اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

معاون فنی منابع طبیعی گلستان خبر داد

اجرای 6500 هکتار طرح‌های بیابان‌زدایی و احیای مراتع تخریب‌یافته در گلستان

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی گلستان از اجرای 6 هزار و 500 هکتار طرح‌های بیابان‌زدایی و احیای مراتع تخریب‌یافته در استان گلستان خبر داد.

اجرای 6500 هکتار طرح‌های بیابان‌زدایی و احیای مراتع تخریب‌یافته در گلستان

عبدالرحیم لطفی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: در سال جاری با اعتباری بالغ بر 63 میلیارد ریال 6 هزار و 500 هکتار از مراتع فقیر و تخریب‌یافته در مناطق بیابانی استان  احیا شد.

وی با بیان اینکه بیش از 300 هزار هکتار از اراضی شمالی استان  گلستان در معرض بیابانی شدن است، تصریح کرد: این عملیات شامل 2 هزار و 100 هکتار بوته‌کاری و نهال‌کاری و 800 هکتار اجرای هلالی‌های آبگیر و 3 هزار و 600 هکتار  فاروزنی و ذخیره نزولات  به همراه بذرپاشی است.

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی گلستان  با بیان اینکه جنگل‎ها در سطح استان و کشور در معرض دو تهدید با عوامل طبیعی و انسانی قرار دارد، خاطرنشان کرد: کاهش ریزش‎های جوی، افزایش دما و خشکسالی در استان موجب افزایش فشار به عرصه‎های جنگلی و بیماری درختان شده است از این رو طبق مصوب مجلس در سال 1396 طرح‎های جنگلداری در شمال کشور متوقف و هیچ درختی از قبل این طرح قطع نشده است.

لطفی اذعان کرد: در راستای مقابله با بیابان زدایی در 2 هزار و 100 هکتار از اراضی شمال استان برای جلوگیری از ایجاد گرد و غبار بوته کاری انجام شده و این بوته‎ها مقاوم به شوری خاک هستند.

استان گلستان به عنوان یکی از استان‌های شمالی و برخوردار از جنگل‌های هیرکانی است که حدود 452 هزار هکتار جنگل دارد.

حدود 75 هزار هکتار از جنگل‌های استان گلستان به صورت دست‌کاشت است که این درختان سوزنی برگ و پهن برگ هستند.

استان گلستان حدود 860 هزار هکتار عرصه‌های مرتع دارد و بیشتر آن به عنوان مراتع قشلاقی در شمال استان گلستان است و بخشی نیز در ارتفاعات جنوبی به عنوان مراتع ییلاقی است.

در استان گلستان 21 هزار هکتار اراضی ساحلی داریم که در ساحل دریای خزر است که از نوکنده آغاز می‌شود تا گمیشان و خوشبختانه عرصه‌های ساحلی استان گلستان برخلاف استان گیلان و مازندران تقریبا مشکل خاصی ندارد و آزاد است و قابلیت برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری را دارد.

 چالش‌های طبیعی در جنگل‌های استان گلستان نظیر اقلیم است که باید به صورت کمی بارش و کاهش بارندگی خودش را نشان می‌دهد و گرماها و دماهای غیر عادی که در طول سالهای اخیر شاهد آن هستیم بطوریکه در سال گذشته شهرستان گنبدکاووس در یک روز خاص به عنوان گرمترین نقطه کشور شناخته شد و این شرایط برای استان گلستان کاملا غیرعادی است و آسیب‌هایی را به دنبال دارد.

این آسیب‌ها باعث ایجاد تنش‌هایی به پوشش گیاهی و جنگل‌ها و مراتع استان گلستان می‌شود و در حقیقت جنگل‌ها و مراتع دچار ضعف‌هایی ناشی از تنش‌های رطوبتی می‌شوند.

انتهای پیام/2307/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول