستند.

قنات‌های قدیمی در انتظار لایروبی

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، کمبود آب مهمترین و بزرگترین چالشی است که در استان همدان با آن مواجهیم؛ چاه‌هایی که تا 20 سال پیش می‌توانستیم با یک طناب چند متری آب از آن بیرون بیاوریم گاها تا 150 متر عمق پیدا کرده در برخی از مناطق به طور کامل خشک شده است. 

کمبود آب بسیاری از روستاییان را از موطن خود به سمت شهرهای بزرگ‌تر سوق داده است و مردم برای داشتن  یک زندگی بهتر مجبور به ترک زادگاه خود شدند؛ در این میان قنات یکی از راه‌کارهای قدیمی است که گذشتگان برای حل معضل کمبود آب به کار می‌بستند و آب مورد نیاز کشاورزی خود را تأمین می‌کردند.

این شیوه تأمین آب همچنان یکی از گزینه‌های پیش روی ما است و حتی آن را در پدافند غیرعامل جایگزینی برای آب‌های لوله کشی به شمار می‌آورند که در زمان بحران به کار خواهد آمد. اما امروز این قنات‌ها در بسیاری از روستاهای استان نیازمند به لایروبی و ترمیم هستند؛ به عنوان نمونه بیش از 300 روستا در شهرستان تویسرکان وجود دارد که نیازمند لایروبی قنوات هستند. در این میان دولت اعلام کرده که به ترمیم و لایروبی قنوات خواهد پرداخت. طبیعی است که به دلیل تعدد این قنوات و البته محدود بودن اعتبارات دولتی زمان زیادی سپری خواهد شد که این امر به اتمام برسد، به همین دلیل مسؤولان دولتی معتقدند که اگر مردم در این حوزه مشارکت کنند در میزان کمتری می‌توانیم این مشکلات را برطرف کنیم. به عنوان نمونه روستای سازیان شهرستان تویسرکان نیازمند ترمیم و لایروبی قنات خود است که در گفت‌وگو با دهیار این روستا این مشکلات بررسی می‌شود.

تهدید کشاورزی  در روستای سازیان

دهیار روستای سازیان در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه برای کشاورزی مشکل تأمین آب داریم، اظهار کرد: البته از نظر آب آشامیدنی مشکلی نداریم و مسؤولان به خوبی برای تأمین و حل این مشکل ورود کردند و امروز در این بخش مانعی وجود ندارد.

محمد مومیوند با اشاره به اینکه اما در حوزه تأمین آب کشاورزی با چالش مواجه هستیم، افزود: امروز درخت‌هایی هستند که ثمر رسیدند اما به دلیل نبود آب در حال خشک شدن هستند.

وی با بیان اینکه قنات‌ها نیاز به لایروبی دارند و گاها نیاز به احداث قنات جدید داریم، تصریح کرد: اگر همه روستا بهسازی شود اما وقتی مردم نتوانند درآمد کسب کنند، در داخل روستا نخواهند ماند و به شهرها مهاجرت می‌کنند.

دهیار روستای سازیان با اشاره به اینکه بیش از 300 نفر جمعیت دارد، ادامه داد: شغل غالب اهالی روستا کشاورزی دیم است و عده‌ای هم مشغول گچکاری هستند.

وی با بیان اینکه جو و حبوبات در روستا کشت می‌شود، خاطرنشان کرد: تاکنون مهاجرت از روستا بسیار کم بوده است.

مومیوند با اشاره به اینکه ما در روستا آب چاه نداریم که از شیوه‌های نوبین آبیاری بتوان استفاده کرد، گفت: آب روستا به صورت قنات است و همه از آن استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه احداث قنات جدید و ایجاد چاه شاید بتواند آب مورد نیاز روستا را تأمین کند، اظهار کرد: مشکلات خود را با مسؤولان جهاد کشاورزی و نماینده مردم در مجلس در میان گذاشتیم.

دهیار روستای سازیان افزود: مسؤولان برای احداث قنات از ما سند می‌خواهند که بیش از این در این مکان قناتی وجود داشته است و قنات جدید احداث نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: مکان‌هایی را معرفی کردیم که پیش از این قنات بوده است اما سند کتبی نداریم.

مومیوند تأکید کرد: اگر آب مورد نیاز کشاورزی تأمین نشود، مردم برای ادامه زندگی با مشکل مواجه می‌شوند چرا که نه می‌توان این روزها به شهر‌ها مهاجرت کرد و نه در داخل روستا ماند و به زندگی ادامه داد.

وی ادامه داد: البته اقداماتی توسط محیط زیست، اداره آب، منابع طبیعی اقدامات قابل توجهی انجام دادند اما واقعا بی‌آبی مشکلات بسیاری را برای اهالی ایجاد کرده است.

350 قنات در شهرستان تویسرکان نیاز به لایروبی دارد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تویسرکان در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه 350 قنات در سطح شهرستان است که عمدتا نیاز به لایروبی دارند، گفت: اگر شورا و دهیار روستا تأیید کنند لایروبی قنات انجام می‌شود.

مسعود اکبری با اشاره به اینکه اکثر روستاها نیازمند اعتبارند تا قنات‌ آن‎ها ترمیم شود، اظهار کرد: اگر اعتبار لازم تأمین شود حدود دو تا سه سال زمان برای لایروبی و ترمیم قنوات روستاها زمان لازم است اما اگر تأمین اعتبار به کندی انجام شود، زمان به مراتب بیشتری مورد نیاز است.

وی با تأکید بر اینکه مردم هم باید در این حوزه مشارکت کنند، افزود: متأسفانه امروز همه مردم توقع دارند که کوچکترین کارها را نیز دولت باید انجام دهد، به طوری که وقتی مشکل یک قنات با مبلغ بسیار جزئی حل می‌شود، حاضر به همکاری نیستند.

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان تصریح کرد: به عنوان نمونه یک قنات با 40 بهره‌بردار که با 3 تا 4 میلیون تومان ترمیم می‌شود، را آنقدر به تعویق می‌اندازند و منتظر دولت می‌مانند تا مشکل قنات عمده‌تر شود و خودشان نیز با مشکلات بیشتری مواجه شوند.

وی با بیان اینکه البته برای انجام این کار هیچ کوتاهی صورت نمی‌‌گیرد، ادامه داد:  زمانی که تخصیص اعتبارات صورت گیرد، پیمانکار طبق روال قانونی مشخص شده و کار را آغاز می‌کند.

اکبری با بیان اینکه قنات‌ها در امنیت آبی بسیار مهم هستند، خاطرنشان کرد: قنوات شاهرگ‌های حیاتی هر منطقه هستند و استاندار همدان در زمان افتتاح سد سرابی قول تخصیص 300 میلیون تومان اعتبار ویژه قنوات را دادند که منتظر ابلاغ آن هستیم.

وی گفت: البته هنوز این اعتبار تا کنون عملیاتی نشده است که در صورت تخصیص آن مشکل بسیاری از روستاها برطرف شده است.

قنوات ظرفیت بزرگی تأمین آب

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه قنات‌ها معمولا مستند هستند، اظهار کرد: اگر قنات موجود در روستاها قابلیت ترمیم را داشته باشد، واحدهای شهرستان‌ها اکیپ کارشناسی خود را ارسال و وضعیت را بررسی می‌کند و اگر قنات قابل احیا باشد با هماهنگی شورای روستا و بخشدار اقدام لازم انجام شود.

منصور رضوانی‌جلال با بیان اینکه وضعیت بارندگی نسبت به سال گذشته بدتر نیست، افزود: هرچند بارندگی دیر هنگام بود اما برای دیم بارندگی به موقع بو چون اگر آبان شاهد بارندگی بودیم، محصولات دیم رشد می‌کردند، اما رشد آن‌ها متوقف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شود در فصل بهار بارندگی در پیش داشته باشیم، تصریح کرد: اگر این پیش بینی‌ها محقق شود برای محصولات دیم مشکلی نخواهیم داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه اگر قنات‌ها احیا شود، یک ظرفیت برای تأمین آب افزوده خواهد شد، خاطرنشان کرد: همه ظرفیت‌هایی که می‌توانند به تأمین آب مورد نیاز کشاورزی کمک کند، استفاده منطقی خواهد شد.

-----------------------

گزارش از سولماز عنایتی

-----------------------

انتهای پیام/89033/ 30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول