اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

معرفی گروه‌های مسلح حامی «خلیفه حفتر» در جنوب لیبی

گروه‌های مسلح آفریقایی از جمله گروه‌هایی از چاد، نیجر و سودان در جنوب لیبی استقرار دارند که طی سال‌های گذشته در جنگ‌های داخلی این کشور مشارکت داشته‌اند.

معرفی گروه‌های مسلح حامی «خلیفه حفتر» در جنوب لیبی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کارشناسان سازمان ملل ژانویه سال جاری میلادی گزارشی درباره وجود گروه‌های مزدور در جنوب لیبی که در زمینه قاچاق سلاح، سوخت و مهاجرت فعالیت دارند و در کنار نیروهای ژنرال «خلیفه حفتر» مبارزه می‌کنند، منتشر کردند.

گفته می‌شود خلیفه حفتر از حمایت کشورهایی مثل عربستان و امارات عربی متحده برخوردار است. 

شبکه الجزیره نیز در گزارشی به معرفی مهم‌ترین گروه‌های آفریقایی مسلح در جنوب لیبی پرداخته است:

گروه‌های چادی:

1- «الحرکة من أجل الدیمقراطیة و العدالة»: (جنبشی برای دموکراسی و عدالت) این گروه به «MDJT» معروف است که اعضای آن از قبیله التبو هستند و اغلب اعضای آن به جنوب لیبی منتقل شده‌اند و دولت چاد در دهه نود از دولت لیبی خواسته بود تا اعضای این گروه را تحویل دهد.

2- «جبهة الوفاق من أجل التغییر فی تشاد»: (جبهه الوفاق برای تغییر در چاد) این گروه اغلب در شهرک أم الأرانب و منطقه کوهستانی السوداء در الجفره واقع در مرکز لیبی حضور دارند و رهبری آن را «المهدی علی محمد» از الکریده و ژنرال «محمد نوری» بر عهده دارد که در سال 2008 نزدیک بود «انجامنا» پایتخت چاد را تحت سیطره خود درآورد. نوری از وزرای سابق چاد و از قبیله «اناکزه» منتسب به «حسین حبری» رئیس‌جمهور سابق این کشور است.

دولت فرانسه در سال 2017 مجازات‌هایی را برای المهدی علی محمد و ژنرال محمد نوری در نظرگرفته بود.

3- «المجلس العسکری لإنقاذ الجمهوریة التشادیة»: (شورای نظامی برای نجات جمهوری چاد) این گروه به «CCMSR» معروف است و فعالیت‌های زیادی در جنوب لیبی دارد و عناصر وابسته به این گروه را آموزش می‌دهد و گفته می‌شود که شمار نیروهای آن چهار هزار نفر است و مشاهده می‌شود که تعدادی از افسران و نظامی ارشد چادی که از رژیم «ادریس دبّی» جدا می‌شوند، به این گروه می‌پیوندند.

شورای رهبری این گروه متشکل از 12 نفر است که ریاست آن را «أبکر شریف عیسی» بر عهده دارد و وی جانشین «محمد حسن لمای» است که به همراه تعدادی از معاونانش پس از ترک لیبی و در حین تلاش برای ورود به نیجر توسط دولت این کشور دستگیر شدند.

4- «تجمع القوی من أجل التغییر فی تشاد»: (تجمع نیروها برای تغییر در چاد) این گروه به «RFC» معروف است و از جمله گروه‌هایی است که بر جنوب لیبی سیطره دارند و اغلب اعضای این گروه از قبیله الدازقرا و مشخصا قبایل شرق چاد همانند الزغاوه هستند و مهم‌ترین رهبران آن نیز «تیمان اردمی» است که پیش از این مدیر دفتر «ادریس دبّی» بوده است.

گروه مذکور در حمله به منطقه قصر بن غشیر واقع در جنوب طرابلس در سال 2017 دست داشت و در جریان درگیری داخلی در شهر سبها در دسامبر 2017 ضربه سختی به این گروه وارد آمد و 10 تن از رهبران آن کشته شدند.

این گروه با جنبش العدل و المساواة در دارفور (سودان) ارتباطی تنگاتنگ دارد.

گروه‌های سودانی

1- «حرکة العدل و المساواة» (جنبش عدالت و برابری): جنبشی شورشی و سودانی وابسته به قوم الزغاوة است که در سال 2011 به لیبی منتقل شد. از آن زمان تا کنون این گروه به عنوان مزدور در تعدادی از جنگ‌های لیبی حضور داشته و تمرکز این گروه نیز در منطقه الجفره واقع در مرکز لیبی است و از گروه‌های متحد سرلشگر «خلیفه حفتر» به شمار می‌آید.

یک گروه پنج نفره از کارشناسان در اواسط ژانویه 2018 گزارش‌هایی را به شورای امنیت ارائه و طی آن فاش کردند که گروه‌های مسلح دارفوری به عنوان مزدور در کنار نیروهای حفتر مبارزه می‌کنند و هر یک مبارزان آن به طور ماهیانه 250 تا 500 دلار آمریکایی و نیز اسلحه و مهمات دریافت می‌کند.

گروه‌های وابسته به نیجر

1- «القوات الثوریة من أجل الصحراء»: (نیروهای انقلابی برای صحراء) این گروه به «FARS» معروف و وابسته به قبیله التبو است که توافقنامه‌هایی با دولت نیجر امضا و سپس در سال 2011 به جنوب لیبی منتقل شد و مهم‌ترین رهبران آن نیز «برکة وردکو المهدی» است که سرهنگ «معمر القذافی» اوایل انقلاب فوریه 2011 از او کمک خواسته بود.

برکة هسته اصلی گردان درع الصحراء (سپر صحراء) را پایه‌گذاری کرد و از مهم‌ترین فرماندهان آن نیز محمد وردکو و محمد ضدو است که ضدو در جریان امضای توافقنامه صلح بین الطوارق و التبو در دوحه نماینده قبیله التبو بود.

انتهای پیام/ص


عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس


 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول