اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تشدید بازرسی اصناف در ایام نوروز

مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان اصفهان از اجرای طرح تشدید بازرسی‌های نوروز خبر داد.

تشدید بازرسی اصناف در ایام نوروز

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بازار شب عید هر ساله به دلیل افزایش تقاضای مردم با التهاباتی مواجه می‌شود که وقوع این التهابات، فرصت را برای سوءاستفاده کنندگان و فرصت طلبان فراهم می‌کند تا در این فضای روانی، دست به تخلف بزنند.

به همین دلیل هر ساله اتاق اصناف با همکاری سازمان صنعت معدن و تجارت و سایر نهادهای مسؤول اقدام به اجرای طرح‌های بازرسی مقطعی در مناسبت‌هایی نظیر اول مهر، عید، شب یلدا و شبیه آن می‌کنند.

در طی سال‌های اخیر، به دلیل رکود موجود در سطح اقتصاد و کاهش توان خرید مردم، بازارها التهاب خاصی به خود ندیده و نظارت بازرسان اصناف نیز کمک کرد تا قیمت‌ها در مناسبت‌هایی نظیر شب عید نوسان غیر قابل قبولی را تجربه نکنند.

اما در سال جاری، به دلیل بروز جهش‌های ارزی و همچنین بالا رفتن دمای شاخص تورم، احتمال بروز برخی التهابات قیمتی در بازار قابل پیش‌بینی بود و بر همین اساس نیز در طی ماه‌های اخیر برخی اقلام نظیر مرغ، چای، برنج و موز با رشد قیمت مواجه شدند.

از همین رو، بازرسی‌های شب عید حساسیت بیشتری پیدا کرد و بر همین اساس طرح تشدید بازرسی‌ها در استان اصفهان کلید خورد.

*رشد 16 درصدی بازرسی‌های شب عید

جواد محمدی فشارکی در همین رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: بازرسی‌های بازار شب عید از 28 بهمن آغاز شد و تا کنون بیش از 23 هزار مورد بازرسی صورت گرفته است.

وی در ادامه افزود: تعداد بازرسی‌های صورت گرفته نسبت به سال گذشته افزایشی بوده و بیش از 16 درصد رشد را نشان می‌دهد.

مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان اصفهان یادآور شد: این اداره آماده دریافت شکایات مردم از اصناف متخلف است و در طرح جدید نیز گزارش‌های تلفنی و حضوری مردم با جدیت پیگیری شده و برای متخلفین پرونده‌های قضایی تشکیل شده است.

محمدی فشارکی در رابطه تخلفات غالب در ایام نوروز تصریح کرد: علاوه بر گران‌فروشی و فروش اجناس تقلبی، پدیده‌ای که امسال با آن مواجهیم، اجاره یک ماهه مغازه‌هایی برای فروش یک ماهه اقلام نوروزی است.

وی ادامه داد: بر این اساس، این افراد در این مدت یک ماهه اجناسی که اغلب کیفیت بسیار پایین داشته و قاچاق هم هستند را به مردم عرضه می‌کنند و با توجه به سود مناسبی که این کار دارد؛ اجاره‌های بالایی نیز برای آن پرداخت می‌کنند.

*همراهی اتحادیه‌ها در طرح بازرسی نوروزی

در رابطه با طرح تشدید بازرسی بازار شب عید اظهار کرد: در راستای اهداف خدمت‌رسانی به مردم و حفظ بازار و همچنین برقراری امنیت خرید شب عید مردم، هماهنگی لازم با رؤسای اتحادیه‌ها به منظور تشدید بازرسی‌ها صورت گرفته است.

وی افزود: در همین راستا از بازرسان اتحادیه‌ها کمک گرفته شده و بحث نظارت بر بازار شب عید با محوریت بازرسی اتاق اصناف صورت خواهد گرفت.

رئیس اتاق اصناف استان اصفهان بیان داشت: با توجه به شرایط فعلی کمبودی در رابطه با مایحتاج مورد نیاز مردم و نیازهای ضروری دیده نشده است و تمام اقلام مصرفی در اختیار مردم قرار دارد.

وی تأکید کرد: به دلیل افزایش تقاضا در برهه‌ای از زمان همچون ایام نوروز، ایام شروع مدارس، محرم و صفر و ماه رمضان، به خود نظارتی اصناف به منظور کنترل بازار نیاز بیشتری است.

جهانگیری اذعان داشت: اصناف میزبانان اصلی مهمانان نوروزی و شهروندان هستند، به همین دلیل باید با توجه به نیازهای مردم کالاهای خود را تنظیم کرده و بتوانند تمام گروه‌های اجتماعی را پوشش دهند.

وی در همین راستا خاطرنشان کرد: کلمه انصاف همواره در کنار کلمه اصناف آورده می‌شود و رعایت این اصل نه تنها جنبه اخلاقی دارد بلکه می‌تواند به رشد تولید، اشتغال و فعالیت اقتصادی شهر کمک کند.

وی با اشاره به تعداد بازرسان بازار شب عید تصریح کرد: در مجموع بیش از 400 نفر وظیفه بازرسی را در این ایام عهده‌دار هستند که از این تعداد، 100 نفر به صورت افتخاری از سایر اتحادیه‌ها اتاق اصناف را در انجام این امر همراهی می‌کنند.

جهانگیری در پایان اظهار کرد: در کنار بازرسان اتاق اصناف، بازرسان اتحادیه‌ها نیز به صورت تخصصی بر بازار شب عید نظارت دارند و مواردی که به صورت خاص گزارش داده می‌شود، این بازرسان مورد بررسی قرار می‌دهند و در صورتی که نیاز به تشکیل پرونده و رسیدگی بیشتر داشته باشند، اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول