اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

معرفی رشته‌های دانشگاه علمی‌کاربردی-2

مونتاژ خودرو؛ رشته‌ای با بیش از ۹ شغل قابل احراز

با توجه به گستردگی صنعت خودرو و ضرورت استفاده از استانداردهای صنایع مختلف، رشته تحصیلی مونتاژ خودرو یکی از رشته‌های پر کاربرد و دارای بازار کار است.

مونتاژ خودرو؛ رشته‌ای با بیش از ۹ شغل قابل احراز

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، آنچه به کشورهای پیشرو در صنعت خودرو قدرت می‌بخشد تا در دنیای پر رقابت، خود را حفظ کنند سرمایه گذاری، ساماندهی و ایجاد واحدهای ساخت، مونتاژ و کنترل کیفیت مکانیزم‌های تشکیل دهنده خودرو است.

در شرایط کنونی و جهانی صنعتی رقابتی موجود، کالای ساخته شده با کیفیت مطلوب، می‌تواند مورد استقبال و مقبولیت جامعه قرار گیرد به طوری که صریحاً می‌توان اعلام کرد که کالایی مورد قبول مشتری قرار می‌گیرد که لزوما دارای کیفیت مطلوب است.

به همین دلیل مونتاژ خودرو با کیفیت مطلوب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و تضمین کیفیت با فروش کالا را ضمانت می‌کند و در نهایت رعایت اصولی و دقیق مونتاژ مکانیزم‌ها و محصول، جلب مشتری را به همراه خواهد داشت بنابراین حمایت از صنایع خودرو سازی، توجه و کمک به ارتقاء کیفیت آن است.

گستردگی صنعت خودرو و استفاده از استانداردهای صنایع مختلف سبب شده که محققان علوم و صنایع، صنعت خودرو سازی را با عبارتی چون تبلور صنایع، نیروی محرکه صنایع، صنعت صنایع و نظیر انها نام ببرند.

علیرغم گذشت بیش از چند دهه ایجاد صنعت خودرو سازی در ایران، متاسفانه این صنعت به لحاظ عدم برخورداری از نیروی متخصص آن طوریکه در سایر کشورها شاهد آن هستیم رشد کمی و کیفی قابل ملاحظه ای نداشته است.

یکی از موانع این رشد کمبود نیروهای متخصص در زمینه مونتاز خودرو است.

با این وجود تصمیم‌گیران صنعت کشور با عطف توجه به موضوعات مطروحه برای رفع این نقیصه راه کار مناسب برای برون رفت از این موضوع را تربیت کاردان‌های فنی مونتاژ خودرو می‌دانند.

کاردان فنی مونتاژ خودرو، مونتاژ و خط استانداردهای  مونتاژی خودرو در روند تولید خودرو را به عهده می‌گیرد. هدف از اجرا‌ی این دوره تربیت نیروی انسانی در سطوح میان هرم شغلی در صنایع خودرو سازی است.

خروجی‌های این دوره با اخذ معلومات، دانش و مهارت‌های مورد نیاز روز، نیاز شرکت‌های خودرو سازی در زمینه مونتاژ خودرو را تامین خواهد کرد. 

شایان توجه است که در حال حاضر این وظیفه خطیر را افرادی به عهده دارند که متوسط مدارک تحصیلی آنها در شرکت‌های خودرو سازی زیر دیپلم است.

اجرای کارهای مونتاژ کاری خودرو، تهیه و تنظیم گزارش‌های فنی، انجام کارهای جوشکاری مکانیزم‌های خودرو، اجرای کارهای ورقکاری مکانیزم‌های خودرو، سرویس و نگهداری ماشین آلات و بکارگیری بهینه ماشین آلات، کنترل کیفیت مکانیزم‌های مونتاژ کاری شده و سرپرستی افراد تحت سرپرستی از قابلیت‌ها و مهارت‌های فارغ‌التحصیلان این رشته تحصیلی است.

تکنسین مونتاژکار و رگلاژکار، تکنسین مونتاژ تزئینات خودرو، تکنسین مونتاژ موتور ، اکسل و اسکید، تکنسین مونتاژنهایی، تکنسین مونتاژ مکانیک، تکنسین مونتاژ قطعات جانبی، تکنسین مونتاژ خطوط، تکنسین پارکینگ ناقصی‌ها و سرپرستی واحد مونتاژ کاری از مشاغل قابل احراز فارغ‌التحصیلان این رشته تحصیلی است.

در حال حاضر رشته تحصیلی مونتاژ خودرو حدود 100 دانشجو دارد و داوطلبان برای پذیرش در این رشته تحصیلی باید دیپلم ریاضی فیزیک، تجربی و فنی و حرفه‌ای داشته باشند.

براساس این گزارش، داوطلبان می‌توانند مراکز مجری دوره کاردانی مونتاژ خودرو را از     دریافت کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول