چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی مقدماتی ویژگیهای روانسنجی مقیاس چند بعدی رفتار بی توجهی در کودکان بود. جامعه آماری این مطالعه کلیه دانش آموزان دوره اول مقطع متوسطه شهر اردبیل (سال تحصیلی 94-93) بودند. نمونه مورد مطالعه با استفاده از نمونهگیری در دسترس (203 دختر و 197 پسر) انتخاب شدند و به پرسشنامه پاسخ دادند. اطلاعات به دست آمده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. ضریب همسانی درونی مقیاس 74/0 و اعتبار خرده مقیاسها قابل قبول بودند. ضریب روایی مقیاس نیز مطلوب بود. همچنین تفاوت آماری معناداری بین دختران و پسران براساس خودگزارشی آنها از رفتار بیتوجهی والدین وجود داشت. دختران بیشتر مورد رفتار بیتوجهی والدین قرار گرفته بودند. براساس مدل تحلیل عاملی تاییدی سه عامل به دست آمد: نیازهای جسمانی، حمایت عاطفی و نظارت والدین. براساس نتایج به دست آمده میتوان گفت که مقیاس بیتوجهی به کودکان (MNBS-CR)، ابزاری روا و معتبر برای سنجش رفتار بیتوجهی والدین است و میتواند در پژوهشهای داخلی مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژهها: روایی؛ اعتبار؛ بی توجهی؛ مقیاس MNBS-A
نویسندگان:
علی رضایی شریف: دانشگاه محقق اردبیلی
ملیحه فتحی جناقرد: دانش آموخته
فاطمه رضایی شریف: کارشناسی ارشد
سید جواد سیفی: دانشجوی دکتر دانشگاه محقق اردبیلی
فصلنامه اندیشه های نوین تربیتی - دوره 13، شماره 3 - شماره پیاپی 45، پاییز 1396.