اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

گلستان مقصد گردشگری

آستان مقدس امامزاده یحیی بن زید (ع) پایتخت دل‌های نگارستان ایران+ تصاویر

در فضای سرسبز استان گلستان آستان مقدسی خودنمایی می‌کند که زیارتش مورد تاکید بزرگان بوده و امروز پایتخت دل‌های نگارستان ایران شده است.

آستان مقدس امامزاده یحیی بن زید (ع) پایتخت دل‌های نگارستان ایران+ تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، شهرستان گنبدکاووس در شرق استان گلستان از دیرباز مهد تاریخ، فرهنگ و تمدن بوده است و هرگاه نام فرهنگ به زبان می‌آید بدون تردید همه ایران اسلامی حداقل گوشه‌ای از ذهن خود را به سمت دشت جرجان یا همان گنبدکاووس امروزی سوق خواهند داد.

شهرستان گنبدکاووس به عنوان بزرگترین شهرستان استان گلستان و دومین شهرستان پرجمعیت این استان است که به دلیل طراحی این شهر توسط مهندسان آلمانی و خیابان‌های جذاب شطرنجی‌اش نیز در معماری و به ویژه شهرسازی خاورمیانه معروف است.

مرقد مطهر امامزاده یحیی بن زید (ع) بدون تردید بزرگترین و مهم‌ترین مکان زیارتی استان گلستان است که همواره دل‌های مردمان شمال ایران اسلامی و به ویژه مردم نگارستان ایران را به سمت خود معطوف کرده است و قبله حاجاتی است که واسطه‌ای به درگاه لایزال الهی برای برآوردن این حاجات شده است.

حضرت یحیی بن زید بن امام زین العابدین (ع) نوه بلافصل این امام همام و از طرف پدر و مادر با سه واسطه از نسل امام علی (ع) است که پس از شهادت حضرت زید بن علی (ع) فرزندش یحیی (ع) از کوفه عازم ایران شده از شهرهای ری و نیشابور عبور و در سرخس مدت شش ماه اقامت کرد و سپس به بلخ رفت. «یوسف بن ثمرثقفی» حاکم کوفه به حاکم خراسان دستور داد که یحیی (ع) را دستگیر کند لذا ثمر بن سیار یحیی (علیه السلام) را دستگیر کرد و مدتی بعد به دستور خلیفه «ولید بن یزید اموی» او را آزاد کرد تا خود را به شام نزد خلیفه رساند. در بیهق سبزوار 70 تن از شیعیان به او پیوستند و در ابرشهر نیشابور بین آنها و لشگر خراسان جنگ در گرفت که «عمرو بن زراره» فرماندهی دشمن کشته شد و لشکر خراسان متواری شد. یحیی (ع) با افراد خود به جرجان (گنبدکاووس امروزی) آمد.

حضرت یحیی (علیه السلام) در سال 125 هجری قمری در سن 18 سالگی در جنگی نابرابر شهید شد، سر مطهرش را جدا و به شام نزد خلیفه بردند و بدن مطهرش دو سال بالای دار بود تا اینکه «ابومسلم» خراسانی قیام کرد و زمانیکه به جرجان رسید بدن مطهر ایشان را از دار پایین آورد و پس از غسل و کفن، دفن کرد.

از ویژگی‌های حضرت یحیی بن زید (ع) نیز می‌توان شهادت در سنین جوانی و بشارت شهادت او به عمویش توسط امام صادق (ع(، آوردن صحیفه سجادیه امام سجاد (ع) برای نخستین بار به ایران است که علمای بزرگی از جمله آیت‌الله بهجت (ره) درباره این بارگاه نورانی این‌گونه گفته‌اند که به نیابت از من شهید بن شهید بن شهید بن شهید بن شهید حضرت یحیی بن زید (ع) را در گنبدکاووس زیارت کنید و آیات عظامی همچون آیت‌الله کوهستانی، آیت‌الله ایازی و آیت‌الله ری شهری از جمله افرادی هستند که به زیارت این مرقد مطهر آمده و زیارت آن را مورد تاکید قرار داده‌اند.

از ویژگی‌های منحصر به فرد مذهبی و معنوی این آستان مقدس نیز که بگذریم باید به جذابیت‌های تاریخی و فرهنگی موجود در این بقعه متبرکه نیز اشاره کرده که بسیاری از گردشگران خارجی و غیر مسلمان را نیز گرد خود جمع کرده است.

محراب گچ‌بری شده‌ای نیز در کنار ضریح مطهر با قدمت حدود 800 سال باقی مانده است که از بقایای ساختمان قدیمی این آستان مقدس بوده و به نوعی یکی از میراث فرهنگی و تاریخی بر جای مانده برای ماست.

مجاورت منطقه حفاظت شده تاریخی جرجان که بخشی از اکتشافات مربوط به شهر تاریخی جرجان است در کنار این آستان مقدس باعث شده است که افرادی که به زیارت این مرقد مطهر و نورانی مشرف می‌شوند از یک موزه بزرگ تاریخی و چند هزار ساله نیز به صورت خودکار بازدید کرده و این شهر تاریخی و فرهنگی را به همراه بسیاری از آثار کشف شده بازدید خواهند کرد.

سوئیت‌های در نظر گرفته شده در صحن این آستان مقدس به تعداد بسیار زیاد که امکان حضور شبانه‌روزی خانواده‌ها را در این آستان مهیا ساخته است یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که می تواند در رفاه حال گردشگران و زائران این بقعه متبرکه کمک شایانی کند.

دستگاه‌های خودپرداز بانکی و بالغ بر 15 مغازه تجاری در مجاورت آستان امامزاده یحیی بن زید (ع) نیز موجب شده است زائران و مسافران برای تامین نیازهای خود در کمترین زمان ممکن به این مغازه‌ها مراجعه و از خدمات آن استفاده کنند.

امکانات بهداشتی فراهم شده در سال جاری در مجاورت این بقعه متبرکه نیز که با هدف ایجاد رفاه برای مسافران به ویژه خانواده‌های عزیز تعبیه شده است از جمله تعداد بسیاری سرویس‌های بهداشتی مدرن و حمام‌های مجهز به آب گرم باعث شده است مسافران عزیز بتوانند قبل از زیارت گرد و غبار از تن بزدایند و سپس به آستان مقدس این امامزاده شریف مشرف شوند.

آشپزخانه عمومی، کتابخانه، گلزار شهدا، دفتر پاسخ به مسائل شرعی و پارکینگ بسیار بزرگ را نیز باید از جمله خدماتی دانست که در این مکان برای استفاده زائران و مسافران عزیز در نظر گرفته شده است.

البته در تعطیلات نوروز و به همت اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گنبدکاووس غرفه‌های مهد کودک و بازی‌های کودکان و نوجوانان در کنار غرفه‌های فرهنگی و مشاوره‌ای نیز در این مکان شریف ایجاد می‌شود که معمولا با استقبال بسیار خوب خانواده‌ها مواجه خواهد شد.

نکته جالب توجه درباره این امامزاده شریف این است که بسیاری از زائران این بارگاه نورانی را مردان و زنان مومن ترکمن و اهل سنت تشکیل می‌دهند که همواره با نذورات متعدد در این آستان مقدس حاضر شده و به این ساحت مقدس ادای احترام می‌کنند.

به هر تقدیر همه آنانکه یک بار به زیارت ای امامزاده شریف نائل شده‌اند دریافته‌اند که این سفر زیارتی می تواند یکی از خاطره‌انگیزترین سفرهای زندگانی آنها باشد و به قول ایرانی‌ها هم فال باشد و هم تماشا که در کنار یکی از نوادگان بلافصل حضرت سیدالشهدا (ع) لحظاتی را به معنویت و شادمانی سپری کرده‌اند.

این بقعه متبرکه از ورودی‌های شهر گنبدکاووس چه از سمت مینودشت و چه آزادشهر دارای تابلوهای راهنمایی کننده است و با توجه به فاصله کم‌تر از یک کیلومتر از فضای مرکزی شهری بسیار سهل‌الوصول خواهد بود.

انتهای پیام/40/83014

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول