اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

/گمانه‌زنی فارس/

کدام هنرمند «چهره سال هنر انقلاب» می‌شود/ شانس بیشتر گرافیست‌ها

هفته آتی چهره هنر انقلاب اسلامی در سال ۹۶ معرفی می‌شود. ۳ کاندیدا از میان ۵ کاندیدای اعلامی، سال گذشته هم در میان نامزدها حضور داشتند؛ به همین دلیل شاید شانس بیشتری برای دریافت «نشان هنر انقلاب» دارند.

کدام هنرمند «چهره سال هنر انقلاب» می‌شود/ شانس بیشتر گرافیست‌ها

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، از سال 1393 و به ابتکار حوزه هنری، روز بیستم فروردین همزمان با سالروز شهادت سیدمرتضی آوینی، «چهره سال هنر انقلاب اسلامی» معرفی و با هدایایی از جمله 22 سکه بهار آزادی تجلیل می‌شود.

در ادوار پیشین به ترتیب مرتضی سرهنگی (نویسنده و پژوهشگر)، مجید مجیدی (کارگردان) و سیدمسعود شجاعی طباطبایی (کاریکاتوریست) به این عنوان دست یافتند.

اما یکشنبه ۲۶ فروردین، اختتامیه چهارمین دوره اهدای «نشان هنر انقلاب» برگزار خواهد شد و نامزدهای دریافت آن عبارتند از: «حمید حسام» نویسنده کتاب وقتی مهتاب گم شد (دربرگیرنده خاطرات شهید خوش‌لفظ) با بیش از 20 بار تجدید چاپ؛ «محمدرضا دوست محمدی» هنرمند و مدرس گرافیک و خالق دیوارنگاره‌های میدان ولی‌عصر(عج)، «حسن روح‌الامین» هنرمند نقاش و خالق نقاشی مشهور با موضوع شهید محسن حججی، «محمدحسین مهدویان» کارگردان فیلم سینمایی ماجرای نیمروز و «مهدی نقویان» کارگردان مستند ارثیه پدری.

به گفته سرپرست معاونت هنری حوزه هنری، حدود 20 شاخص برای انتخاب کاندیداها مدنظر بوده که «اثربخشی، جریان‌سازی، رقم زدن اتفاق‌های ویژه هنری و ...» از جمله آن‌هاست.

 

اما کدام یک از 5 کاندیدای اعلام شده شانس بیشتری برای دریافت جایزه دارند؟ در ادامه به اجمال شانس هر نامزد را بررسی می‌کنیم.

حمید حسام سال گذشته هم در میان هفت کاندیدای نهایی اعلام شده حضور داشت. او در عرصه نویسندگی فعال است و اگر هنر را صرفاً در «هنرهای زیبا» محصور و تعریف کنیم، نمی‌توان به او نام «هنرمند» را اطلاق کرد.

اما فارغ از این مباحث نظری، با توجه به اینکه جوایز ادبی گوناگونی ویژه نویسندگان برگزار می‌شود، شاید بتوان شانس کمتری برای یک نویسنده در نظر گرفت. هرچند که جایزه نخستین دوره به «مرتضی سرهنگی» تعلق گرفت، اما نه به خاطر نوشتن یک کتاب بلکه به دلیل اینکه از بنیانگذاران ادبیات پایداری ایران و ایجادکننده یک حرکت عظیم الهام‌بخش و برانگیزاننده انقلاب اسلامی در زمینه مقاومت و انقلاب اسلامی است.

نباید فراموش کرد که حسام سال گذشته هم برای کتاب «وقتی مهتاب گم شد» نامزد شده بود و نامزدی دوباره برای همین کتاب، می‌تواند معنادار باشد. البته بهناز ضرابی‌زاده هم تاکنون دو بار برای دو کتاب مختلف نامزد دریافت این جایزه شده، اما ناکام مانده است.

محمدرضا دوست‌محمدی عضو هیأت علمی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و گرافیستی 43 ساله است و با طرح جلدهایش در مجله همشهری جوان به شهرت رسید.

او سال گذشته چندین طرح در دیوارنگاره میدان ولی‌عصر(عج) اجرا کرد که آخرین آن‌ها «از خاطرم نمی‌رود که به خاطرم رفتی» با موضوع فرزندان شهدا بود و با بازخوردهای مثبتی مواجه شد. دوست‌محمدی همچنین دبیر هنری یازدهمین سوگواره بین‌المللی هنر عاشورایی بوده است.

حسن روح‌الامین گرافیست و نقاش 33 ساله کشورمان سال گذشته هم در میان اسامی نامزدهای نهایی حضور داشت و بسیاری از کارشناسان به دلیل فعالیت‌های یک سال اخیر او و تقریظ حاج‌قاسم سلیمانی بر کتاب نقاشی‌های 8 سال اخیرش (از 88 تا 96) او را شایسته دریافت جایزه می‌‌دانند.

او سال گذشته دو نقاشی با موضوع شهید حججی خلق کرد که تابلوی «دیدار» او در فضای مجازی مشهور شد. این هنرمند متعهد سال گذشته فعالیت‌های خود را بین‌المللی کرد و علاوه بر برپایی نمایشگاه در کشورهای فرانسه و بلژیک،‌ کارگاه‌های آموزشی هم برگزار کرد.

روح‌الامین درباره کاندیداتوری‌اش به خبرنگار فارس گفته که این موضوع لطف حوزه هنری بوده است و چه جایزه را بگیرد و چه نگیرد، دستشان درد نکند.

محمدحسین مهدویان کارگردان جوان سینماست که به سرعت پله‌های ترقی را طی کرد و پس از ساخت نخستین اثرش در مدیوم سینما (ایستاده در غبار) برای دریافت «نشان هنر انقلاب» کاندیدا شد. اکنون او برای «ماجرای نیمروز» با موضوع جنایات منافقین کاندیدا شده است؛ اثری که در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره، سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد.

البته نباید فراموش کرد که ابراهیم حاتمی‌کیا هم دو بار برای فیلم‌های «چ» و «بادیگارد» نامزد چهره سال هنر انقلاب شده و دست خالی مانده است، بنابراین جای تعجب ندارد اگر مهدویان هم امروز ناکام بماند. وی در حال حاضر «لاتاری» را بر پرده سینماها دارد.

مهدی نقویان مستندساز است و تاکنون آثاری همچون «در برابر طوفان»، «ارثیه پدری» و «خارج از دید» را ساخته است. مستند «پول و پورن» جدیدترین اثر این کارگردان جوان درباره قاچاق دختران ایرانی در دبی است.

به همان اندازه که حوزه مستند نسبت به سینما مظلوم است، شانس دریافت نشان هنر انقلاب توسط نقویان نسبت به مهدویان کمتر است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول