اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

راشاتودی:

کسری تراز تجاری آمریکا به بالاترین میزان ۱۰ سال گذشته رسید

آمارهای وزارت بازرگانی آمریکا نشان می‌دهد کسری تراز تجاری این کشور در ماه فوریه با ۱.۶ درصد افزایش به بالاترین میزان در ۱۰ سال گذشته رسید.

کسری تراز تجاری آمریکا به بالاترین میزان ۱۰ سال گذشته رسید

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، آمار رسمی ارائه شده از سوی وزارت بازرگانی آمریکا نشان می دهد کسر تراز تجاری این کشور در ماه فوریه با 1.6 درصد افزایش به 57.6 میلیارد دلار رسیده است. 

بر همین اساس این حجم کسری تراز تجاری ماهانه در آمریکا از سال 2008 تاکنون بی‌سابقه بوده است. دولت ترامپ طی ماه‌های گذشته با اجرای سیاست‌هایی از قبیل اعمال تعرفه گمرکی برای واردات برخی کالاها به این کشور در تلاش است تا این کسری تراز تجاری را از بین ببرد. ترامپ معتقد است شرکای تجاری این کشور در حال سوءاستفاده از همکاری تجاری با آمریکا هستند.

بنا به آمار ارائه شده در ماه فوریه واردات آمریکا از چین 14.7 درصد کاهش داشته است.

کارشناسان بر این باورند که اقدامات دولت ترامپ در کاهش کسری تجاری عملاً راهی از پیش نخواهد برد. 

جوئل ناروف کارشناس ارشد اقتصادی مؤسسه مشاوره اقتصادی ناروف در شهر هلند ایالت پنسیلوانیا معتقد است: شاید اعمال تعرفه در ظاهر راه‌حل مناسبی برای تغییر الگوی تجارت آمریکا به نظر برسد اما بیش از آنکه بر اصلاح بنیان‌های تجاری تأثیرگذار باشند به افزایش قیمت کالاها منجر خواهند شد. 

برخی کارشناسان بر این باورند، با توجه به عدم توانایی اقتصاد آمریکا به عرضه کافی برای پاسخگویی تقاضای فزاینده در این کشور کسری تراز تجاری آمریکا همواره افزایش خواهد یافت.

جان‌ رایدینگ کارشناس ارشد اقتصادی مؤسسه RDQ در نیویورک در مصاحبه با رویترز، گفت: انتظار داریم که با توجه به بیشتر بودن تقاضای داخلی در آمریکا از پتانسیل عرضه در این کشور طی سال جاری کسری تراز تجاری این کشور در مقایسه با تولید ناخالص داخلی روندی افزایشی را طی کند.

وی ادامه داد: اعمال تعرفه‌ها نمی‌تواند عدم تعادل در تجارت خارجی آمریکا را کاهش دهد. از سال 1976 آمریکا با توجه به افزایش واردات نفت و کالاهای مصرفی همواره شاهد کسری تراز تجاری بوده است.

در سال گذشته میلادی بیشترین کسری تراز تجاری آمریکا با کشورهای چین، مکزیک، ژاپن، آلمان، ویتنام، ایرلند و ایتالیا بوده است.

افزایش کسری تراز تجاری برای آمریکا از دو جهت زیان‌آور خواهد بود؛ نخست آنکه نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از رشد اقتصادی آ‌مریکا از محل افزایش شدید بدهی این کشور است و دیر یا زود کشورهای طلب‌کار از آمریکا می‌خواهند تا بدهی‌ها را تسویه کنند.

دوم اینکه وقتی یک کشور به جای تولید به سمت خرید و واردات روی می‌آورد شرکت‌های آمریکایی وجهه خود را به عنوان یک تولیدکننده از دست داده و به طور کلی به از دست رفتن رقابت‌پذیری اقتصاد آمریکا به عنوان یک تولیدکننده کالا منجر خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول