اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

هشدار بهاره به طبیعت گردان

به نوزاد تنهای جانوران وحشی دست نزنید/ آن‌ها را از زیستگاه طبیعی جدا نکنید

خارج کردن نوزاد جانوران وحشی از زیستگاه طبیعی اشتباه بزرگی است که هرچند با نیت خیر انجام شود اما آسیب جبران‌ناپذیری را به طبیعت وارد می‌کند.

به نوزاد تنهای جانوران وحشی دست نزنید/ آن‌ها را از زیستگاه طبیعی جدا نکنید

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری فارس،‌ با آغاز بهار، فصل زادوولد حیات‌وحش در کشور آغازشده است و جانوران وحشی در عرصه‌های طبیعی شروع به زایمان می کنند.

در این فصل از سال بسیاری از کوهنوردان، طبیعت گردان، چوپانان، مردم محلی و افرادی که به هر دلیلی وارد عرصه‌های طبیعی می‌شوند ممکن است با نوزاد تنهای جانوران وحشی مواجه شوند.

بسیاری از افراد نوزاد حیوانات وحشی را در طبیعت درحالی‌که تنها هستند را می‌بینند و با تصور آنکه مادرشان تلف‌شده و یا آن‌ها را رها کرده است از روی دلسوزی آن‌ها را به همراه خود از طبیعت خارج کرده و به ادارات محیط‌ زیست تحویل می‌دهند.

خارج کردن نوزاد جانوران وحشی از زیستگاه طبیعی اشتباه بزرگی است که هرچند با نیت خیر انجام شود اما آسیب جبران‌ناپذیری را به طبیعت وارد می‌کند. این تصور که نوزاد جانوران وحشی که در طبیعت تنها می‌بینید، حتماً از سوی مادرشان رهاشده و یا مادر آن‌ها تلف‌شده، تصور اشتباهی است.

چراکه حیوانات ماده به دلایل مختلفی ممکن است لحظاتی بچه‌های خود را ترک کنند اما مجدد به سراغ آن‌ها بازخواهند گشت.

ماده‌هایی که نوزادان خود را به دنیا آورده‌اند ناچار هستند برای تغذیه و یا شکار بچه‌های خود را مدتی تنها بگذارند اما مجدداً به محل اختفای آن‌ها بازمی‌گردند. ضمن اینکه در بسیاری از موارد، حیوان مادر لحظاتی قبل از آنکه انسان به آن‌ها نزدیک شود، متوجه حضور انسان شده، بچه‌های خود را مخفی کرده و موقتاً محل را ترک می‌کنند. حیوان ماده از بچه‌ها فاصله می‌گیرد اما با دور شدن انسان از محل اختفای بچه‌ها مجدداً به سراغ آن‌ها بازمی‌گردد.

دست زدن، بغل کردن، بازی کردن و گرفتن عکس یادگاری گرفتن با نوزاد حیات‌وحش نیز اقدام اشتباهی است که موجب وارد آمدن استرس به جانور می‌شود و حتی ممکن است به دلایل مختلف ازجمله نشستن بوی انسان بر روی بدن نوزاد، حیوان مادر از پذیرفتن مجدد نوزاد خود اجتناب کند.

در صورت مواجه با نوزاد جانوران وحشی در طبیعت بدون آنکه به آن‌ها دست بزنید، بلافاصله از آن مکان فاصله بگیرید تا حیوان مادر بتواند به سراغ بچه‌های خود بازگردد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول