اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

همدان

اهالی روستای آبرومند خواهان اتمام طرح‌های نیمه‌تمام

آب درمان «آبرومند»

اهالی روستای آبرومند در شهرستان بهار در انتظار تکمیل پروژه کانال‌کشی جوی‌ها هستند تا آب کشاورزی این منطقه تأمین شود، پروژه‌ای که به خاطر نبود اعتبارات لازم معطل مانده است.

آب درمان «آبرومند»

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، اهالی روستای آبرومند خواهان اتمام طرح‌های نیمه‌تمام آبرسانی به روستا هستند؛ مسوولان جهاد کشاورزی و بخشداری شهرستان بهار می‌گویند این طرح‌ها به دلیل محدودیت اعتباری تا کنون ناتمام مانده و به زودی به پایان خواهد رسید.

رئیس شورای اسلامی روستای آبرومند در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس درباره وضعیت این روستا و مشکلات مبتلابه آن اظهار کرد: روستای آبرومند از توابع بخش مرکزی شهرستان بهار در کیلومتر 17 جاده همدان - اسدآباد واقع شده است.

علی‌قنبر بهرامی با اشاره به اینکه این روستا دارای بیش از 150 جفت زمین کشاورزی آبی و بیش از 70 هکتار باغ انگور است، افزود: تمام این زمین‌ها و باغ‌ها از طریق دو جوی آب به نام‌های محلی "درده ارخه" و "تازه کند" به روش قدیم و سنتی آبیاری می‌شوند.

وی ادامه داد: چند سالی هست به دلیل خشکسالی و کمبود بارش‌ها بسیاری از این زمین‌ها و باغ‌ها از بین رفته و به زمین بایر تبدیل شده است.

رئیس شورای اسلامی روستای آبرومند تأکید کرد: به عنوان نماینده مردم در شورای اسلامی روستا پنج سال است  پیگیر بهسازی و کانال کشی این جوی‌ها هستم اما متاسفانه هیچ اقدامی از طرف ادارات متولی برای این اقدام مهم انجام نشده است.

وی گفت: تنی چند نفر از افراد تحصیلکرده روستا در رشته کشاورزی که از دانشگاه‌های معتبر کشور موفق شدند مدارک عالیه تحصیلی خود را بگیرند به دلیل عدم آبرسانی به زمین‌های کشاورزی روستا را ترک کرده و در شهر همدان به کار خدماتی مشغول شدند در حالی که  سالیان گذشته به کشت سیر مشغول بودند.

بهرامی اظهار کرد: با توجه به وضعیت آب  و بارندگی دیر نباشد که روستاها خالی از سکنه شوند.

وی با تأکید بر اینکه بارها شخصا به ادارات شهرستان و استان برای رفع این مشکل مراجعه کردم، افزود: هیچ اقدامی نشده است در حالی که  نقشه‌کشی و کارهای اولیه اجرای این اقدامات ضروری  انجام شده و تنها نیازمند تخصیص اعتبار است.

رئیس شورای اسلامی روستای آبرومند ادامه داد: از مسئولان شهرستان بهار و مدیر جهاد کشاورزی استان خواهشمندیم نسبت به حل مشکل جوب‌های آب کشاورزی روستای آبرومند اقدامات لازم را انجام دهند.

وی  با اشاره به اینک 40 سال از انقلاب گذشته است اما حتی یک متر از این جوی‌ها بهسازی نشده‌اند، گفت: امیدواریم که هر چه زودتر این نقیصه برطرف شود.

بهرامی تصریح کرد: با وجود پیگیری‌ها، عدم اعتبار دلیلی است که انجام این اقدامات را به تأخیر می‌اندازد.

وی تأکید کرد: کانال کشی جوی آب درده ارخه جزو پروژه‌های نیمه‌تمام و باید در اولویت قرار بگیرد که از سال 1391 تا کنون باقی مانده است.

رئیس شورای اسلامی روستای آبرومند در تشریح محصولات تولیدی در این روستا بیان کرد: محصولاتی چون گندم، انگور، سیر، یونجه و صیفی‌جات مهمترین تولیدات این روستا را تشکیل می‌دهند.

وی اظهار کرد: سیر تولید شده در این روستا به کشورهای دیگر مانند آذربایجان صادر می‌شود و سایر شهرهای کشور مانند سبزوار و نیشابور نیز از بذور سیر آبرومند استفاده کرده و محصولات خود را تولید می‌کنند و شهرهایی چون مشهد نیز خریدار محصول سیر آبرومند هستند.

بهرامی با بیان اینکه طبق سرشماری سال 1395 بیش از 400 نفر از جمعیت روستا کم شده است، افزود: با وجود آنکه تعدادی از مردم از روستاهای اطراف به آبرومند نقل مکان کردند جمعیت روستا طبق سرشماری سال 95 یک‌هزار و 850 نفر است.

وی  گفت: بیش از 300 هکتار از اراضی  آبی روستا به جز زمین‌های آبی که طی سالیان گذشته به علت نبود آب به صورت دیم کشت می‌شوند و از 50 هکتار باغ انگور از سال 1390 به بعد 10 هکتار به علت بی‌آبی کلا خشک شده است.

رئیس شورای اسلامی روستای آبرومند  با اشاره به اینکه بیش از 60 درصد اهالی روستا به کشاورزی مشغول هستند، ادامه داد: بقیه افراد یا زمین ندارند که بر روی زمین‌های دیگران کار می‌کنند و عده کمی نیز کارمند دولت هستند.

قطعا پروژه‌های نیمه‌تمام به اتمام خواهد رسید

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه آبرسانی از طریق دو جوی اصلی در روستای آبرومند تأمین می‎‌شود، اظهار کرد: یک جوی از میان روستا عبور می‌کند که در سال 91ـ90 ایجاد شده و بند انحرافی آن نیز با هزینه سنگین احداث شده است.

هوشنگ کرمی با بیان اینکه کانال‌کشی آن به دلیل کمبود اعتبارت نیمه‌تمام باقی مانده است، افزود: این پروژه از جمله طرح‌های نیمه‌تمام بوده و در اولویت قرار گرفته که تعدد پروژه‌ها آن را به تعویق افتاده اما قطعا انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: برای انتقال آب از طریق لوله مشکل نداریم چراکه اعتبارات ملی است اما خود اهالی خواهان کانال بتونی بودند که چون اعتبارات این بخش استانی است، مشکلاتی وجود دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار بیان کرد: وقتی ما نمی‌توانیم طرح‌های نیمه‌تمام را به اتمام برسانیم قطعا نخواهیم توانست که طرح‌های جدید را شروع کنیم.

وی گفت: بیشتر تمرکز ما روی کانال نیمه‌تمام است اما اگر بخواهند لوله‌گذاری کنند محدودیت ملی نداریم اما خودشان رغبتی به لوله‌گذاری ندارند چون شیب دارد و پیگیری برای آن هم نداشتند.

کرمی با اشاره به اینکه مشکلی در تأمین آب در روستای آبرومند نیست، ادامه داد: این طور نیست که عده‌ای مهاجرت کنند و کار خود را از دست داده باشند.

وی تأکید کرد: طرحی که نیمه‌کاره مانده به اتمام می‌رسد و به نوبت این طرح‌ها بررسی می‌شوند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار بیان کرد: امسال سه کانال در شهرستان بهار به بهره‌‎برداری رسیده که یکی از آن در دهه فجر افتتاح شد.

آبرومند اولویت 97

بخشدار مرکزی شهرستان بهار نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان گفت: اتمام طرح‌های نیمه‌تمام روستای آبرومند در اولویت کاری ما در سال 97 است.

محمدرضا شفیعی همچنین ادعای کاهش جمعیت روستای آبرومند را رد کرد و افزود: در این بخش کاهش جمعیت نداشتیم و پروژه‌های اجرا شده نیمه‌تمام است که در سال 97 به اتمام خواهد رسید.

انتهای پیام/89033/ 40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول