چکیده
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و مدلسازی مهمترین چالشهای پیش روی بکارگیری آموزش الکترونیکی در شرکت ملی گاز ایران میباشد. روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات، از نوع کیفی است. در این تحقیق ابتدا بر اساس روش نمونه گیری در دسترس به بررسی اسناد و تحقیقات مرتبط پرداخته شد و پس از شناسایی مولفه های مرتبط با چالش های بکارگیری آموزش الکترونیکی، در گام بعد براساس روش مدیریت تعاملی و با استفاده از نرم افزار الگوسازی ساختاری تفسیری (ISM) که یکی از شیوههای تحقیق کیفی است، با بررسی نظرات 7 نفر از خبرگان حوزه آموزش الکترونیکی در شرکت ملی گاز که به صورت هدفمند انتخاب شدند، تعداد 7 مولفه به عنوان چالشهای نهایی بکارگیری آموزش الکترونیکی تعیین شده است. سپس ساختار ارتباطات فیمابینی و میزان اهمیت آنها در قالب یک شبکه تعاملی ترسیم گردید. براساس یافته های نهایی پژوهش، مهمترین چالش های بکارگیری آموزش الکترونیکی در بخش ستاد شرکت ملی گاز عبارتند از: نبود دستورالعمل و ضعف در تهیه قوانین و مقررات، نبود الگوریتم و روش اجرایی مشخص، ضعف ارتباطات شبکهای، عدم اطلاعرسانی درست از ظرفیتهای آموزش الکترونیکی، محتوای ناکافی، اجرای نادرست آموزش الکترونیکی و بیانگیزگی کارکنان. بر این اساس، مشخص شد که «نبود دستورالعمل و ضعف در تهیه قوانین و مقررات» به عنوان مهمترین چالش بکارگیری آموزش الکترونیکی بر روی سایر چالش های منتخب دیگر، اثرگذاری مستقیم و یا غیرمستقیم دارد. کاربرد یافته های تحقیق و پیشنهادهایی برای پژوهشگران آینده در انتهای پژوهش قرار گرفته است.
کلیدواژگان: آموزش الکترونیکی، چالشها، مدلسازی ساختاری تفسیری
نویسندگان:
فرزانه تاری، غلامرضا شمس، مرتضی رضایی زاده
فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی - سال چهارم، شماره 14، پاییز 1396.