اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

بر اساس آخرین آمارهای منتشره بانک مرکزی

تنخواه ۹۷۰۰ میلیارد تومانی بودجه در ده ماهه سال تسویه نشد

بررسی دارایی‌ها و بدهی‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد، با گذشت ۱۰ ماه از سال جاری ۹۷۳۰ میلیارد تومان از تنخواه بودجه سال جاری تسویه نشده است.

تنخواه ۹۷۰۰ میلیارد تومانی بودجه در ده ماهه سال تسویه نشد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بر اساس آمار خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های بانک مرکزی دارایی‌های خارجی این بانک در پایان دی ماه امسال به رقم 380 هزار و 940 میلیارد تومان رسیده است که نسبت به ماه مشابه سال قبل 13.5 درصد و در 10 ماهه امسال 12.2 درصد افزایش داشته است.

همچنین بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی 62 هزار و 710 میلیارد تومان درج شده که از این رقم 37 هزار و 110 میلیارد تومان آن بدهی دولت به بانک مرکزی است و 25 هزار و 600 میلیارد تومان دیگر بدهی شرکت‌ها و مؤسسات دولتی است. بدهی دولت در 10 ماهه امسال 35.5 درصد افزایش و بدهی شرکت‌ها و مؤسسات دولتی 15.3 درصد کاهش داشته است.

با توجه به اینکه در سال جاری دولت به غیر از تنخواه بودجه سال جاری، مصوبه‌ دیگری برای اخذ پول از بانک مرکزی نداشته است، رشد 9730 میلیارد تومانی بدهی دولت به بانک مرکزی در 10 ماهه امسال تنخواه بودجه است که طبق قانون دولت موظف است تا پایان سال آن را تسویه کند. 

بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در 10 ماهه امسال 17.8 درصد رشد داشته و به عدد 117 هزار و 480 میلیارد تومان رسیده است. این رقم در یک سال منتهی به دی ماه امسال 7.6 درصد رشد داشته است. 

سپرده قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی نیز 148 هزار و 290 میلیارد تومان محاسبه شده و سپرده دیداری نزد بانک مرکزی 6470 میلیارد تومان بوده است. حجم سپرده قانونی در 10 ماهه امسال 18.3 درصد رشد کرده است. 

سپرده‌های بخش دولتی نزد بانک مرکزی با 9.5 درصد افزایش در 10 ماهه امسال 40 هزار و 890 میلیارد تومان برآورد شده که از این رقم 36 هزار و 700 میلیارد تومان سپرده‌های دولت و 4190 میلیارد تومان سپرده‌های شرکت‌ها و مؤسسات دولتی است.

انتهای پیام/م

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول